שבץ מוחי ומשולש הזהב של הפתולוגיה המודרנית

שבץ מוחי הוא תוצאה של תהליך פתולוגי המתפתח לאורך שנים. התשתית הפתולוגית התורמת להבשלה של שבץ מורכבת ממשולש הזהב של הפתולוגיה המודרנית: יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה וטרשת עורקים. כמו בצמה, מחלות אלו שזורות זו בזו ומזינות אחת את התפתחות השניה במעגל אכזר של הרס כלי הדם בגוף.

 

ההיסטוריה התזונתית של השבץ המוחי

מבחינה תזונתית, יתר לחץ דם נגרם בד"כ עקב צריכה גבוה של בשר, עוף, ביצים, גבינות וסוכר. בד"כ ישנה גם מעורבות של צריכת מלח גבוה ומוצרי קמח אפויים. בתזונה שכזו העורקים הופכים קשיחים, מוצרים וחסומים ובמקביל הלב גדל ומתנפח בעקבות המאמץ לדחוף את הדם דרך העורקים המוצרים.

כולסטרול, מולקולה שומנית שמיוצרת בגוף באיבר הכבד ונוכחת במזון מן החי, משתתפת בתהליכים מטאבוליים רבים בגוף, בינהם בניית קרום המיאלין, מרכיב של נוזל המרה, מרכיב של ויטמינים מסיסי שומן ומרכיב של הורמונים שונים וסטרואידים. למרות חשיבותו הרבה, רמות גבוהות לאורך זמן של כולסטרול בדם מהווים סיכון לבריאות הלב וכלי הדם. צריכה מוגברת של מזונות עתירי שומן רווי מן החי כגון בשר, עוף, ביצים, חלב ומוצריו, פירות ים, דגים עתירי שומן (סלמון, טונה), מעלים רמות הכולסטרול בסרום מעבר לרמות הבטוחות.

טרשת עורקים הינה מחלה בה נחסמים בהדרגה העורקים בשל הצטברות חומר שומני מתחת לרפידה הפנימית של דופן העורק ובשל תגובה דלקתית בה שוקע בדפנות העורק פלאק המורכב מכולסטרול LDL, מרכיבים שומניים וכדוריות דם לבנות.

הצטברות של פלאק בעורקים נחשבה בעבר מאורע טבעי בלתי נמנע המתרחש באמצע החיים לקראת זקנה. כיום סבורים כי טרשת עורקים הינה תהליך איטי ומצטבר שמתחיל בגיל צעיר וקשור באופן ישיר לתזונה המודרנית שמבוססת על מזונות עתירי שומן רווי וכולסטרול. התהליך מתחיל מפציעות מיקרוסקופיות של רדיקליים חופשיים ברקמת האנדותל בכלי הדם כבר מגיל ינקות, ממשיך בצריכת שומן מוגברת בתקופת הנערות הגורמת להיווצרותו של פלאק פיברוטי באאורטה, בעורקים הכליליים ובכלי הדם במוח. סביב גיל 30-40 מתחילה הסתיידות של כלי הדם, השלב הסופי בתהליך הטרשתי.

בעולם מוכה זיהום אוויר, כימיקלים ותזונה מעובדת ומתועשת, אנו נחשפים למאסות של רדיקלים חופשיים. לגוף הגנות טבעיות מפני המחמצנים הללו והן כוללות ויטמינים מסוימים ומינרלים שמתנהגים כאנטי מחמצנים ומנטרלים את ההשפעות ההרסניות שיש לרדיקלים החופשיים על הרקמות והתאים. חוסר בויטמינים ובמינרלים, אשר הוצאו בתהליך התעשייתי של עיבוד המזון, הוא סיבה עיקרית לטרשת עורקים, להתקף לב ולשבץ מוחי.

 

איך לאבחן את מצב הלב וכלי הדם במוח

האף בכללותו משקף את מצבם של מערכת העצבים, המערכת הקרדיווסקולרית ומערכת העיכול. גודל האף, צורתו, צבעו ומאפיינים נוספים עשויים לרמוז על מצבים שונים במערכות הנ"ל.

צורת האף משקפת את גודלה ואיכותה של רקמת המוח.

הקצה של האף מייצג את מצב הלב ובהקשר שלנו גם את מצבם האיכותי של כלי הדם במוח.

אף נפוח בעיקר בקצה נגרם בעקבות צריכת יתר של נוזלים, סוכר, פירות וירקות ממוצא טרופי (משפחת הירקות הסולניים) וצריכת יתר של שומנים ושמנים. מצב זה משקף פגיעה במערכת הווסקולרית.

מצב שבו קצה האף מתקשה ונראה "משוייף" מצדדיו נגרם בעקבות צריכת יתר של שומן רווי מן החי כמו בבשר, ביצים וגבינה ומצביע על התקשות והצטברות של שומן רווי וכולסטרול בעורקים והצטברויות של שומן סביב איברים פנימיים.

התקשות ונפיחות של קצה האף מהווים סימן לכך שהתקף לב או שבץ עשויים להתרחש. התקשות של קצה האף בשילוב עם צבע סגול מהווים סימן אזהרה חמור.

קצה אף אדום הנוצר מהתרחבות של קפילרות נגרם בעקבות צריכת יתר של נוזלים, אלכוהול, משקאות ותבלינים ממריצים וארומטיים, מיצים, פירות וסוכר. צבע זה מצביע על מצב אבנורמלי של הלב ועל נטיה ללחץ דם גבוה. צבע סגול בקצה האף נחשב קיצוני יותר ובד"כ משקף מצב של לחץ דם גבוה וסכנה לפגיעה לבבית.

 

בעיניים סיניות: עודף, חוסר ומה שבינהם

חלק ניכר מהמחלות המאפיינות מדינות עשירות נובעות מעודף חום ולחות בגוף. אקלים פנימי זה של חום ולחות נוצר ע"י צריכת יתר של מזון עשיר, שמנוני, מאוד מתובל ומעובד כגון בשר (בעיקר בשר אדום), ביצים, גבינות, מזון מטוגן, הרבה מלח, הרבה סוכר, מוצרי קמח מעובדים ומעופשים, שמנים מזוקקים, תוספות כימיות למזון, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים. כאשר הגוף אינו יכול יותר להתמודד עם העודפים מתחילים להתפתח ליקויים וכשלים בתפקודו המובילים לסימני חוסר (במקביל לסימני העודף) המתבטאים בהתדרדרות של מערכות הגוף השונות כמו במחלת הסכרת, סרטן, ארתריטיס ומחלות דגנרטיביות שונות.

מצב של עודף הנגרם מתזונה עשירה ואורח חיים מהיר ועצבני יוצר חסימות בעורקים ובמסלולים האנרגטיים. החסימה לאורך זמן גורמת להתפתחות של חום (Composting Heat) והתפתחות של יתר לחץ דם, עצירות, עודף משקל, מחלות לב וארועים מוחיים.

הפתרון להצטברויות ולחום הוא ניקוי וריקון העודפים והמנעות מאותם מזונות שיצרו את העודף מלכתחילה. מטופל בעל מבנה חזק יכול לעבור תהליך ניקוי אגרסיבי ומהיר, יחסית לאדם בעל מבנה חלש יותר שזקוק לתהליך ניקוי יותר מתון והדרגתי.

באופן כללי לטעם המר, במזון ובצמחים, אפקט מקרר חום, מייבש נוזלים, מנקז לחות ומרוקן כלפי מטה. הטעם המר מנקה את העורקים מהצטברויות פלאק שומני וכולסטרול, מוריד לחץ דם ולכן הכי מתאים להפחית מהגוף עודפים.

הרפואה המודרנית פיתחה טכניקות וטיפולים עוצמתיים לטיפול במצבי עודף (תרופות, ניתוחים, הקרנות, כימותרפיה) וקיימות שיטות תזונה חשובות המדגישות את השימוש במזון חי ומיצים שונים המפחיתים עודפים ומתאימים בעיקר לאנשים בעלי מבנה בסיסי חזק.

בטיפול במצבי עודף, חשוב לא לגרום לניקוי וריקון יתר. יש לשמור על הצ'י האמיתי של המטופל, על מנת להמנע ממהפך לא רצוי ממצב של עודף למצב קיצוני של חוסר וחולשה.

 

מזונות מפחיתי הצטברויות ומרוקנים

על מנת להפחית הצטברויות של חום ולחות רוב התזונה צריכה להיות טריה או מבושלת קלות (אידוי, בישול קצר במים, הקפצה ללא שמן). יש להדגיש בתפריט את הצבע הירוק ואת הטעם המר ולהשתמש במאסות של עלים ירוקים. מזונות מרירים מתאימים הם נבטי אלפאלפה, סלרי גבעולים, חסה, אספרגוס, אצת וואקמה, אצה כחולה ירוקה, משקה עשב חיטה/שעורה, דוחן, קינואה, שיפון, אמרנט, שעועית מאש, עדשים ירוקות, אפונה יבשה, קמומיל.

 

הטיפול האולטימטיבי

הטיפול הטוב ביותר לשבץ ברפואה הסינית וגם ברפואה המערבית הוא טיפול מונע. טיפול מוקדם במחלות רקע כגון עצירות, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, מחלות לב, סכרת ושינוי הרגלי חיים שמתישים את הצ'י כגון עישון, חוסר בשינה, עבודה מאומצת, פעילות מינית מופרזת, שתיית אלכוהול ושימוש סמים ישפרו את הסיכוי למנוע ארועים מוחיים. יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה וטרשת עורקים הינם מצבים הפיכים בעזרת תזונה ביתית, כבוד לעוצמת ההשפעה של המזון על בריאותנו ותפריט עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים הקיימים בדגנים מלאים, קטניות וירקות.

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

רפואה סינית, איור ודה ומקרוביוטיקה, לילדים ומבוגרים.

054-5428202

asafeit@gmail.com