הקונג'י כארוחת בוקר וכמדיום טיפול אידיאלי חלק א'

מאמר ראשון מתוך סידרה בת ארבעה מאמרים – חיזוק צ'י באמצעות קונג'י

הצלחתו של טיפול תזונתי תלויה במידה רבה בביסוס ארוחת הבוקר. קל להפוך את ארוחת הבוקר להרגל. מרגע שהרגל זה מושרש, אנו יכולים להיות רגועים: היום נפתח בארוחה שמשרתת את הכיוון הטיפולי. ארוחת הבוקר חשובה במיוחד משום שהיא משפיעה על מצב הצ'י לאורך היום.

מהו קונג'י?
קונג'י הינו דייסה דלילה או מרק דגנים סמיך. באופן מסורתי בסין מכינים את הקונג'י עם אורז והוא נאכל לארוחת הבוקר. למעשה אפשר להכין קונג'י מכל דגן או משילובים שונים של דגנים, ירקות, קטניות, חלבון מהחי וצמחי מרפא סיניים. מכיוון שלכל דגן, קטניה, ירק, חלבון וצמח יש איכות אנרגטית והתוויות שימוש ספציפיות, אפשר לתפור קונג'י אישי לכל אדם ע"פ צרכיו הרפואיים. לדוגמה: דייסת אורז מומלצת בסין כמאכל קבוע לעובדי מכרות ומפעלים שנחשפו למתכות רעילות. במקרים אלו מוסיפים לה כוסברה, הנחשבת ברפואה הסינית כבעלת סגולות לטיפול בהרעלת כספית.

יתרונות הקונג'י
קונג'י מזין את המחמם האמצעי ומרים את הצ'י, מזין את הטחול ויוצר הרמוניה בקיבה. מכיוון שהדגן נאכל לאחר בישול ארוך, הוא קל במיוחד לעיכול ולספיגה ומיטיב עם הקיבה והמעיים. הבישול בכמות גדולה של מים עוזרת לגוף לשמור על לחלוחית נכונה בקיבה החיונית לתפקודה התקין. לחלוחית זו בד"כ נפגעת בגיל מבוגר בעקבות מחלות כרוניות שונות. לחלוח הגוף נעשה ללא סכנה של יצירת לחות או ליחה פתולוגיים. דייסת האורז שומרת על הקיבה והמעיים פתוחים למעבר מזון ונקיים מפסולת, שני תנאים הכרחיים לאיכות חיים ואריכות ימים.

קונג'י בעידן המודרני

הקונג'י קל להכנה ומתאים למטופל העסוק –  מניחים את המרכיבים בסיר ומדליקים את האש, ללא צורך בטרחה נוספת. ניתן להכין את הקונג'י ערב לפני, כך שבבוקר הוא זקוק רק לחימום קל. את הקונג'י אפשר לקחת לעבודה בכוס תרמית או לשתות אותו "על הדרך". איכותו המלחלחת של הקונג'י עוזרת לאזן, להרגיע ולמנוע פגיעה בYIN האופיינית לאנשים הנמצאים כל הזמן בתנועה, חשופים לשפע מידע, גירויים, קרינה אלקטרומגנטית ממכשירי סלולר ומחשבים ניידים, ושעות עבודה ארוכות ומתישות.

למי זה מתאים?
דייסת אורז מתאימה במיוחד לכל מי שסובל מעיכול חלש: תינוקות וילדים, אנשים חולים או בהחלמה ממחלה, במצבי חולשה ועייפות, מצבי יובש – חוסר דם או YIN הנפוצים במספר מצבים כמו למשל חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה או רדיותרפיה ולאנשים קשישים.דייסת אורז מתוק {GLUTINOUS RICE} הינה אחד המזונות המתאימים ביותר עבור תינוקות במקביל להנקה או לאחר גמילה מהנקה.

הכנה בסיסית
את הקונג'י מבשלים ביחס של כוס אורז עם 5, 6, 7, או 8 כוסות של מים. מביאים את המים לרתיחה ואז מנמיכים את האש ומבשלים על סף רתיחה במשך 2-4 שעות, עד שנוצר מרק סמיך והאורז התפרק במי הבישול. דרך נוספת להכנת הקונג'י היא להשתמש בפלטה לבישול איטי. שמים את האורז והמים ומוסיפים דגן, קטניה, ירק או צמח מרפא לפי הצורך, מדליקים על חום נמוך ומבשלים מתחת לטמפרטורת רתיחה למשך כל הלילה. בבוקר יוצקים לקערה, מתבלים ואוכלים.
מאמר זה הינו הראשון בסדרה של שלושה מאמרים המוקדשים למאכל שהינו כלי רב עוצמה בטיפול התזונה הסיני.
מאמר שני – יעסוק בבחירת הדגנים המתאימים לקונג'י, ושיטות עיבוד שונות המקנות לדגנים איכויות טיפוליות במגוון מצבים.
מאמר שלישי – מתכוני קונג'י רפואיים לחיזוק צ'י .

 

נכתב על ידי:

 

אסף פאיט .Dip.Ac.CH – מטפל ברפואה סינית עתיקה, איור ודה ובתזונה סינית מקרוביוטית.

asafeit@gmail.com

 

אייל שפרינגר .Dip.Ac.CH – מטפל ברפואה סינית עתיקה ובתזונה סינית מקרוביוטית, הרבליסט קליני.

eyalshpringer@gmail.com

ביבליוגרפיה
1. The Book of The Jook-Bob Flaws –Blue Poppy Press, p 3-28.
2. Management of Cancer with Chinese Medicine-Li Pei Wan-Donica Publishing, p.365-400
3. Healing with Whole Food-Pual Pichford-North Atlantic Books, p.437-439
4. פרקים במקרוביוטיקה-אסתר אלעזר-בהוצאת אסתר אלעזר, עמ'231.

 

המאמר פורסם לראשונה באתר סינית – אתר מקצועי למטפלים ברפואה סינית.