תזונת קיץ

כמו כל עונה גם עונת הקיץ מספקת הזדמנות לחוות ולהפיק תועלת מהשינויים החלים בטבע. לצד כל ההנאה שניתן לשאוב מעונת הקיץ מסתתרות גם סכנות הנובעות מקושי או חוסר הבנה באשר לדרך בה עלינו להתאים את אורח חיינו לעונה זו.

ההתמודדות עם חום הקיץ באמצעות תזונה
האתגר בעונת הקיץ הוא להתמודד עם החום במידה הראויה – לצנן את הגוף, אבל לא לקרר מדי ולא להחליש את כושר העיכול.
כדי שנוכל לבחור את מזונותינו בתבונה מוגדרים המזונות ברפואה הסינית על פי ההשפעה שיש למזון על גופנו. מזון מוגדר ברפואה הסינית על פי תכונותיו כמחמם או מקרר, מייבש או מלחלח.
מזונות הקיץ מטבעם בעלי איכות יותר מקררת ומלחלחת. הירקות הם המרכיב העיקרי בתפריט העוזר לצינון הגוף. על הארוחות להיות יותר קלות ואווריריות, פשוטות, מתובלות בעדינות. סלטי דגנים ועלים ירוקים, כמו סלט בורגול או קינואה, בתוספת קטניות מבושלות, יתאימו כארוחות עיקריות. אפשר להוסיף ביצה או גבינה לא מלוחה בסגנון ריקוטה או צפתית לפי הצורך. כארוחת ביניים מנת פריט טרי, או כריך עם גהי/פסטו/גבינה למריחה ופרוסות מלפפון ועגבניה.

כדי למנוע חימום יתר, יש להיזהר מאכילת מזונות מחממים מאוד במהלך הקיץ כמו שימוש מוגזם במלח, תבלינים באופן כללי אך במיוחד התבלינים החריפים, מזונות חריפים כמו שום ובצל, מזונות כבדים ו/או ארוחות כבדות שגורמים לגוף להתאמץ כדי לעכלם ותוך כדי מאמץ זה חום הגוף מתגבר, מזונות שומניים ושמן, חלבונים מהחי, בעיקר בשר בקר, כבש, מאכלי ים, דגים. שיטות בישול מחממות מדי כגון צליה על האש וטיגון בשמן.

המזונות הנפוצים בשימוש בקיץ
דגנים: תירס, קינואה, אמרנט, חיטה בצורת בורגול או קוסקוס או סולת, ואטריות מכל הסוגים.
קטניות: שעועית מאש, עדשים כתומות, שעועית שחורה וטופו.
ירקות : חסה, מנגולד, תרד, עלי גפן, במיה, מלפפון, קישואים, בזיליקום, ירקות סולניים וכוסברה.
אצות: נורי.
פירות: אבטיח, מלון, מנגו, פאפיה, אפרסק, שזיף, ענבים, ליצ'י
שמנים: שמן חמניות, תירס, או סויה בכבישה קרה.

מוצרי חלב: בקיץ מומלץ להשתמש במעט במוצרי חלב.

תבלינים: בעיקר תבלינים נייטרליים או מקררים קלות כמו: כוסברה עלים וזרעים, זרעי שומר, מלח הימאליה, תמרהינדי, מיורם, הל, ציפורן, עלי ורדים, קוקוס, קוזו, ליים.

יש למעט בשימוש של תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר, קינמון ופלפל אדום, אלא אם העיכול חלש ואז יש לשמור על תזונה מתובלת וחריפה גם בקיץ על מנת להמריץ את "אש" העיכול.
שתיה: תה ירוק, לואיזה, תה קמומיל, מנתה ובירה מדי פעם.