מודל שלושת הדושות – סקירה מורחבת

באיור-ודה מחלקים את עולם התופעות לשלוש, שלושת הדושות. הפירוש המילולי של דושה הוא "מה שעשוי לצאת מאיזון".

כל דושה מורכבת מקבוצה של תכונות המבטאות עקרון בסיסי מסויים בטבע:

ואטה דושה (Vata) – מורכבת מהאלמנטים אתר ואויר ואחראית על תנועה. איכויותיה העיקריות הן יובש, קור וקלילות. איכויות נוספות הן נוקשות, חספוס, מעודנות, ניידות. כל אחת מהאיכויות הללו בעודף יכולות להוציא את ואטה דושה מאיזון, איכויות הפוכות מרגיעות את הואטה.

פיתה דושה (Pitta) –  מורכבת מהאלמנטים אש ומים ואחראית על שינוי/התמרה. איכויותיה העיקריות חום, שמנוניות וקלילות. איכויות נוספות הן חדות/מהירות, נוזליות, מעודנות, ניידות.

כאפה דושה (Kapha) – מורכבת מהאלמנטים אדמה ומים ואחראית על הזנה ובניה. איכויותיה העיקריות כבדות, קור ושומניות. איכויות נוספות הן כהות/איטיות, נוזליות, חלקות, רכות, דביקות, נייחות, מוצקות.

כל דושה מגדירה מבנה מולד, טיפוס גוף, מאפייני אישיות, מאפייני בריאות ומאפייני מחלה.

התכונות של כל דושה נוטות להתגבר או לצאת מאיזון באופן טבעי אם לא נגביל אותן. איזון הדושות פועל על פי העקרון "דומה מגביר דומה".

המטרה באיור-ודה לא לשנות את הדושה העיקרית של האדם, אלא לנצל את היכולות, התכונות והכשרונות של הדושה המובילה להתקדמות בחיים, בלי לדכא את הדושה, אלא רק לשמור עליה בגבולות בטוחים, שלא תתגבר מדי ותוביל לסימפטומים ומחלות.

 

ואטה – חלל ואויר

ואטה דושה מספקת את התנועה לכל תהליכי החיים. ואטה מאוזנת מגנה על הגוף, היא המנהלת של הגוף, אחראית על הדחפים של הגוף, התלהבות, יוזמה, שמחה, יצירתיות, דיבור, נשימה, כל פעולות הגוף, מקבילה למערכת העצבים, אחראית על הצורך בהפרשות, בכי, על הצורה של האיברים, פעילות החושים ואינטראקציה עם הסביבה. ואטה סופגת את הרטיבות בגוף ומגרה את מערכת העיכול.

זמנים הכי פעילים של אנרגיית ואטה: 2-6, 14-18, שעות של יובש ותנועה. זמן תנועת REM של העיניים בזמן השינה. זמן הזקנה והסתיו. הואטה נוטה להתגבר עם הגיל מבחינת היובש.

מושבי ואטה עיקריים בגוף: מעי גס, אוזניים, עור, מוח (מערכת עצבים), סרעפת, עצמות, מפרקים וירכיים. משכן היובש בגוף זה המעי הגס. הרבה פעמים איזון היובש שבמעי יסדר את כל בעיות היובש בשאר הגוף. כאשר המעי הגס לח כל הגוף יהיה לח, אם המעי הגס יבש כל הגוף יהיה יבש. צפצופים באזניים זו תופעה של עודף יובש, הטיפול יהיה שימון של האוזן. גם העור סובל מיובש. תפקוד המוח ומערכת העצבים דורש שומניות, עודף יובש יגרום למחשבות יתר. עצמות, מפרקים וסחוסים נפגעים מיובש כמו באוסטאוארטריטיס ואוסטופרוזיס, למצב של קליקים במפרקים יש למרוח שמן שומשום באזור.

מאפיינים מבניים פיסים: גוף דק ורזה, לעיתים מאוד גבוה או מאוד נמוך. גוף יבש, תנועתיות רבה, קלילות בגפיים, סובלים מקור בעיקר בקצוות, מפרקים וורידים בולטים, עור ושיער יבשים, נוטים למצבי חולשה, תאבון לא סדיר, זקוקים לארוחות קטנות ותכופות, מערכת עיכול וספיגה חלשים, סובלים מגזים והפרעות עצביות כמו רעד ונימול.

מאפיינים נפשיים: מתעניינים בתחומים רבים, יצירתיים, אומנותיים, מצבי רוח משתנים בקלות, סקרנים, נטיה לאופוריה, מתלהבים בקלות, חסרי מנוחה, אוהבי תקשורת וידע, בעלי תפיסה מהירה, הבנה מהירה, מחשבה מהירה, גמישות במחשבה, ספונטניים, חוסר בטחון, ריבוי מחשבות, קושי בריכוז, בלבול, נטיה לפיזור ואי סדר, זכרון קצר, לא שומרים טינה.

חוש: השמע. כשרעש מפריע וצורם זה הפרעת ואטה. חוש המגע עוזר לאזן ולהרגיע עודף ואטה.

טעמים שמגבירים ואטה: מר, עפיץ וחריף. הטעם החריף יש בו גם חמימות שיכולה לאזן את הקור של הואטה.

טעמים מאזנים: מלוח, חמוץ, מתוק, מעט חריף.

מזונות מגבירי ואטה: מזון קר או קפוא, מזון יבש, ירקות לא מבושלים, ירקות מצליבים, ירקות סולניים, פטריות, נבטים, תפוחים טריים, פירות יבשים, קטניות באופן כללי, לחם שמרים, שוקולד מריר, קפה, תה שחור.

מזונות לאיזון הואטה: תזונה מבושלת וחמה, שומנית, מעט נוזלית. יש לשמור על שגרת ארוחות קבועה ולתמוך כל הזמן באש העיכול. להעדיף מזונות מחממים ולהשתמש בתבלינים מחממים ממריצי עיכול. ירקות שורש ודלועים, חלבונים מהחי, דגנים מבושלים ופסטה, חלב מורתח, יוגורט, גבינות מלוחות, אצות, שמן שומשום, זית וגהי, מעט אגוזים, לחם צ'אפאטי, טורטיה, לחם ללא שמרים, פירות מתוקים, לחים ובשלים, פירות יבשים אחרי השריה במים ו/או בישול. מזונות מתוקים במתינות. מזונות מותססים בדרך כלל מתאימים (מיסו, אומבושי, חמוצים, חומץ). מזון טרי או חי לאכול בקיץ.

המלצות לאורך חיים לאיזון ואטה: לשמור על מתינות, שגרה, פעילות גופנית קלה, לשמור על חום, לצאת לשמש, להמנע מחשיפה לרוח וקור, ללכת לישון מוקדם, לישון מספיק, להמנע מעבודת יתר, להמנע מגירוי יתר של החושים, פעילות מינית מתונה, להמנע מנסיעות ומסעות ארוכים ואינטנסיבים, להמנע ממתח, להתמיד, להתרווח בנוחות ולהתפנק.

הרבה נסיעות, במיוחד במטוס, יכולות להוציא ואטה מאיזון – מנוחה, חמימות ומדיטציה/הרפיה יאזנו.

רעשים חזקים, סטימולציה מתמשכת, סמים, סוכר, אלכוהול יוציאו מאיזון – מוסיקה מרגיעה, הפסקות, נשימה עמוקה, ועיסוי יאזנו.

חשיפה לקור או למזון קר, קפוא או יבש מחריף מאוד את הואטה – מזון חמים ולח מאזן ואטה.

לשמור על חום ולהמנע מקור אקלימי. ואטה זקוקים לחום בכל הרמות, מהסביבה, חברים, מזון. קור גורם לואטה להצטמצם, להתהדק ולחסום את הזרימה והתנועה הטבעית של הדושה הזו. טיפוסי ואטה זקוקים למנוחה, חמימות ומדיטציה. אנשים אלו צריכים בית, בטחון והרבה מנוחה. צריך תחושה של חמימות ונוחות, מקום מסתור מהתזזיתיות של המבנה שלהם. רצוי להתלבש טוב, לשבת על מצע רך ולא על כסא קשה. צריכים הרבה אהבה, חום וחיבוק. צריכים לאכול כל היום מזון חם ומבושל.

אם נמצאים הרבה בדרכים – לצמצם נסיעות, עבודה מול מחשב ואמצעים אלקטרונים.

להזהר בניתוחי בטן ולידות – אזור המעי הגס בבטן תחתונה – קור באזור זה מגביר את הואטה. אחרי לידה לתת משהו לח ושומני ליולדת שסובלת מהתגברות של הואטה.

לצמצם את גירויי החושים – ניאון גרוע לואטה, צריך מקום שקט, לצמצם גירוי של אור ורעש.

לשמן את העור בשמן שומשום, גם את האף והאזניים.

פעילות פיסית קבועה ומתונה שקצת מחממת את הגוף.

מומלץ לישון מוקדם ולקום מאוחר. להפחית גירויים בלילה. לשתות לפני השינה חלב חם.

שמירה על שגרה למרות שזו לא הנטייה הטבעית שלהם לפי האופי, תעזור לעגן עודף תנועה ספונטני.

מה מוציא ואטה מאיזון: הדחקה של דחפים טבעיים, דאגה, כמות מועטה של מזון או צום, ערות בלילה, מחסור בשעות שינה, דיבור בקול חזק לאורך זמן, לאכול על הדרך, חוסר שגרה, מזון יבש, קר, מזון ישן ושאריות, טיפולי ניקוי, פחד, צער ודאגות, עודף פעילות גופנית ומינית, נסיעות מרובות, כשלעולם לא משמנים את העור, משמרת לילה, מחסור באוירה רגועה, חמימה ולחה, שימוש בסמים, ניתוחי בטן, להדחיק רגשות, זמנים של סוף היום, סוף הלילה, סוף החיים, סוף תהליך העיכול.

סימנים של ואטה מוגברת: שחיקה, מותשות, כהות, תשוקה לדברים חמים, רעידות, נפיחות, עצירות, חוסר כוח, עייפות, חוסר יכולת להרדם או לישון ברצף, תפקוד לקוי של החושים, דיבור רב, סחרחורת, רגישות לרעשים, רגישות באופן כללי.

סימנים של ואטה מופחתת: חוסר תפקוד של הגוף, מיעוט דיבור ופעילות, אובדן חישה, סמפטומים של כאפה מוגברת, אובדן הכרה.

 

פיתה: אש ומים

עקרון ההתמרה, השינוי והעיכול בגוף. אחראי על חילוף החומרים, וויסות טמפרטורה של הגוף, ראיה, תחושת תאבון, רעב וצמא, רכות הגוף, צבע העור, אינטיליגנציה, אומץ.

זמנים: 22-2, 10:14, קיץ, נעורים, בגרות. בקיץ האקלים חם ועולה, קל לצאת החוצה. יש יותר ניידות ונוסעים לחופשות וטיולים. יוצאים למסיבות בשעות הלילה. שעות הלילה מאפיינות גם לימודי רוחניות. אנשים עם חוסר להט וחום צריכים ללכת לישון לפני 22. אנשי פיתה יכולים "להשתגע" בשעות הצהריים בשיא החום, צריכים לעבוד פחות בשעות הללו ולהקטין את הפעילות, למצוא מקום מוצל וקריר, לחבוש כובע כדי לצנן את המוח הפעיל.

תקופת הפיתה מתחילה עם הבגרות המינית ועד גיל 50 – 60, כשהילדים גדולים ועוזבים את הבית, אמצע החיים, זהו זמן שהאדם יותר פעיל ופועל להשיג דברים.

מושבי פיתה עיקריים בגוף: קיבה, מעי דק, כבד, לבלב, כיס מרה, דם, עיניים, עור, בלוטות זיעה, בלוטות חלב, שומן.

חוש: הראיה.

מאפיינים פיסיים: גוף חם, עיכול חזק, כוח פיזי, מבנה מוצק נאה ואתלטי, ריח חריף, שתן צהוב, עור אדמדם ובוהק, נטייה לפריחות, דלקות, כיבים.

הפרעות פיתה נפוצות: שריפה בקלות מהשמש, תחושת צריבה, אפטות וכיבים, חום מדיד, דלקות (גרון, עיניים, מעיים), כוויות, תגובה קיצונית לעקיצות, גירויים בעור. שינויים מהירים במצב הרוח, רגזנות, כעס, תסכול, קנאה עצבנות וחוסר סבלנות. הפרעות אלו דועכות ככל שמזג האויר מתקרר. לאנשי פיתה עם גירוי בעיניים – להחזיק מים קרים בפה ולשטוף במקביל את העיניים במים קרים.

מאפיינים נפשיים: אנשים מהירים עם עוצמה. מתאפיינים בנחישות, רצון חזק ועיכול חזק. לעיתים קרובות האיכות של האש יותר מורגשת מאיכות המים בטיפוסי פיתה. חשוב לכוון את האש והנחישות למטרות מסויימות וללמוד לבטא רגשות וחשקים באופן שאינו הרסני. לנתב את האש ליצירה והבעה.

בעלי ריכוז חזק, פוקוס, הבנה מהירה, יוזמה, מנהיגות, פרקטיות, יצירתיות, נחישות, מחפשים קונפליקט, נוטים לכעוס, מושפעים מאוד ממראה ואסטתיקה, ביקורתיים, נמשכים לגשם ושלג. ילדי פיתה קמים מהשינה וישר בוכים או כועסים.

טעמים שמגבירים פיתה: חריף, מלוח וחמוץ

טעמים שמרגיעים פיתה: מתוק, מר ועפיץ, אנשי פיתה מאוד אוהבים מתוק ויש נטיה לסכרת.

מזונות מגבירי פיתה: מטוגן, על האש, אפוי, קלוי, בשר אדום, מלח, תבלינים חריפים מחממים, אלכוהול, כוסמת, ירקות שורש, יוגורט, גבינות קשות, שמנת חמוצה, מזון משומר עם הרבה מלח, אגוזים, סומסום, חומץ, עגבניה, חציל, שום, עודף שמנים, קפאין.

מזונות מאזנים: פירות, ירקות אביביים, עלים ירוקים מרירים מתוקים, סלט, מוקפץ, מאודה, צמחוני, חלב, קטניות מונבטות, אלווורה, פרחים, דגנים. חשוב לאכול בקיץ מזונות מקררים, מגוון גדול של מזונות טריים וחיים, ירקות ופירות.

אפשר לאכול חלב, קוטג', גבינות רכות, וגם גלידה.

דגנים מלאים – גריסים, חיטה, אורז בסמטי, שבולת שועל, לחם, קרקרים, פסטות.

נמשכים לחלבונים וכנראה שזקוקים ליותר חלבון מטיפוסים אחרים – חלב עיזים, חלב בקר, חלב סויה, ביצים, טופו, טמפה. לטיפוסי פיתה בעלי עיכול חזק בד"כ תהיה משיכה גם לבשר לסוגיו.

כל הקטניות יכולות להתאים.

תבלינים מקררים: כוסברה, שמיר, שומר, זעפרן, מנטה, הל, כורכום.

ממתיקים: סוכר, דבש צעיר, מולסה

שמנים במתינות: שמן חמניה, גהי, חמאה ללא מלח

המלצות: לשמור על רוגע, לקצר את הלו"ז, לשמור על קרירות, לצאת לבריזה, להמנע מהשמש, להחשף לאור ירח, לישון רק כמה שבאמת צריך, סייסטה בשעות החמות, להרגיע את השאיפות והמאמצים, לפשט את החיים, לגדל פרחים, נסיעות במתינות, להמנע מעימותים וכחניים, לסלוח, להסתפק במה שיש.

להמנע מעודף חימום, אדים ולחות. להיות כמה שיותר בחוץ, במיוחד בערב ובבוקר, באויר טרי ורענן כדי להשתחרר ולשחרר עודפי חום שיש להם, להזין את העיניים בצבעים טבעיים.

לבטא רגשות באופן בונה שלא יפגע בעצמם או בסביבתם.

לא לאכול הרבה מדי בבת אחת, או מזון שמן ומתובל. יש להם לפעמים תאבון גדול וזה יכול לחמם אותם מדי.

להמנע מריבוי משימות, זה מגביר את האש בגוף ובמוח.

שטיפה במים קרים בסוף מקלחת

מתינות בכמויות: באוכל, עבודה, מיניות, אתגרים.

מה מוציא פיתה מאיזון: דברים חדים וחמים, לשתות הרבה אלכוהול, מזון חריף, פעילויות מתסכלות, הרבה עגבניות, פלפלים חריפים, בצל חי, שום, הטעם החמוץ, יוגורט, אימון גופני בשעות הכי חמות, לבוש צמוד וחם, סמים, להמנע ממקומות קרירים ומוצלים, לנשנש מלוחים, להדחיק רגשות, אכילה רבה של בשר אדום ודגים מלוחים.

סימנים של פיתה מוגברת: צהבהבות (צואה, שתן, עינים, עור) רעב וצמא מוגברים, תחושת בעירה בעור או בריריות, אי יכולת לישון.

סימנים של פיתה מופחתת: חולשה של העיכול, תחושת קור, אובדן צבע (חיוורון).

 

כאפה: מים ואדמה

היכולת לבנות ולהזין את הגוף, התשתית הפיסית של הגוף, אחראית על יציבות, סיכוך, מוצקות, חוסן, החזקה. איכות זו של הזנה משפיעה על אורך החיים.

זמנים: 18-22, 6-10, שעות הבוקר, בהן שכיח שמופיעה ליחה, תחושת טשטוש, כבדות ודביקות בפה. בזמן ירח מלא דושה כאפה מתגברת, בתקופת החורף, בגיל הינקות ובילדות. לילדים מבנה עסיסי, השרירים רכים והעור משומן היטב. בקלות יחסית הם מפתחים עודף נוזלים בריריות. כאפה דושה נוטה לדעוך עם הגיל.

מושבים עיקריים של כאפה בגוף: חזה, סינוסים, ראש, גרון, אף, ריאות, מפרקים, פה, קיבה, לימפה. עודף כאפה יתבטא כסינוסיטיס, צינון, דכאון, תחושת כבדות ולאות, עודף משקל, סכרת, בצקות, כאבי ראש עמומים.

מאפיינים פיסיים: חיים ארוכים, מבנה מלא, תנועה איטית.

מאפיינים נפשיים: טיפוסים אוהבים ויציבים, רכים, נינוחים ודביקים, מסורים, רגועים. נוטים להיצמדות, תלותיות, פסיביות. אוהבים מותר ואסור כי לעיתים חסרה להם תחושה של גבולות. חסר להם חום משל עצמם ולכן מחפשים חום ממקורות שונים, כמו מאמונה דתית יוקדת שנותנת תחושה של אש והתרגשות בחיים או השתייכות לקבוצה שנותנת להם תחושה של חום ובטחון. אוכל ובטחון חשובים במיוחד לטיפוסי כאפה והם נוטים להיות רכושניים, נצמדים למזונות, להרגלים, לתאוות, לזכרונות, לרכוש. מחזיקים בעקשנות בדעות והשקפות ישנות שעשויות לגרום אף למחלה פיסית. היכולת לשחרר מאזנת ומבריאה עבורם.

יש נטיה לפאסיביות, השגרה באה להם בקלות ושבירת שגרה לעיתים קרובות יכולה לאזן אותם. בגלל שאין גבולות ברורים צריכים שיהיה ברור מה מותר ומה אסור. צריך גבול לשינה, לאוכל. זה נותן להם בהירות מי הם ומה המקום שלהם. טיפוסים אלו כשאומרים להם באופן מפורש מה אסור, זה עושה להם נהדר וזה מעורר אותם.

חוש: הריח והטעם.

טעמים מגבירים: מתוק, מלוח, חמוץ

טעמים סותרים: חריף, מר, עפיץ

מזונות מגבירים: שומני, מטוגן, משקאות ומזונות קפואים, ממתקים, עודף לחם, ריבוי נוזלים, ריבוי מלח, חלב ורוב מוצרי החלב, חלב סויה, חיטה, בשר.

מזונות מאזנים: קלילים, חמימים ומייבשים, פחות שומן, שמן חרדל, דוחן, שעורה, שיפון, כוסמת, קינואה, סובין שבולת שועל, גרנולה, קטניות בעיקר אזוקי, עדשים, חומוס. תבלינים חריפים וארומטים (פלפלים חריפים, ג'ינג'ר, כורכום), פופקורן, קרקר שיפון, טורטייה, ירקות מאודים.

צריכים קצת חלבון מהחי, צמחונות לטווח ארוך לא בהרכח מתאימה להם.

המלצות לאורך חיים: לשמור על רמת פעילות גבוהה, פעילות ממריצה, אמבטיות שמש חמות ויבשות, פחות שינה בלילה, לא לישון במהלך היום, לקום מוקדם, לשמור על סטימולציה מנטלית, פעילות יומית מגוונת, בזמן הפנאי פעילות פיסית מאתגרת, הרבה נסיעות, להמנע מפאסיביות מול הטלויזיה, לשמור על מוטיבציה, התלהבות ומגוון.

יכולים לאכול יחסית בחופשיות אם מתרגלים הרבה ספורט.

מיטיב עמם לצום מעת לעת, צום על בסיס נוזלים, או פשוט לדלג מדי פעם על ארוחת ערב.

יכולים לוותר על ארוחת בוקר מוקדמת, מתאים להם קצת גרנולה או טוסט או פריכיות.

שינה מאוחרת וקימה מוקדמת – חיים כמו בטירונות.

האתגר הוא להמנע מעצלות, ישיבה ושכיבה ממושכת

מומלף חוויות מרגשות, אתגרים, שינויים, לשבור שגרה – צריכים גבולות ברורים אבל מדי פעם להפתיע אותם. זקוקים לגיוון וסטימולציה, במזון, חברים ופעילויות.

מה מוציא כאפה מאיזון: אוכל שומני וכבד, אוכל קר, אכילת מזון לא מבושל, ישיבה ממושכת, שנת יתר, שנת יום, הזנת יתר, להרדם למנוחה אחרי האוכל, להכחיש את הצד היצירתי שבהם, להניח שמישהו אחר יעשה זאת, להמנע ממקומות חמים, יבשים וממריצים, לא להתאמן, לחיות על תפוצ'פס ובירה, סמים, להדחיק רגשות, קינוח כל יום, בעיקר עוגות גבינה או גלידה.

סימנים של כאפה מוגברת: חולשה של עיכול, הפרשה של רוק או ליחה, עצלות, כבדות, לבנבנות, קור, רפיון, קשיי נשימה, יותר מדי שינה.

סימנים של כאפה מופחתת: סחרחורת, תחושת ריקנות וחלל, דפיקות לב, נוקשות של המפרקים.

 

בברכת רפואה שלמה,

אסף פאיט