הנחיות תזונה למצבי ואטה מוגברת, עם עיכול במצב של ואטה מוגברת (עיכול לא סדיר)

במצב של ואטה מוגברת יש בדרך כלל רזון יחסי וחוסר בהזנה של רקמות הגוף. לכן שיפור איכות וכמות המזון מהווה בסיס לטיפול בכל מצבי הואטה. על טיפוסי ואטה לנסות לאכול קצת יותר ולעיתים יותר קרובות. התזונה צריכה להיות מרגיעה, מקרקעת ומזינה והמזון מחמם, מלחלח ומחזק.

כיון שבמצב של ואטה מוגברת עוצמת העיכול אינה יציבה, מזונות כבדים ומזינים שמתאימים לטיפול עלולים להיות קשים מדי לעיכול. רצוי לחזק באופן שוטף את כושר העיכול, שיתאים ביכולתו לתזונה המקרקעת, בכדי למנוע מצב של היווצרות מאסה של מזון שאינו מעוכל המוביל למחלות שונות רבות.

מומלץ לאכול באופן סדיר ארוחות קטנות ולעיתים קרובות. על האוכל להיות מבושל וחם. רצוי להמנע ממזון קנוי וג'אנק פוד. עדיף לא לאכול במצב של מתח, חרדה, פחד, דאגה או מחשבות אובססיביות.

לטיפוסי ואטה מיטיב לא לאכול לבדם ושמישהו/י אחר יבשל עבורם! ומצד שני ללמוד כיצד לבשל יכול לתרום לאיזונם.

טיפוסי ואטה נוטים לשכוח לאכול, מאבדים את החשק לבשל או ששורפים את האוכל על האש…

כשמגישים לטיפוסי ואטה ארוחה טובה יש סיכוי שיאכלו מעבר לכמות הרצויה על לכדי התפוצצות!

טיפוסי ואטה עלולים לסבול מאלרגיות למזון בגלל הרגישות הגבוהה שלהם, כך שיגיבו בצורה חריגה למזון שאינו אלרגני באופן מיוחד. כדי לטפל באלרגיות באופן יסודי יש לחזק את כושר העיכול ולהפחית את הרגישות המוגברת של טיפוסי ואטה.

 

סיכום הרגלי תזונה מומלצים:

  1. שגרה – לשמור על שגרת ארוחות קבועה, להקפיד על ארוחות מסודרות בשעות קבועות. להמנע ממצב של רעב קיצוני!
  2. תדירות וכמות המזון – לאכול ארוחות קטנות לעיתים קרובות, אך באופן מסודר (כל 2-3 שעות). 3 ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים קטנות.
  3. ארוחות פשוטות וקלות לעיכול – להמנע מארוחה מגוונת מאוד או מצירופי מזון קשים לעיכול.
  4. תשומת לב – בזמן הארוחה להתרכז באכילה בלבד. להמנע ממסיחי דעת כגון מסכים, ספרים, או אכילה תוך כדי פעילות (עבודה או נהיגה).
  5. לעיסה – ללעוס את המזון היטב.
  6. אוכל מבושל וחם – על המזון להיות מבושל ומוגש חם.
  7. אוכל טרי – לבשל לעיתים קרובות, ניתן לשמור מזון במקרר עד 3 ימים.
  8. מרקם המזון – להמנע ממזונות בעלי מרקם יבש, להעדיף מזון עם קצת רוטב, נוזליות ושומניות.
  9. אופי המזון – לאכול מזונות בעלי איכות מקרקעת ומזינה.
  10. טעמים – רצוי להדגיש בתזונה את הטעמים מלוח, חמוץ ומתוק. מעט חריף גם יכול להתאים.
  11. אנרגטיקה – להעדיף מזונות מחממים ולהשתמש בתבלינים מחממים ממריצי עיכול.

 

דגנים:

הדגנים נחשבים קבוצת מזון טובה מאוד לאיזון הואטה. הדגנים מזינים ומקרקעים ויחסית קלים לעיכול. לדגנים מלאים השפעה מייבשת והם יותר קשים לעיכול, אך הם יכולים להתאים לואטה כאשר יש צורך בשיתון וניקוי של עודפי ליחה מהמערכת.

המתאימים ביותר הם חיטה בצורת בורגול וסולת, קוסקוס, שיבולת שועל (מבושלת – לא מוזלי או גרנולה) ואורז בסמטי.

בעדיפות שניה, כאשר העיכול אינו חלש מדי, ניתן לאכול לחם הודי (צ'אפאטי), או לחם שעשוי מדגנים טחונים עם מים ומעט מלח, או לחם ללא שמרים מקמח חיטה/כוסמין/שבולת שועל, או פסטה/אטריות מקמח דורום או מקמח חיטה מלאה, בהתאם לכושר העיכול.

דגנים שעלולים להגביר את הואטה ולהוציאה מאיזון הם קינואה, שעורה (גריסים), שיפון, כוסמת, תירס, אורז מלא, דגני בוקר יבשים, גרנולה, פריכיות, קרקרים.

 

קטניות:

רוב הקטניות קשות יחסית לעיכול, מייבשות ומשתנות, גורמות לעצירות ומגבירות ואטה, ולכן אופן ההכנה קריטי ויש לבשלן היטב. המתאימה ביותר היא שעועית מאש ירוקה ואחריה טופו (אם כי לטיפוסי ואטה מסויימים קושי לעכל טופו). בעדיפות שניה מומלצות עדשים שחורות, כתומות וירוקות.
שעועית אזוקי וגרגירי חומוס עלולים להפריע למערכת העיכול העדינה של טיפוסי ואטה, ושאר סוגי השעועית והפול מהווים אתגר לא סביר עבורה.
ירקות מבושלים:

טיפוסי ואטה לרוב אינם יכולים לחיות באופן בלעדי על תזונה מרובת ירקות, אך כן יכולים לעכל בצורה סבירה מגוון סביר של ירקות מבושלים. הכנת ירקות עם שמן ותבלינים ואכילתם בנוכחות דגנים משפרת את עיכולם.

טובים במיוחד לאיזון הואטה הם בצל וכרישה, בנוסף טובים הבטטה, דלעת, דלעת ערמונים, דלורית, שומר, קישוא, גזר,  סלק, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי.

מתאימים בערבון מוגבל הם גבעולי הסלרי, אפונה ירוקה, שעועית ירוקה, תפוח אדמה, עגבנייה, חציל, לבבות ארטישוק, במיה, אספרגוס, תרד, מנגולד.
עלולים להוציא את הדושה מאיזון הם כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, ברוקולי, קולורבי, צנון, צנונית, לפת, פטריות, פלפל/גמבה. לירקות אלו רצוי להוסיף כמות נדיבה של שמן, מלח ותבלינים על מנת לאפשר את עיכולם התקין.

 

ירקות חיים:

ירקות חיים פחות מומלצים לעיכול מסוג ואטה, אך ניתן לאכול ירקות טריים וסלטים באופן מתון, בעונה המתאימה, עם רוטב אופייני של שמן זית, לימון ומלח. בתקופות טובות, כשהעיכול אינו חלש מדי, ניתן לאכול עגבניה, מלפפון, גזר, חסה, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, עירית. אופן ההכנה המתאים ביותר יהיה סלט לחוץ או סלט ערבי (קצוץ דק) מעורבב עם אוכל חם בצלחת.

עדיף להמנע מקולורבי, בצל, רוקט, עלי חרדל, עלי בייבי, צנונית.

 

אצות:

המתאימות ביותר הן אצת קומבו ואצת אראמה. אפשריות לשימוש בתדירות נמוכה יותר הן אצת היג'יקי ואצת וואקמה. הכי פחות מתאימה היא אצת הנורי (הנפוצה בסושי).

 

מזון מן החי: (האיכות משמעותית מאוד)

בשר לסוגיו (כבש, בקר, עוף, הודו) ודגים מפחיתים ואטה ויכולים להיות מאוד אפקטיבים. לטיפוסי ואטה לעיתים יש צורך ממשי בבשר בתזונה והם יכולים להרגיש שאכילת בשר מאזנת אותם באופן ששום דבר אחר לא מצליח. גם למצבים אלו, ביצים ודגים בדרך כלל עושים את העבודה והם הטובים ביותר. עוף מבושל היטב גם יתעכל בהצלחה. יותר כבדים לעיכול הם בשר בקר וכבש, אותם ניתן לאכול בכמויות קטנות, עדיף כמרק בשר, או כבשר טחון ומבושל היטב.

 

חלב ומוצרי חלב: (האיכות משמעותית מאוד)

רוב מוצרי החלב טובים לאיזון הואטה בגלל איכותם המזינה והמלחלחת, אבל בגלל איכותם המכבידה והמקררת, יש לאכול מהם רק בהתאם לעוצמת כושר העיכול.

המעולה בהם הוא גהי ובנוסף טובים מאוד גם חלב מורתח, יוגורט טבעי, שמנת, שמנת חמוצה וחמאה.
בזמן ובאופן הנכון גבינה לבנה למריחה, קוטג', לאבאנה או גבינה מלוחה מסוג פטה/בולגרית/צפתית יכולים להתאים להרגעת הואטה. מגלידה רצוי להמנע.

 

פירות:

לפירות טריים בעונתם איכות נעימה, מהרמנת, מנקה ומגבירה נוזלי גוף, אולם עבור טיפוסי ואטה, לפירות איכות קלילה מדי על מנת לאזן את האוריריות של הואטה. לכן יש לצרוך פירות במתינות, לפי העונה, ולא לערבב פירות עם מזונות אחרים. עודף פירות בתזונה יוביל לחוסר יציבות, חוסר ריכוז וחוסר כוח רצון.

פירות שמתאימים יותר לאיזון הואטה הם לימון, ליים, אשכולית, שזיף, דובדבן, ענבים, תות, פטל, אננס, פפאיה, מנגו, תמרים ותאנים.
בעדיפות שניה, פירות שמרגיעים קלות את הואטה הם תפוז, פומלה, בננה, אגס, תפוח עץ (מבושל), אפרסק, משמש, רימון, אפרסמון.
תפוח עץ חי עלול להגביר את הואטה בשל איכותו היבשה. יש להיזהר במיוחד ממלון, אבטיח, אוכמניות ופירות יבשים. פירות יבשים שעברו השריה במים או בישול יכולים להתאים, במיוחד צימוקים.

 

אגוזים וזרעים:

רוב האגוזים והזרעים טובים לאיזון הואטה, במיוחד אם הם קלויים בעדינות ומומלחים בעדינות. איכותם מחממת, כבדה ומלחלחת, הם מזינים את הריאות, מערכת רביה ומערכת העצבים.

מצד שני הם קשים לעיכול ולכן יש לצרוך מהם בכמויות קטנות בלבד בכל פעם. שקד הוא המתאים ביותר (עדיף ללא קליפה). גם אגוזי מלך, פקאן, צנובר, מקדמיה, לוז, פיסטוק, קשיו וזרעי שומשום טובים מאוד. אחרונים בסדר העדיפויות נמצאים אגוז ברזיל, גרעיני חמנייה, גרעיני דלעת, גרעיני פשתן, קצח ובוטנים.

 

שמנים:

לשמן איכות מלחלחת ומחממת ולכן רוב השמנים מתאימים לאיזון ואטה.

השמנים הכי מתאימים לואטה הם שמן שומשום צלול בכבישה קרה (כל זמן שהפיטה/טמ"פ הגוף לא מוגברת) וגהי כמובן. בנוסף טובים הם שמן זית, שקדיה, אבוקדו וחמאה.
קוקוס יכול להתאים כל זמן שהעיכול אינו חלש מדי.
עדיף להמנע משמן תירס, סויה, חריע, קנולה, כל השמנים הצמחיים המזוקקים שנמכרים בסופר, וכמובן מרגרינה.

 

ממתיקים:

באופן כללי מתוקים מיטיבים עם הואטה, ככל שהמתוק יותר טבעי כך יותר טוב. קנה סוכר הכי טוב, לרוב נשיג קנה סוכר בחנויות טבע בצורת ג'אגרי (מיץ קנה סוכר מבושל ומצומצם). ממתיקים טובים נוספים הם מייפל, לתת אורז, מולסה וסילאן. אחרונים חביבים הם דבש וסוכר חום. סוכר לבן לרוב יזיק לואטה.

 

תבלינים:

שימוש נכון בתבלינים יכול לעזור מאוד לואטה באיזון התאבון חיזוק העיכול וסילוק גזים. במיוחד מומלץ לתבל מזונות כבדים או מתוקים על מנת לעכלם בקלות. תבלינים חריפים מאוד עלולים להגביר את היובש בטיפוסי ואטה, אך לעיתים הם רצויים כשמזג האויר קר במיוחד. מלח סלעים רצוי לחיזוק העיכול אך עודף מלח יוציא מאיזון את שלשות הדושות.

שום מבושל, הל, אספטידה (הינג), אבקת ג'ינג'ר יבש, אגוז מוסקט, שומר, ממרח מיסו, ממרח אומבושי, צריכים להיות בשימוש שוטף. טובים גם כן הם כמון, קימל, זרעי שמיר, זרעי סלרי, אג'ואן, קינמון, בזיליקום, חילבה, רוטב סויה, מלח סלעים, חמוצים, חומץ טבעי ופלפל שחור.
תבלינים בעדיפות נמוכה יותר הם זרעי כוסברה, ציפורן, כורכום, ג'ינג'ר טרי, נענע, מנתה, גרגירי חרדל, טימין, רוזמרין, אזוב, בצל ירוק. תבלינים שעלולים להוציא את הואטה מאיזון הם מלח שולחן וצ'ילי יבש.

 

שתיה:

טיפוסי ואטה זקוקים לכמות מספקת של מים, בהתאם לפעילות היומית ולתחושת הצמא, אולם מים לבדם לרוב אינם מזינים מספיק עבורם. כדאי לשלב במהלך היום או הלילה שתיה של חלב מורתח (בקר, אורגני), או חלב דגנים (שקדים, שבולת שועל) או שתייה של תה עם חלב וג'אגרי (בסגנון צ'אי הודי). מומלצים גם שתיית מיץ פירות טבעי חמצמץ (מיץ תפוזים או קלמנטינות, כוס קטנה בנפרד מהאוכל) או מים בתוספת לימון. כמויות קטנות של יין (עד 120 מ"ל) יטיבו בזמן האוכל.

 

דוגמה לתפריט יומי עבור עיכול מסוג ואטה (לא סדיר):

 

בסמוך להתעוררות: שתיה של מים חמים עם מיץ לימון סחוט טרי, או משקה קוזו אומבושי.

7:00 ארוחת בוקר:

  • דייסת קוואקר או דייסת סולת או דייסת קמח חיטה וחלב
  • פנקייק קוואקר או סולת
  • אורז בסמטי או בורגול, תוספת ירקות מבושלים ותוספת ביצה

 

10:00 ארוחת ביניים:

  • אם התאבון מועט: פרי טרי או מספר תמרים ואגוזים.
  • אם התאבון רב: צ'אפאטי או לחם עם ממרח מתאים (גהי, לאבאנה, ממרח בטטה, ממרח זיתים, טחינה מדוללת בלימון, גבינה מלוחה פטה, סילאן וכדומה)

 

13:00 ארוחת צהריים:

  1. ארוחה צמחונית:
  • אורז בסמטי או בורגול או פסטה, 50% מהמנה
  • תבשיל ירקות, 30% מהמנה
  • קטניות (אם העיכול מאפשר) ו/או יוגורט/שמנת, 20% מהמנה

או

  1. ארוחה בשרית:
  • אורז בסמטי או בורגול, 50% מהמנה
  • תבשיל ירקות, 30% מהמנה
  • תבשיל עוף/דג/בשר 20% מהמנה

 

16:00 ארוחת ביניים:

  • אם התאבון מועט: פרי טרי או מספר תמרים ואגוזים.
  • לפתן פירות ותוספת שקדים
  • אם התאבון רב: צ'אפאטי או לחם עם ממרח מתאים (גהי, לאבאנה, ממרח בטטה, ממרח זיתים, טחינה מדוללת בלימון, גבינה מלוחה פטה, סילאן וכדומה).

 

19:00 ארוחת ערב:

  • דייסת קוואקר או דייסת סולת או דייסת קמח חיטה וחלב
  • פנקייק קוואקר או סולת
  • אורז בסמטי או בורגול, תוספת ירקות מבושלים ותוספת ביצה
  • מרק ירקות ודגן
  • צ'אפאטי או לחם עם ממרח מתאים, ביצה רכה או מטוגנת בגהי
  • פשטידת סולת וירקות
  • אטריות או ספגטי עם רוטב ירקות ועגבניות מבושלות

 

22:00 לפני השינה:

  • כוס קטנה של חלב מורתח עם מעט גהי ואגוז מוסקט
  • תה מסוג צ'אי הודי עם חלב מבושל
  • כוס חלב שקדים מחומם ומתובל