חלק א: תחושת ערך עצמי – חשיבות והגדרות

חלק א: תחושת ערך עצמי – חשיבות והגדרות (נכתב בלשון נקבה אך מתאים לשני המינים)

תחושת ערך עצמי זה משהו שכל אחת מעוניינת בו ושכל אחת בהחלט צריכה אותו. את רוצה בטחון  עצמי ותחושת ערך עצמי כי זה מגדיל את הסיכוי שלך למצוא אושר ומאפשר להתמודד עם אכזבות ושינויים בחיים. את זקוקה לתחושת ערך עצמי כי הבריאות הפסיכולוגית שלך היא תנאי הכרחי ליכולתך להתפתח ולשגשג. ללא תחושת ערך לא תוכלי לפעול לטיפוח ושמירה על האינטרסים הפרטיים שלך.

הערך העצמי שלך משפיע על כל מה שאת חושבת, אומרת ועושה, משפיע על השקפת עולמך ואיך את ממקמת את עצמך בתוכו, משפיע על האופן שבו אנשים אחרים רואים אותך ומתייחסים אלייך, משפיע על הבחירות שלך, מה תעשי בחיים ועם מי ובמה תהיי מעורבת, משפיע על יכולתך לפעול כדי לשנות את מה שדרוש שינוי ומשפיע על יכולתך לקבל ולתת אהבה. אשה שאוהבת ומעריכה את עצמה בצורה מאוזנת ומפוכחת ובאופן גלוי, משדרת בריאות ומושכת אליה חיבה והערצה.

 

מה זה בעצם ערך עצמי? ומה זו תפיסה עצמית? וכיצד הם מתהווים?

ערך עצמי זו המידה שבה את אוהבת ומקבלת את התפיסה שלך את עצמך.

התפיסה העצמית שלך את עצמך מורכבת ממכלול של רעיונות, אמונות ומראות שאת מגדירה כאמת לגבייך. חלק מהמכלול מורכב מעובדות פשוטות וברורות כמו: אני אשה, אני נמוכה, אני אמא, אני סטודנטית, אני מזכירה. וחלק נוסף מהמכלול מורכב מאספקטים שאינם מוחלטים ואין לגביהם וודאות כמו: אני חכמה, אני מכוערת, אני לא מוצלחת, אני סקסית, אני טובה, אני ביישנית.

מה שמשותף לכל המכלול שמגדיר את התפיסה העצמית שלך הוא ששום דבר מהתכונות הללו לא נולד איתך. למרות שמלידה מאפייני המין הפיסיים שלך ברורים, נולדת ללא הידע הזה ובוודאי שאינך תופסת את עצמך לאחר הלידה כמכוערת או יפה, חכמה או טפשה, חזקה או חלשה. את מתחילה את החיים עם דף חלק. במהלך הילדות את מגלה ולומדת שאני נקבה, יש לי שיער שחור, קוראים לי בשם שקיבלתי מהוריי, אלו ההורים שלי, ואת לומדת לחשוב על עצמך כעל מכוערת או יפה, חכמה או טפשה, חזקה או חלשה.

הרעיונות, האמונות והתמונות הבסיסיים שיש לך לגבי עצמך נרכשים לרוב לפני הגעה לבגרות, משני מקורות עיקריים: איך אנשים אחרים התייחסו אלייך ומה הם אמרו לך לגבי עצמך.

בתור תינוקת, באמצעות תקשורת לא ורבלית, כתלות בכמות האהבה, חיבה, מזון ומגע שקיבלת, התהווה רושם ראשוני אם את אהובה  ובעלת ערך. עם ההתפתחות הורבלית, הרושם הפך למילים בתוך מוחך, ומה שאנשים אמרו לך לגבי עצמך התחיל להשפיע על התפתחות התפיסה העצמית שלך באותו אופן כמו שהשפיע היחס כלפייך כשהיית תינוקת. התפיסה העצמית שהתהוותה בילדותך הושפעה מאוד מגישתם של אחרים כלפיך וכעבור זמן מתברר שאת חושבת על עצמך באופן עקרוני מה שאנשים אחרים חושבים עלייך.

ככל שגדלים ומתבגרים ולומדים רעיונות בסייסים בנושא מי אני ומה אני, מתפתחים רעיונות ומחשבות של מי אני אמורה להיות וכמו מי/מה אני אמורה להיות. המחשבות שלך מה אני אמורה להיות מהוות את האידיאל שלך. האידיאלים לפיהם אנו שופטים את עצמנו נלמדים ונקלטים מהסביבה ויהיו שונים בכל תרבות או קהילה. את משווה ללא הפסק את תפיסת העצמי שלך עם תפיסת האידיאל שלך, וככל שהפער גדול יותר בין השניים, כך תחושת הערך העצמי שלך נמוכה יותר.

כל רעיון, אמונה או תמונה שמרכיבה את תפיסת העצמי שלך משפיעה על תחושת הערך העצמי שלך, אך לא באופן שווה. אפשר לדמות את התפיסה העצמית שלך לקולאז'. הרעינות, האמונות והתמונות החשובות ביותר לזהותך ותחושת הערך העצמי שלך (למשל, אני אשה, אני אמא, אני בעלת/חסרת יכולת, אני יפה/מכוערת) ממוקמות במרכז הקולאז' ומרכיבות עבורך את עיקר תפיסתך העצמית. רעיונות, אמונות ותמונות שפחות מרכזיות לזהותך ולתחושת הערך העצמי שלך (למשל, אני בשלנית טובה, אני שמאלית, אני אתלטית) ממוקמות בשולי הקולאז', מחוץ לעיקר תפיסתך העצמית. בגלל מבנה הקולאז' של תפיסתך העצמית, זה אפשרי שלאשה יהיו אמונות ותמונות חיוביות רבות לגבי עצמה, אך עדיין תחושת הערך העצמי שלה תהיה נמוכה, כיון שהתפיסות העצמיות החיוביות אינן במרכז הקולאז' שלה ואינן הנחשבות והמשמעויות ביותר מבחינתה במארג התפיסה העצמית שלה.

 

ערך עצמי גלובלי וערך עצמי ספציפי

תפיסת הערך העצמי מתחלקת לשניים: הערך העצמי הגלובלי והערך העצמי הספציפי.

הערך העצמי הגלובלי זו המידה שבה את אוהבת ומקבלת את התפיסה העצמית שלך את עצמך כיחידה שלמה.

הערך העצמי הספציפי זו המידה שבה את אוהבת ומקבלת חלק ספציפי, מסויים, מהתפיסה העצמית שלך. אם אשה נותנת ערך גבוה לאספקט מסויים שלה, למשל מראה או אינטיליגנציה, תפיסת הערך הגלובלי שלה תושפע מאוד מתחושת הערך הספציפי שלה. אבל אם אשה אינה מחשיבה במיוחד אספקט מסויים בתפיסת העצמי שלה, למשל יכולות הבישול שלה, תחושת הערך העצמי הספציפית בתחום זה לא תשפיע במיוחד על תחושת הערך העצמי הגלובלי שלה, לטוב ולרע.

קיימת האפשרות לערך עצמי גבוה בתחום ספציפי, ובו זמנית לערך עצמי גלובלי נמוך. לדוגמה אשה יכולה להיות בעלת ערך עצמי ספציפי גבוה בתחום יכולות הניהול וקבלת ההחלטות במקום עבודתה, אך בשלב זה של חייה היא אינה מעריכה את הקריירה שלה כפי שהיא מעריכה יחסיים זוגיים, וכיון שהיא ללא זוגיות כבר שנתיים, הערך העצמי הגלובלי שלה נמוך.

לעתים קיים החשש שתחושת ערך עצמי גלובלי גבוה תתבטא כיוהרה, גאווה, התנשאות, אנוכיות ותחושת עליונות וחוסר רגישות כלפי הזולת, אך למעשה תכונות אלו אופייניות דווקא לאנשים בעלי תחושת ערך עצמי נמוך. אנשים בעלי ערך עצמי גלובלי גבוה לא חושבים שהם מרכז היקום או שהם עליונים על פני אחרים, וגם לא כנחותים וגרועים מאחרים. תחושת ערך עצמי גלובלי גבוה מעניקה ידיעה רחבה לגבי אספקים שונים שמרכיבים את תפיסת העצמי, מעניקה כבוד עצמי, מודועות והערכה של השווי העצמי. אשה בעלת ערך עצמי גבוה יודעת שיש לה איכויות טובות אך אינה משלה את עצמה שהיא מושלמת ומאוד מודעת לחסרונות שלה ולטעויות שהיא עושה, אך היא אינה מזהה את החסרונות שלה כחוסר ערך עצמי, אלא פשוט כחלק מהיותה אנושית.

תפיסת ערך עצמי גלובלי גבוה אינה מעניקה חסינות מספקות לגבי הערך העצמי. לא חשוב כמה תחושת הערך העצמי גבוה, אי אפשר לעבור חיים שלמים ללא התעוררות של ספקות בנוגע לערך העצמי. תחושות של ספק בנוגע לערך העצמי ולערך שיש לחיים שלי הם חלק מהקיום האנושי. אך יש הבדל בין ספק שעולה לעתים לבין ספק תמידי ותחושת חוסר ערך עצמי. ערך עצמי גבוה אינו מונע ספקות, אך מאפשר להתמודד עם ספקות עצמיים בלי תחושה של כשלון מוחלט ותבוסה.

 

מקורות:

Woman & Self Esteem, Linda Tschirhart Sanford & Mary Ellen Donovan

עמודים:3-11

 

תרגיל ראשון:

  1. רשמי בטבלה בעלת שני טורים את כל הרעיונות, האמונות והתמונות שיש לך לגבי עצמך (חיוביים ושליליים) ושמרכיבים את התפיסה העצמית שלך. טור אחד לתפיסות החיוביות שיש לך לגבי עצמך והטור השני לתפיסות השליליות שיש לך לגבי עצמך.
  2. בדקי שוב את רשימת התפיסות החיוביות שלך לגבי עצמך. האם יש ביניהן תפיסות שגורמות לך לתחושת ערך עצמי ספציפי נמוך? נסי להסביר בכתב מדוע התפיסה החיובית אינה תורמת לערך עצמי ספציפי גבוה.
  3. בדקי שוב את רשימת התפיסות השליליות שלך לגבי עצמך. האם את משוכנעת שהן אמת לגבייך? אם בבדיקה חוזרת מצאת תפיסות שליליות שיש לך ספק לגבי אמיתותן, רשמי את הספקות שלך לידן, או שהחליפי את התפיסה הישנה בתפיסה חדשה ורשמי אותה בטור המתאים.
  4. בדקי שוב את רשימת התפיסות החיוביות והשליליות שלך לגבי עצמך. סמני בלב את התפיסות שאת אוהבת ומקבלת וסמני במלבן את התפיסות שאינך אוהבת ואינך מקבלת.
  5. ליד כל תפיסה המוקפת במלבן רשמי:
    • א. מה התפיסה האידיאלית שלך באותו התחום?
    • ב. מה המקור של התפיסה האידיאלית שלך?
    • ג. האם יש לך ספק לגבי האידיאל שהצבת?
    • ד. האם השגת האידיאל אפשרית בדרך חיובית, כזו שתתרום להתפתחותך? רשמי מה עלייך לעשות כדי לצמצם את הפער עם האידיאל שלך.
    • ה. אם השגת האידיאל בלתי אפשרית בשלב זה בחייך, האם יש דרך בה תוכלי לאהוב ולקבל את התפיסה שלך את עצמך, עד שתתקיים אפשרות לשינוי?