דייסת קוקו

דייסת קוקו

מתכון לדייסת דגנים מהמטבח המקרוביוטי היפני הקלאסי. לדייסת הקוקו טעם עדין וניחוח קלוי, המתפשט ברחבי הבית בזמן הבישול ומשרה אוירה מזינה ומנחמת.

 

מרכיבים

2 כוסות אורז מלא עגול – בוררים ושוטפים את האורז.

1 כוס אורז מלא מתוק (במידה ולא ניתן להשיג, אפשר להחליף באורז ריזוטו לבן (אורז לסושי), או באורז מלא עגול) – בוררים ושוטפים את האורז.

3/4 כוס גרגירי שיבולת שועל – בוררים ושוטפים את גרגרי שיבולת השועל.

1/4 כוס שומשום מלא

 

הכנה מוקדמת של חומרי הגלם:

מחממים תנור לחום של 180 מעלות במצב "גריל".

קולים את כל אחד מסוגי הגרגרים בתבנית נפרדת. כדאי לנער את התבנית מידי פעם כדי שכל הגרגרים ייקלו באופן שווה מכל הצדדים. בבקשה לעקוב אחרי תהליך הקלייה כדי לא לשרוף את הגרגירים. שימו לב, השומשום נשרף יחסית מהר ובקלות.

לאחר שקלינו (בנפרד) את האורז, את שיבולת השועל ואת השומשום, נותנים לגרגירים להתקרר. מערבבים את כל הגרגרים הקלויים ביחד, מעבירים לכלי זכוכית אטום ומאחסנים בארון חשוך או במקרר.

 

הכנת הדייסה (כמויות למנה):

טוחנים במטחנת תבלינים שלוש כפות מתערובת הדגנים הקלויים. רמת הטחינה תקבע את זמן הבישול, טחינה לאבקה דקה תצריך בישול קצר ואילו טחינה גסה בישול מעט ארוך יותר.

שופכים לסיר כוס מים גדולה (200 מ"ל), מדליקים את האש ומוסיפים את האבקה למים תוך כדי בחישה.

מוסיפים קורט מלח.

מביאים לרתיחה, וממשיכים לבשל על אש קטנה. מערבבים מידי פעם תוך כדי גירוד תחתית הסיר כדי למנוע הדבקות וחריכה של האבקה בתחתית הסיר. ככל שהטחינה גסה יותר הדייסה נדבקת פחות לתחתית.

ניתן להוסיף מים בהתאם לסמיכות הרצויה.

מינימום זמן הבישול כ-20 דקות. למי שאין זמן לבשל בבוקר, ניתן להכין את הדייסה בערב ורק לחמם אותה על אש קטנה עם תוספת של מעט מים רותחים בבוקר.

 

הערות

מומלץ להכין כמות גדולה של התערובת הקלויה מראש ולאחסן בכלי זכוכית בקירור עד מספר חודשים. בכל יום ניתן לטחון את הכמות הדרושה לפי הצורך, כדי לקבל דייסה טרייה. למשתמשים "כבדים" שאוכלים דייסת קוקו על בסיס יומי, אפשר בהחלט לטחון כמות גדולה יותר של התערובת שתספיק להכנה של כמה וכמה מנות דייסה.

לגרסה מתוקה אפשר לבשל את הדייסה עם צימוקים, תמרים, דבלים, משמשים ועוד. כשהדייסה בצלחת ניתן להוסיף שקדים, אגוזי מלך, גרעיני דלעת ועוד, על פי המלצת המטפל. כדאי להמתיק את הדייסה על ידי בישול עם פירות יבשים אבל ניתן גם להמתיק אחרי הבישול עם סירופ מייפל, סילאן או דבש.

לגרסה מלוחה של הדייסה אפשר להוסיף קצת מלח או רוטב סויה. ניתן לבשל את הדייסה מלכתחילה עם ירק מגורר כגון גזר, בטטה או דלעת, או להוסיף לצלחת ירק ירוק קצוץ (פטרוזיליה/כוסברה). אפשר להוסיף עוד טחינה מדוללת אם יש צורך למנה שומנית.

את הרכב הדייסה ניתן להתאים אישית לצרכים של כל מטופל. לשנות מינונים או להחליף את הדגנים בדגנים אחרים.