מרק גריסים וכמון

לכמון יש טעם מעט חריף ומרירות עדינה, השפעתו מחממת. הכמון עוזר לסלק לחות וליחה עודפת המצטברים בגוף, מטפל בהצטננויות המלוות בנזלת שקופה ובעל איכויות מחזקות ומשפרות של תהליכי עיכול. מומלץ להשתמש בזרעי כמון טריים, שלמים או טחונים. הכמון מאבד מאיכויותיו הרפואיות תוך זמן קצר, גם כשנשמר בכלי סגור היטב. כמון שאינו טרי טעמו הופך מריר יותר. לגריסים השפעה קרירה, מייבשת ומניעה. הגריסים מסייעים לפתוח חסימות של לחות וליחה בכבד. מרק משולב של כמון וגריסים יכול לטפל באנשים עם כבד שומני, ליחה בדרכי הנשימה, מחלות לב וכלי דם או יתר לחץ דם.

מרכיבים:

3/4 כוס גריסים, שטופים

1 כף שמן זרעי חמניה או זית בכבישה קרה

2 כפיות זרעי כמון שלמים

1 בצל סגול קטן

1 שן שום קצוצה

3 גבעולי סלרי קצוצים

7-9 כוסות מים (7 כוסות למרק סמיך, 9 למרק דליל)

1 כוס אפונה ירוקה (טריה או סנפרוסט)

1 תפוח אדמה חתוך לקוביות

3 גזרים חצויים וחתוכים לפרוסות

1/4 צרור כוסברה קצוצה

1 כוס שעועית ירוקה, לקצוץ באמצע

3 פטריות שיטאקי

1/2 כפית כמון טחון

1/4 כפית פלפל שחור טחון טרי

1 כפית מלח הימאליה

 

הכנה:

לחמם את השמן על אש בינונית בסיר גדול, להוסיף את זרעי הכמון השלמים ולחמם עד השחמה קלה. להוסיף בצל, שום, סלרי ולהמשיך לחמם 3 דקות. להוסיף את המים ולהביא לרתיחה. להוסיף את הגריסים והירקות: תפוח אדמה, גזר, פטריות שיטאקי (את האפונה והשעועית הירוקה מוסיפים רק לקראת סוף הבישול). להנמיך את האש, לכסות במכסה ולבשל כשעה עד שהגריסים רכים. להוסיף את האפונה והשעועית ולבשל 5 דקות נוספות. להוסיף את הכמון הטחון, הפלפל, המלח והכוסברה הקצוצה ולסגור את האש.

הערה:

ניתן לשלב במרק גם קטניה. אפשר להוסיף בשלב הוספת הגריסים חצי כוס שעועית מאש (אחרי השריה או מונבטת) לחיזוק ההשפעה המייבשת והמנקה של המרק.

 

לבריאות!