תזונת סוף הקיץ

"בעונה שבין הקיץ והסתיו, כלומר בסוף הקיץ, הפירות מבשילים והופכים לצהובים. כאשר הם מבשילים טעמם מתוק והם יכולים להזין את ה – Pi Qi, הצ'י של הלבלב. ה – Pi Qi מסוגל אז להזין את השרירים והבשר.." ( SU WEN, ch 5).

בסוף הקיץ כולם מרגישים בשינוי העדין והמבורך במזג האויר ובמצב הרוח בעונה זו. אם בקיץ החום בשיאו ויש מרץ וחשק לצאת ולחפש הרפתקאות וריגושים, בסוף הקיץ התנועה כלפי חוץ מתמתנת ומופיעה לאות מתוקה שמעודדת להתעלף על המגבת בחוף ולא לזוז או להתקע בערסל. זהו שלב מעבר, אתנחתה, בין האנרגיה המתרחבת והמתפשטת של הקיץ לאנרגיה המתכווצת והמתכנסת של הסתיו. מזג האויר מתמתן, הלחות כבדה ועדיין חם במהלך היום, אך לקראת הערב האויר מתקרר וישנה הקלה ורמז לקראת הבאות, הסתיו בפתח. סוף הקיץ הוא הזמן לצאת לחופשה משפחתית, ולאחריה הילדים חוזרים לבית הספר והמבוגרים חוזרים לחיי שגרה.
סוף הקיץ ואלמנט האדמה:

הרפואה הסינית היא הרפואה של השינוי. השינוי על פי הרפואה הסינית הוא מהות המשחק בין החיים והמוות ומהות הקיום של העולם. אותם חוקים של שינוי אחראים להיווצרות סבל ומחלות אך יש בהם גם הבטחה להחלמה וריפוי אם נלמד להכירם ולפעול לפיהם. אולם, מה מאפשר את השינוי? היכן מתרחש השינוי? מהי הזירה המאפשרת לשינוי לקרות?
בתוך המשחק הדינמי של חמשת הפאזות, השכילו הסינים להגדיר מהות המייצגת יציבות, נייחות, נינוחות, ויכולת להכיל ולאפשר שינוי. למהות זו קראו הסינים אדמה.

כיצד מתבטאת האדמה בחיינו?
האדמה מייצגת בחיים שלנו את כל מה שקשור ליציבות ולביטחון. כל מה שתופס תפקיד מרכזי בחיינו היומיומיים. כל מה שנותן לנו את הביטחון ואת התמיכה להמשיך ולצעוד בדרך חיינו, להשתנות, ללמוד, להסתכן ולחוות. האדמה מופיעה ומיוצגת בכל אותם מקומות ותחומים מרכזיים בחיינו, הנותנים לנו את אותה היציבות המאפשרת שינוי.
כאשר האדמה שלנו חזקה, מערכת העיכול שלנו תאפשר שינוי הרמוני של המזון ועיכול תקין, המשפחה שלנו תהווה עבורינו בסיס איתן ותומך המאפשר לנו להפנות את פנינו ולצאת אל העולם, המטבח שלנו יספק לנו מזון טעים ומזין המקנה לנו תחושת יציבות ושובע, החשיבה שלנו תהיה מאוזנת ויציבה כך שנוכל לעכל ולהשתמש ביעילות במידע ורעיונות הנקרים על דרכינו. אדמה טובה תתבטא במבנה גוף יציב ובשרירים מוצקים המאפשרים להתמודד עם הקשיים והאתגרים הפיזיים של החיים.

ההזדמנות והקושי בעונה זו:
סוף הקיץ היא התקופה המרכזית בשנה בה מתבטאת האיכות של האדמה. זוהי התקופה במהלך השנה המאפשרת מגע עם אותה איכות אדמתית יציבה ותומכת. תקופת סוף הקיץ מהווה ציר של שינוי בין ה-YANG המתבטא כחום ואור בקיץ ל-YIN המתבטא כקור גשם וחושך בחורף. תשומת לב לתזונה מתאימה בעונה זו ולהרגלי חיים מתאימים יאפשרו לנו לנצל את ההזדמנות ולרפא את אלמנט האדמה שלנו – לחזק את כל מה שמקנה לנו יציבות וביטחון בחיים, לקראת השינויים אשר בוודאי יבואו.
כיצד אלמנט האדמה מתבטא במזון ובהכנתו?
מזון בעל טעם מתון ומתקתק.
מזון בעל צבע מתון- לרוב כתום או חום.
בישול על בסיס מים, עם אש בינונית.
בישול בכלי חרס.
מאכלים עגולים.
ירקות המתפשטים לרוחב וצומחים קרוב לקרקע במיוחד ממשפחת הדלועים.
מזון המתבשל כ-20 דקות בסיגנון נישימה.
ניתן לחזק את אלמנט האדמה באמצעות שימוש קבוע באש למטרת בישול ובהימנעות משימוש במתקני בישול חשמליים.
הדרך לתקן הגזמה בשימוש בטעם המתוק:

למרות שהטעם המתוק מאפיין את מזונות סוף הקיץ, חשוב להימנע משימוש מוגזם במזונות מתוקים כדי לא לפגוע באלמנט האדמה. הגזמה במזונות מתוקים עלולה לגרום לעודף באלמנט האדמה אשר יתבטא בעייפות, בלבול וקושי בריכוז, סוכרת, השמנה, עודף של שומנים בדם, כבד שומני וגידולים שפירים וממאירים.  מזונות מרים יאזנו את הטעם המתוק העודף.
 הדואליות של מר ומתוק מתבטאת בצורה מושלמת בירק המבשיל בסוף הקיץ ומכיל בו זמנית את שני הטעמים הללו: הדלעת. החלק הפנימי של הדלעת כתום ומתוק, אך הקליפה ולעיתים גם הזרעים הינם מרירים. קליפת הדלעת והזרעים  מכילים גליקוזידים טריטרפנואידים מרירים מסוג Cucurbitacines. חומרים מרירים אלו מסייעים לאדם להתגונן כנגד טפילי מעיים, באותה צורה בה הצמח משתמש בחומרים אלו כדי להתגונן ממזיקים העלולים לפגוע בפרי ובזרע.
גם הדוחן שהינו דגן מרכזי לטיפול בסכרת – מחלה הפוגעת באלמנט האדמה, מייצג נאמנה את אלמנט האדמה בצורתו העגולה, צבעו הצהוב, טעמו המתוק-מריר ואיכותו המייבשת. מטפלים האמונים על טיפול בחולי סוכרת, מכירים את הפנים הכפולות של מחלה זו ואת הצורך להשתמש בצמחי מרפא ומזונות מרים דוגמת זרעי חילבה,עלי זית ומלון מר (ממורדיקה) כולם בעלי טעם מר להפחתת רמת הסוכר בדם ולאיזון אלמנט האדמה.

מזונות האדמה:
הדגנים המלאים הם הביטוי המושלם של אלמנט האדמה במיוחד אורז מלא, אורז מתוק, דוחן ואמרנט.
הירקות הכתומים או העגולים במיוחד דלעת, דלורית, קולרבי, ארטישוק ירושלמי קישוא ובטטה.

קטניות: בעלות טעם מתוק וצבעי אדמה כדוגמת חומוס, לוביה, תורמוס ושעועית מנומרת.
תבלינים: ג'ינג'ר טרי, כורכום, גלנגל, הינג והל.
בשר: כבד ויותר שמנוני כמו בשר בקר.
אצות: ארמה.
פירות: בשיא בשלותם, בעיקר פירות המבשילים בעונה זו כגון רימון, אגס, תפוח, פירות וצמחי בר דוגמת האשחר והצלף.
שמנים וזרעים: שמן זית, שמן זרעי ענבים, גרעיני דלעת וגרעיני אבטיח.

משקאות: מרירים כמו למשל חליטת שיבה.

 

סיכום

תזונה אדמתית מהווה בסיס לטעמים וטכניקות בישול מורכבות יותר ומהווה ברירת מחדל כאשר לא בטוחים מהי התזונה המתאימה לאדם מסויים.

תזונת האדמה מתאימה לאנשים רזים ורגישים או כאלה הרוצים לרכוש לחייהם איכויות אדמתיות: יציבות, בית, משפחה ולמטופלים הזקוקים לשיקום אחרי זעזוע.
תזונה זו פחות מתאימה כבחירה המרכזית לאנשים דיכאוניים, כבדים ומשועממים.
מומלץ להשתמש בתזונה זו בעיקר בסוף הקיץ ובתקופות מעבר בין העונות.