יין ויאנג – עקרון הדואליות ואחדות הניגודים ביקום

 

מודל יין – יאנג מתאר שני מושגים מופשטים, מנוגדים ומשלימים, באמצעותם ניתן לסווג ולהמחיש, באופן יחסי, את כל התופעות במציאות.

מודל יין – יאנג מהווה חלק מהותי בפילוסופיה הסינית, הדאואיזם. פילוסופיה זו מבוססת בעיקרה על הצפייה בעולם הטבע ועל האופן שבו הטבע משתנה. ברפואה הסינית גוף האדם מהווה מיקרוקוסמוס של עולם הטבע ומשקף את השינוי המתמיד שחל בין ייו ויאנג.

בפילוסופיה הסינית השתמשו במושגים יין ויאנג בכדי לתאר את תהליכי הצמיחה והדעיכה ביקום, התנועה המתמדת, המחזוריות ותהליכי שינוי הצורה המתרחשים במציאות.

היין והיאנג הם חלק ממערכת אחת שלמה; הטאו, עם היבטים קוטביים ומשלימים כאחד. שני כוחות שווים בעוצמתם, הפוכים באיכותם, המכילים זה את זה ובלתי ניתנים להפרדה. הם יחסיים ואין האחד מתקיים ללא השני, כי הרי המושג "לילה" חסר משמעות ללא המושג "יום", המושג "למעלה" חסר משמעות ללא המושג "למטה" וכן הלאה..

 

הסימניות הסיניות משדרות משהו מתחושה זו:

הסימנייה המייצגת את היין, מתורגמת ל"צידו האפל של ההר" ומייצגת תכונות כמו קור, רוגע, פסיביות, כהות ופוטנציאל. יין מזוהה עם האנרגיה הנשית, משויך לצד הימני של הראש והשמאלי של הגוף, לחלק הגוף הקדמי, ובהיבטי מעלה ומטה לבטן ולחלק הגוף התחתון.

הסימנייה המייצגת את היאנג מתורגמת ל"צידו המואר של ההר" ומייצגת תכונות כמו חום, פעילות, אור, צמיחה והבעה. יאנג מזוהה עם האנרגיה הגברית, משויך לצד השמאלי של הראש והימני של הגוף, לחלקו האחורי, ולאזורים העליונים שמעל הטבור.

דוגמאות נוספות שמתארות את החלוקה האיכותית בין יין ליאנג:

קר – חם

רטוב – יבש

שינה – ערות

כבד – קל

דחוס – אוורירי

מבנה – פעילות

אישה – גבר

רך – קשה

מלא – חלול

מאחסן – מניע

סטטי – דינמי

בכל תופעה יאנגית נוכל לזהות אספקטים ייניים ולהפך. בהסתכלנו על הגוף לדוגמא, הראש המשויך ליאנג, לשמיים, לחשיבה, מצוי בחלקו העליון של הגוף, מכיל בתוכו את המח רקמה דחוסה בעלת תכונות ייניות למדי. הכבד הנחשב כאיבר יין מכיוון שהוא דחוס למדי, תפקידו בין היתר לטפח את זרימת הצ'י בגוף, כך שבמובן זה הוא בעל תכונות יאנגיות.

יין הופך ליאנג ויאנג הופך ליין

התלות ההדדית בין יין ליאנג מצביעה על יחסי הגומלין הדינמיים בין השניים.

הפילוסופים הסינים שמו לב, כי הדבר הקבוע היחיד הוא השינוי. הזרע (יין) גדל והופך לצמח (יאנג), שבעצמו נובל וחוזר לאדמה (יין). הדבר מתרחש במהלך חילופי העונות, חורף (שיא היין) משתנה דרך האביב לקיץ (שיא היאנג) שבתורו משתנה שוב דרך הסתיו לחורף.

יאנג הוא התנועה בתוך היין הגורם לדברים להתרחש, יין מעניק את הבסיס החומרי לכוח השינוי של היאנג.

שיא היאנג הוא למעשה לידתו ותחילתו של היין ולהפך. השעה שתיים עשרה בצהריים, בה השמש נמצאת  בנקודה הגבוהה ביותר בשמיים, היא שיא היאנג ומנקודה זו יתחיל היאנג לדעוך והיין לגדול,  עד שיגיע לשיאו בשעה שתיים עשרה בלילה. אז היין יתחיל לדעוך  והיאנג יתחיל לגדול, במחזוריות בלתי פוסקת…

 

יין ויאנג בבריאות ובחולי

בריאות משקפת איזון דינמי בין היבטי היין והיאנג של הגוף.  מחלה נוצרת כאשר מופר האיזון ויש עודף או מחסור יחסי של יין או יאנג.

 

יין-יאנג מצבי חוסר איזון

מצבי חום

 

עודף יאנג אמיתי – חום מלא: נראה סימנים כמו תחושת חום תמידית, תחושת שריפה או צריבה, פנים ועיניים אדומות, צמא רב למשקאות קרים, תנועתיות יתר וחוסר שקט, שתן מועט וכהה בעל ריח חריף . עקרון הטיפול במקרה זה יהיה סילוק החום, על ידי פיזור חום, קירור והנעה.

 

חוסר יין – חום חסר: כאשר מתרחשת פגיעה ביין כך שנוצר עודף מדומה של יאנג. נראה סימנים כמו פנים ולחיים סמוקות, גלי חום בעיקר בשעות אחר הצהריים וערב (זמן היין ביממה), הזעה בחמשת הכפות- כפות ידיים, רגליים וחזה, רצון לשתות פושר ובלגימות קטנות, חוסר שקט, חרדות, קושי להירדם/ שינה לא רציפה, יובש בריריות. תופעות אלה אופייניות למשל בתקופת גיל המעבר אצל נשים, תקופה בחיים שבה היין בגוף הולך ומתדלדל.  עקרון הטיפול יהיה חיזוק הזנה ותמיכה באנרגיית היין של הגוף.

 

מצבי קור

 

עודף יין אמיתי – קור מלא:  זהו מצב של קור קיצוני, שאינו שכיח בזמנים מודרניים. נראה סימפטומים של מכת קור – קור חיצוני שתוקף את הגוף. פנים חיוורות, תחושת קור חדה וממוקדת, חוסר רצון לשתות, שתן מרובה ותכוף, כאבים חדים בשרירם ובמפרקים, אפטיה והגבלת תנועה. ניתן לחוש עודף קור אמיתי בשלבים הראשונים של מחלת חום וירלית (שפעת), כאשר קיימת תחושה של קור וצמרמורת שאינה מוקלת גם כאשר מתכסים היטב ושותים תה חם. עקרון הטיפול יהיה סילוק הקור החיצוני  וחימום.

 

חוסר יאנג – קור חסר: זהו מצב של עודף יין מדומה. נראה סימנים כמו פנים חיוורות ומבריקות, תחושת קור עמומה, סלידה מקור והזעה קלה, חוסר רצון לשתות, שתן מרובה ובהיר, שלשול עם מזון לא מעוכל. עקרון הטיפול יהיה חיזוק ותמיכה באנרגיית היאנג ע"י חימום.

 

יין ויאנג ברפואות מסורתיות

רפואות מסורתיות שונות אמנם תיארו את טבע האדם והעולם במונחים שונים, אך כיון שהמציאות היא אחת, העקרונות זהים בכל שיטות הרפואה העתיקות. מודל היין והיאנג, שמהווה יסוד בסיסי באופן שבו ניתן לקלוט את המציאות, מופיע בנוסף לרפואה הסינית גם באיור ודה (רפואה הודית) בשם גונות (איכויות הפוכות משלימות), ברפואה היפנית המסורתית – מקרוביוטיקה, וברפואה ערבית מזרח תיכונית (רפואה יוונית, רפואת הרמב"ם). הכרה והבנה של חשיבה במושגי יין – יאנג מהווים תנאי בסיסי על מנת לייצר אבנה וטיפול הוליסטי איכותי ומדויק.