הטיפול בדלקות אוזניים בתינוקות וילדים

דלקת של האוזן התיכונה (Otitis Media) היא אחת המחלות השכיחות בקרב ילדים מגיל 3 חודשים ועד 3 שנים, אולם ישנם ילדים שממשיכים לחלות בדלקת האוזן התיכונה עד גיל 10 ויותר. עד לפני מספר שנים הטיפול המקובל למצב זה היה אנטיביוטיקה. בשנים האחרונות השתנתה הגישה ורבים הרופאים שמשתדלים לא לרשום לחולים הצעירים אנטיביוטיקה מייד אלא נותנים לילד/ה הזדמנות לנסות להתגבר על הדלקת ללא טיפול תרופתי. הנסיון לצמצם את השימוש באנטיביוטיקה בדלקות אזניים מצטרף למגמה עולמית להפחתת השימוש באנטיביוטיקה בעקבות פיתוח עמידות של חיידקים כנגד מספר סוגי אנטיביוטיקה.

מעגל הרשע של השימוש באנטיביוטיקה ודלקות חוזרות

מנסיונם של משפחות רבות, בחלק ניכר מהמקרים בהם הטיפול בדלקת הוא בעזרת אנטיביוטיקה, הדלקת חוזרת על עצמה שוב ושוב. תופעה נוספת המוכרת לחלק מההורים היא עליה בתכיפות של הדלקות החוזרות כאשר ההפוגות בין הדלקות הולכות וקטנות מדלקת לדלקת. במצבים הקשים ביותר, לאחר שימוש חוזר ונשנה באנטיביוטיקה ללא הועיל, השלב הבא הוא מעבר למתן אנטיביוטיקה באופן מניעתי. בחלק מהמקרים גם האנטיביוטיקה המניעתית לא עוזרת והטיפול המוצע הוא ניתוח כפתורים.

מה גורם להתפתחות של דלקת אזניים?

דלקות אזניים אינן צצות בהפתעה, אלא מהוות את נקודת השיא של תהליך המחלה המתחיל ימים או שבועות קודם לכן. זיהום וירלי או חיידקי של האוזן התיכונה הינו תוצאה של הצטברות עודפי ליחה בריריות מערכת הנשימה, חסימה של התעלה המחברת בין האוזן התיכונה וחלל הלוע (התעלה האוסטאכית) ופגיעה ביכולת ניקוז נוזלים מהאזון התיכונה. הליחה המצטברת מפריעה לתפקוד התקין של הגוף ובהעדר אפשרות לפינוי של הליחה בדרכים טבעיות, מתפתחת דלקת זיהומית שמטרתה לנקות את עודפי הליחה.

במקרים מסויימים, דלקות אזניים נגרמות בגלל מבנה אנטומי צר ושיפוע קטן מדי של התעלה האוסטאכית, המונע ניקוז תקין של נוזלים מהאוזן התיכונה.

מה מקור הצטברות הליחה בגוף?

מקור הליחה בגוף ממערכת העיכול. מערכת העיכול משולה למערכת של בישול פנימי, תפקידה "לבשל" את המזון לצורך פירוקו בקיבה, ספיגתו במעי הדק והפרשת השאריות מהמעי הגס. כאשר מערכת "הבישול הפנימי" חלשה, מצב האופייני לתינוקות וילדים באופן טבעי, המזון אינו מתעכל בשלמות ונוצרת ליחה. הליחה ממערכת העיכול מצטברת בגוף ברקמות הריריות של מערכת הנשימה (אף – אוזן – גרון). מלבד עוצמת "אש העיכול" החיונית למניעת הצטברות ליחה בגוף, לכל מזון בפני עצמו יש השפעה על הכימיה של הגוף. ישנם מזונות בעלי השפעה מקררת, מחממת, מייבשת ומלחלחת. צריכה מוגברת של מזונות מלחלחים יכולה גם היא לתרום להצטברות של ליחה בגוף. דוגמאות למזונות מלחלחים הם חלב ומוצרי חלב, סוכר וממתיקים מרוכזים, שמנים ושומנים, בוטנים ואגוזים, קמח לבן ופירות מסויימים כמו בננות בשלות. להסבר מפורט על הקשר בין תזונה לבין הצטברות ליחה נא לקרוא את המאמר טיפול בליחה. גורם נוסף התורם להיווצרות והצטברות ליחה בריריות של מערכת הנשימה הוא שימוש באנטיביוטיקה. לאנטיביוטיקה השפעה מקררת, כך שביכולתה לדכא דלקת, אך האנטיביוטיקה גורמת גם לדיכוי של "אש העיכול" (עדויות ל"קור" בעיכול הן שלשולים, חוסר תאבון ועייפות המתלווים לנטילת אנטיביוטיקה במקרים רבים). הקור הפנימי מחליש את יכולת העיכול ותורם להיווצרות לחות וליחה שגורמים לגודש וחסימה בתעלה האוסטאכית ומעלים שוב את הסיכוי להיווצרות זיהום ודלקת.

מה ההבדל בין דלקת חד פעמית לבין דלקות אזניים חוזרות?

דלקת אזניים חד פעמית, או שמופיעה לעיתים רחוקות, מבטאת עליה זמנית בויטליות והגברת פעילות מערכת החיסון על מנת לפתור מצב של ליחה שחוסמת את האוזן התיכונה. לעומת זאת, כאשר מתקיים רצף של דלקות לעיתים קרובות, נסיונות הגוף לנקות את הליחה אינם מגיעים לידי מימוש בגלל ויטליות נמוכה, מערכת חיסון חלשה, הצטברות ליחה עקשנית במיוחד ובנוסף לאלו הגורם העיקרי לדלקות חוזרות הוא טיפול אנטיביוטי, שמדכא את מאמצי הגוף לפתור את הגורם האמיתי לדלקת שהוא הצטברות הליחה.

כיצד משתלבים הרפואה הסינית והרפואה המערבית?

הטיפול הסיני מהווה טיפול משלים לרפואה המערבית ולא כתחליף. לרפואה המערבית שני יתרונות בולטים על פני הרפואה הסינית, היתרון הראשון הוא היכולת לטפל ביעילות במצבי חירום והשני הוא היכולת לבצע בדיקות ואבחנות שיכולות להבהיר מה המצב לאמיתו. החסרון ברפואה המערבית הוא שהטיפול מתייחס בעיקר לסימפטומים האקוטיים אך פחות לחולשה החיסונית, לחולשת מערכת העיכול ולהצטברות הלחות והליחה. הרפואה הסינית טובה בטיפול בשורש הבעיה, בחיזוק העיכול וניקוי עודפי ליחה, אך לא תמיד מסוגלת לתת מענה הולם לטיפול במצב אקוטי של חום גבוה ודלקת חריפה ויש לה נחיתות ביכולת לבצע בדיקות מדוייקות ולאבחן מה בדיוק קורה באוזן. שילוב בין שתי הגישות מאפשר להורים לרפא ולאזן את ילדם ללא נטישה של הרפואה המערבית אליה אנו רגילים. האבחנה והטיפול במצבים האקוטים יהיו בעזרת הרפואה המערבית, האיזון והמניעה יהיו בעזרת הרפואה הסינית.

כיצד מתבצע הטיפול בדלקת אזניים:

  1. דיקור
  2. צמחי מרפא
  3. טיפות אוזניים
  4. המלצות תזונתיות

 

  1. דיקור

באמצעות הדיקור ניתן לחזק את מערכת העיכול ואת מערכת החיסון. במקרה הצורך דיקור יכול גם לטפל בדלקת, חום וכאב. הדיקור בילדים נמשך מספר שניות והוא לא כואב.

 

  1. צמחי מרפא

צמחי מרפא לילדים ניתנים בצורה נוזלית (טינקטורה – מיצוי של הצמחים באלכוהול). את הנוזל מערבבים במים, מיץ או תה לפי העדפותיו של הילד. כל הצמחים שבשימוש נבדקו ואושרו על ידי משרד הבריאות.

השימוש בצמחי מרפא מתחלק לשני שלבים: טיפול במצב האקוטי וטיפול במצב הכרוני:

במצב האקוטי הצמחים בפורמולה בעלי אופי מקרר, אנטי דלקתי ומזכירים במידה מסויימת את פעילות האנטיביוטיקה. ביכולתם להרגיע את הדלקת ולחסל זיהומים וירליים וחיידקיים. פורמולה לשלב האקוטי נלקחת בד"כ למשך ימים ספורים.

במצב הכרוני של חולשת עיכול עם ביטויים של עודף לחות וליחה (נזלת, שיעול, בלוטות לימפה נפוחות) וחולשה חיסונית, הצמחים בפורמולה בעלי איכויות מחזקות עיכול וחיסון ובעלי איכויות מייבשות ומניעות ליחה (מכייחות) לטיפול בהצטברות של לחות וליחה במערכת הנשימה העליונה ובאזניים.

 

  1. טיפות אוזניים וטיפול מקומי באוזן בעזרת קומפרסים

הטיפות משמשות למניעת דלקות או לטיפול והרגעה של כאב בזמן דלקת (אם יש נקב בעור התוף והפרשה של מוגלה מן האוזן החוצה, אסור להשתמש בטיפות אזניים):

  1. שמן זית ושום– לטגן על אש בינונית פרוסות דקות של שום בשמן זית למשך 5 דקות. לסנן את השום החוצה ולשמור את השמן. לטפטף טיפה עד שתי טיפות בכל אוזן 3 פעמים ביום.
  2. שמן זית ולבנדר – לגלגל כדור קטן של צמר גפן לידי קצה מחודד, לטבול את הקצה במעט שמן זית. להוסיף לקצה המשומן טיפה אחת של שמן לבנדר ולהכניס בעדינות לאוזן למשך 20-30 דקות.
  3. טיפות האוזניים "פלא – אוזן"– טיפות טבעיות שמכילות שמנים אתריים בעלי יכולות אנטיבקטריאליות ואנטי ויראליות. ניתן לרכוש בחנויות טבע.
  4. רטיות לקירור האוזן – במצב של דלקת באוזן, אפשר להכין רטיה מתפוחי אדמה מבושלים וטחונים (בטמפרטורת החדר), או טופו טחון מעורבב עם מעט קמח לבן לקבלת מרקם יציב. יש להניח את העיסה בקדמת האוזן ולעטוף בבד כותנה למניעת תזוזה. תפוחי האדמה או הטופו יספגו את החום של הדלקת וכך יקררו את האזור.
  5. הגבהת פלג הגוף העליון בזמן שכיבה – בזמן שכיבה לחץ הנוזלים באוזן התיכונה עולה ומגביר את הכאב. יצירת הטייה על ידי הגבהת פלג הגוף העליון יכולה להקל על הכאב.

 

  1. המלצות תזונתיות

תזונה נכונה חשובה ביותר בכל מה שקשור להפחתת הליחה בגוף ולחיזוק מערכת העיכול. הורים רבים נבהלים מן הצורך לשנות את התזונה של ילדיהם, במיוחד אם הילד עבר את גיל שנתיים ועוד יותר אם הוא לא ילד יחיד. ובכל זאת, עם גישה מתונה לתזונה והבנת ההשפעות של המזונות על הגוף, ניתן ליצור תפריט שילדים אוהבים.

הרחבה בנושא והמלצות מעשיות אפשר למצוא במאמר טיפול במצבי לחות וליחה בילדים באמצעות תזונה.

 

במקרה של חשש אפילו קל לדלקת אוזניים:

(שפשוף או משיכה של האוזן, שינה לא טובה, חום קל או כל סימן אחר שההורים יכולים לשייך כמקדים לדלקת אוזניים) יש לנקוט בשתי הפעולות הבאות למשך שלושה ימים:

  1. להשתמש בטיפות האוזניים – שמן זית ושום או שמן זית ולבנדר או פלא אוזן, 3 פעמים ביום 2 טיפות בכל אוזן.
  2. להקפיד על תזונה – למרות שההמלצה היא להקפיד על תזונה בכל עת, ברור שלא תמיד אפשר, אך במקרה של חשש ואפילו קל יש להקפיד על המלצות התזונה.

 

במקרה של חשש סביר לדלקת אוזניים:

כאשר ההורים מרגישים שהילד אכן סובל מדלקת אוזניים, או כאשר נעשית בדיקת רופא ויש אבחנה של אודם בעור התוף או דלקת, יש להוסיף לטיפול:

  1. שימוש בצמחי מרפא לשלב האקוטי לפי הנחיות המטפל.
  2. להתקשר למטפל לעדכון והתייעצות. לעיתים אפשר להעלות את המינון של צמחי המרפא, או להיעזר בטיפול דיקור חירום. חשוב להתייעץ!

 

למאמרים נוספים בנושא רפואת ילדים לחצו כאן

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

ריפוי בתזונה ודיקור למבוגרים וילדים

מומחה לתזונה סינית, מקרוביוטיקה ואיור-ודה

לקביעת תור: 054-4528202

כתובת מייל: asafeit@gmail.com