תזונת תינוקת המעבר למוצקים – שלושת עקרונות היסוד

בסביבות גיל 5-6 חודשים, כשהתינוק מתחיל לחטוף מזון מהצלחת של ההורים ולשים אותו בפיו, זהו הזמן להתחיל לתת לתינוק מזון מוצק. נקודה זו בזמן היא צומת דרכים חשובה ביותר, שבכוחה לקבוע את רמת בריאותו של התינוק לשנים הקרובות. הטעויות הנפוצות הן שילוב של מזון מוצק מוקדם מדי בתהליך התפתחותו של התינוק, שילוב של יותר מדי מזונות שונים בזמן קצר ושימוש במזונות לא מתאימים. אם משלבים מזון מוצק מסויים כשמערכת העיכול של התינוק עדיין לא בשלה לעכל אותו, התוצאה תהיה הצטברות וחסימה של מזון במערכת העיכול והופעת לחות וליחה. תזונה שאינה מתאימה היא הסיבה השכיחה לרוב הבעיות של תינוקות.
הנקודה העקרונית ביותר שצריך לזכור היא שכל מה שהתינוק אוכל חייב להפוך למרק בטמ"פ של 38 מעלות לפני שתהליך העיכול של המזון בקיבה יוצא לדרך. כלומר מזון הניתן לתינוק צריך להיות בטמ"פ הגוף של התינוק פחות או יותר. חשוב מאוד לא להאכיל תינוקות מזון מקורר, קפוא או קר. על פי הרפואה הסינית העיכול הוא תהליך של טרנספורמציה חמה המבוססת על כוחו של הטחול. מזון קר מחליש או אף פוגע בטחול ונדרש מאמץ רב של הגוף עלמנת לחמם מזון קר עד כדי הפיכתו למרק.
נקודה שניה היא שאת המזון צריך לטחון עלמנת שיהפוך למרק סמיך. לתינוקות אין שיניים טוחנות ואלמלא המזון מרוסק, אין לקיבה אפשרות לעכלו. כלומר כל המזונות חייבים להיות טחונים בבלנדר או מעוכים היטב לפני הגשתם לתינוק.
נקודה שלישית היא שעל כל המזונות לעבור בישול. תהליך העיכול בקיבה משמעותו הפיכת המזון הנבלע למרק. ככל שהמזון דומה למרק לפני שהוא נאכל, כך יהיה קל יותר לעכלו.

מזון מוצק ראשון
המזון הראשוני מלבד חלב אם שעונה בצורה מושלמת על עקרונות הבסיס לתזונת תינוקות הינו דייסת קוואקר דלילה. דייסה זו מחזקת את ה-Qi, דם ונוזלי הגוף, מזינה את הטחול ויוצרת הרמוניה בקיבה. מכיוון שהקוואקר נאכל לאחר בישול ארוך במצב של מרק בטמ"פ של הגוף, הוא קל במיוחד לעיכול ולספיגה, מיטיב עם הקיבה והמעיים ומסלק לחות עודפת מהגוף. הבישול בכמות גדולה של מים עוזרת לגוף לשמור על לחלוחית נכונה בקיבה החיונית לתפקודה התקין. ניתן לתת דייסה זו כמזון מוצק ראשון למשך חודש ואח"כ להתחיל לשלב בהדרגה ירקות מבושלים. עבור התינוק כל המזונות חדשים וחוש הטעם שלו עדיין לא פיתח "אופי", לכן אין צורך לגוון מדי את התפריט של תינוקות בשלב ראשון.דייסת הקוואקר אינה מהווה תחליף להנקה או לתמ"ל (תוסף מזון לתינוקות כגון מטרנה, סימילאק).

דייסת קוואקר הוראות הכנה
מבשלים על האש קוואקר, מביאים את המים לרתיחה ואז מנמיכים את האש וממשיכים לבשל על סף רתיחה עד שנוצר מרק סמיך והקוואקר התפרק במי הבישול. בזמן ההגשה רצוי לטחון את הדייסה למרקם חלק וניתן להמתיק את הדייסה בכמות קטנה של מייפל אמיתי/סילאן/סירופ לתת אורז/מולסה/ג'אגרי.

 

נכתב על ידי אסף פאיט Dip.Ac
מטפל ברפואה סינית עתיקה, מקרוביוטיקה ואיור – ודה.
asafeit@gmail.com