המפתח לאיכות חיים – לשמור על אש העיכול

בימינו, כשאנתרופולוגים וחוקרי אבולוציה חוקרים את הקשר בין אכילת מזון מבושל ושינויים מהותיים בהתפתחות המוח האנושי, הגישה המסורתית של תזונה מבושלת הנפוצה במזרח הרחוק מקבלת חיזוק חיובי. מה בדיוק עומד מאחורי ההקונספט המזרחי של אנרגיה (Qi)? ולמה הבישול כל כך מוערך בתרבות זו?

מהי אנרגיה?

הכוונה המזרחית למושג אנרגיה או Qi היא לאש. אש זו צורה גלויה של אנרגיה המייצרת חום. חום הוא תנאי בסיסי והכרחי לקיום חיים. החיים הם להבה, מופע של חום, משלב ההפריה של הביצית על ידי הזרע ועד הנשיפה האחרונה. גוף חי הוא גוף חם, החום מאפשר לתנועה של החיים להתרחש. אנרגיה וחום מאפשרים עיכול (של מזון ושל המציאות), חילוף חומרים (בניה, הזנה, תחזוקה ופירוק של רקמות הגוף), הגנה, חיסוניות וחיוניות כללית.

האנרגיה התורשתית – "המחסנים"

לפי התפיסה המזרחית, כל אדם נולד עם מחסנים של אנרגיה (פונטנציאל לייצור חום), מחסנים אלו ממוקמים באזור הכליות. לאזור זה שמות שונים בתרבויות שונות: Hara בתרבות היפנית (מוכר יותר במונח Hara-Kiri, מעשה התאבדות בתקיעת חרב באזור הבטן התחתונה), Ming Men בתרבות הסינית (בתרגום חופשי "שער החיים" וגם השם של נקודת דיקור הממוקמת בגב התחתון בין החוליות הלומבריות L2 – L3). מחסנים אלו של אנרגיה מהווים את העוצמה (או החולשה) התורשתית של כל אדם. האנרגיה במחסנים אלו חיונית באופן כללי להפעלת והמרצת כל תהליכי החיים בגוף ובאופן ספציפי מאפשרת פעילות תקינה של מערכת החיסון, המערכת ההורמונלית, מערכת העצבים והמוח ותהליך ייצור תאי דם במח העצם.

אנרגיה זו מתכלה בהדרגה וכמעט ולא ניתן לחדש אותה. כמו חשבון חסכון בבנק שאפשר רק למשוך ממנו ואי אפשר להפקיד מחדש. כל אדם נולד עם כמות מסויימת של כסף בחשבון ובוחר במודע או באופן לא מודע כיצד ובאיזה קצב לנצל את הכסף שבחשבון. כאשר הכסף בחשבון נגמר – נגמרים החיים. למעשה, תורות איזוטריות כגון האלכימיה ותרגולי הכרה וגוף כגון יוגה וצ'י קונג נוצרו בנסיון לשפר את איכות החיים ולהאריך את משך החיים על ידי הזנה של מחסני האנרגיה המדוברים. ישנם אנשים שנולדים עם מחסנים ענקיים והם יכולים להתעלל בגופם ובכל זאת לזכות לאיכות חיים ואריכות ימים ללא מאמץ (התעללות ושחיקת המחסנים כוללת למשל שתיית קפה ו/או עישון, מחסור בשעות שינה בלילה, חשיפה ארוכת טווח למתח ולחץ, שפיכת זרע בתדירות גבוהה, הריונות, לידות והנקות בגיל מבוגר ובמרווחי זמן קצרים, שימוש בתרופות ובסמים, תזונה לא מתאימה, בקיצור הרגלי חיים שכיחים ביותר באוכלוסיה בימינו). כולם מכירים סיפור על סבא או סבתא שהגיעו לגיל מופלג ושנתקלו ברופא רק במכולת, אלו הם ברי המזל והגורל שנולדו עם חשבון חסכון גדול במיוחד ויכולים להרשות לעצמם יותר "בזבוזים". לעומתם ישנם אנשים שנולדים עם מחסנים קטנים ויצטרכו להקפיד מאוד על אורח חיים בריא וגם אז סביר להניח שיסבלו מקשיים בריאותיים מסויימים.

האנרגיה העיכולית – "המפעל"

מלבד המחסנים, כל אדם נולד עם מפעל לייצור אנרגיה על בסיס יומיומי – זוהי מערכת העיכול. מערכת עיכול חזקה ויעילה אמורה לספק לגוף את כל האנרגיה לה הוא זקוק לתפקוד יומיומי (כל תהליכי חילוף החומרים המתרחשים ברקמות השונות, כלומר בניה, תחזוקה וניקיון של הגוף). עודפים של אנרגיה עוברים למחסנים שהוזכרו קודם. עודפים של אנרגיה? יש דבר כזה? כן, בשלב מסויים בין הגילאים 7 לבנות או 8 לבנים – 21 לבנות או 24 לבנים כשמערכת העיכול עובדת חזק וטוב והרגלי החיים המודרניים עדיין לא הספיקו להרוס את עוצמת העיכול, אז נוצרים עודפים שמאפשרים את הצמיחה הגופנית וההבשלה המנטלית והמינית של ילדים ונוער והפיכתם למבוגרים. כלומר מי ששומר על עיכול חזק ותקין ומייצר מספיק אנרגיה במפעל על בסיס יומיומי, מנצל פחות את חשבון החסכון ויש סיכוי שיזכה לאיכות חיים טובה יותר.

מה זה עיכול חזק ותקין?

מערכת עיכול תקינה מתאפיינת בכך שלא מרגישים אותה: אין גזים, אין נפיחות בטנית, אין בחילות, צרבות או גרעפסים, אין כאבי בטן, דלקות או כיבים, אין חשקים בלתי נשלטים, אין שלשול או עצירות, אין עייפות או חולשה, אין סטיות בתוצאות של בדיקות הדם או אנמיה. אם מרגע שהאוכל נלעס ונבלע אין יותר זכר לתהליך העיכול, זוהי אינדיקציה לפעילות הרמונית ומתואמת של כל אברי העיכול. אם אתם מזהים בעצמכם נקודות תורפה עיכוליות, כנראה שיש מה לשפר בהרגלי התזונה ובתפריט שלכם.

יתרה מזו, כאשר מערכת העיכול חזקה ומאוזנת, יש תאבון בריא ונינוח, כוח בגפיים, צואה מוצקה קלה להוצאה, מרץ וחיוניות במהלך כל היום, ערנות וזכרון מחודדים, קליטה והבנה טובה, ריכוז גבוה לאורך זמן, דיוק במילים ובהתנהגות, וויסות נכון של הרגשות, תחושת בטחון עצמי ויציבות בחיים, אמפטיה וחמלה, שנת לילה איכותית, חיי משפחה טובים, צמיחה כלכלית ומטבח מאובזר, תוסס ופעיל. נשמע כמו תיאור של מצב חלומי, אבל אפשר להשיג הרבה כשהאש מבפנים בוערת בעוצמה הנכונה!

אש העיכול – תהליך של בישול פנימי

אז איך בונים עיכול חזק ומאוזן שיאפשר את כל התכונות הטובות שמתוארות למעלה?

בשביל לטפח ו/או לשמור על עיכול חזק, צריך להבין כיצד מערכת העיכול מתפקדת לפי התפיסה המזרחית. תהליך העיכול מקביל לפי תפיסה זו לתהליך של בישול המתרחש בקיבה ובמעיים ותלוי כולו בעוצמת האש הזמינה במערכת. מזון עובר בישול בקיבה, אז הוא מתפרק, בישול במעי הדק, שם הוא נספג ובישול במעי הגס שם מתרחשת ספיגה נוספת, התמצקות של הצואה וניקוי השאריות. מבחינה מערבית, אש העיכול מתורגמת לחומצה הכלורית של הקיבה, אנזימי לבלב ומעיים, מיץ מרה והפלורה הטבעית של המעיים. מיצים אלו כמו "מבשלים" את המזון ומאפשרים טרנספורמציה שלו.

מהי Agni?

ברפואה הסינית אש העיכול נקראת Spleen Yang, באיור-ודה אש העיכול נקראת "אגני" (Agni). הקונספט של אגני מאוד עתיק. התפקיד העיקרי של אגני זה עיכול, ספיגה, הטמעה וטרנספורמציה של מזון ותחושות לאנרגיה. הבניה וההרס של תאי הגוף נשלט על ידי אגני. בכל אחד מרקמות הגוף יש מרכיב של אגני. האגני מאפשרת את התנועה של חומרי הגוף השונים.

מי שמבין ומפנים את המהות והחשיבות של אגני משפר את סיכוייו באופן דרמטי לשמור על בריאותו. "אגני" הוא מקור החיים העיקרי, ללא אגני, החיים אינם אפשריים. באיור-ודה אומרים כי "גילו של אדם כגיל האגני שלו". כאשר האגני במצב אופטימלי, מערכת החיסון בשיאה. כשהאש המטבולית חזקה ויציבה זה באמת אנטיאייגינג.

ההבדל בין גוף חי למת זה הטמפרטורה. בגוף חי יש חום שמאפשר תנועה. גוף מת הוא קר וסטטי. כשהאגני נחלש, הבריאות מתערערת. כשהאש נכבית המוות בפתח.

אגני מתייחס גם למושג של הבשלה. כלי חרס אינו שורד זמן רב, אבל אם אופים אותו בתנור הוא הופך יותר חזק ויכול לשרוד מאות שנים. אגני מאפשר לרקמות הגוף השונות להבשיל, מאפשר לתהליך ההתמיינות של התאים להגיע למיצוי, כמו שפרי בוסר זקוק לחום הקיץ בשביל להבשיל ולהגיע לשיא ההתפתחות שלו. כמו שילד זקוק לחום ואהבה כדי להבשיל לכדי בגרות מאוזנת. מחסור בחום ובטחון בשנות הילדות גורר קשיים נפשיים, "שריטות" שלעיתים חיים שלמים לא יספיקו לאזנם. הטונוס של הרקמות תלוי באגני. המילה טונוס מקורה במילה טוניק, רוב המזונות והצמחים שיש להם איכות של טוניק (מחזקת) בונים את האגני. אגני מאפשר מודעות, ללא אש אין בהירות, אין הכרה. הלהבה הבוערת היא היכולת להיות מודע, בתשומת לב ובריכוז.

אז איך שומרים על הנעורים?

גם אם אתם סובלים נורא מהחום בקיץ והקור של החורף ממש נעים לכם, לכל אדם מומלץ לשמור על אש העיכול שלו בוערת בצורה מאוזנת. מבחינה תזונתית, המשמעות של שמירה על אש העיכול היא שחלק מהמזון בתפריט ובמקרים מסויימים רוב התפריט רצוי שיהיה מבושל. עקרון זה מהווה חוט השני המקשר בין גישות התזונה המובילות שמקורן במזרח הרחוק: התזונה הסינית, המקרוביוטיקה והאיור-ודה (Ayur-Veda). ועד שהאנתרופולוגים וחוקרי האבולוציה יגיעו למסקנות לגבי מתי החל האדם להשתמש באש ואיך בישול המזון השפיע על התפתחות המוח, קיימת האפשרות האישית לבדוק את ההשפעה של מזון מבושל על הבריאות בידי כל מי שמחפש/ת מזור למצוקותיו/ה ועדיין לא מצא/ה את הפתרון שמתאים לו/ה.

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

ריפוי בתזונה ודיקור למבוגרים וילדים.

מומחה לתזונה סינית, מקרוביוטיקה ואיור-ודה

טלפון: 0544-528202

דוא"ל: asafeit@gmail.com