עקרונות מנחים באבחון ובטיפול ברפואה ההוליסטית

עקרונות מנחים באבחון ובטיפול בקליניקה בפרט וברפואה ההוליסיטית בכלל:

  1. עקרון הכבוד למסורת: האבחון והטיפול בקליניקה מבוססים על הרפואה הסינית, האיור-ודה, המקרוביוטיקה ורפואת הרמב"ם. בשיטות רפואה אלו ישנה התייחסות לאיכות האנרגטית של צמחים ומזון, וכיצד משפיעות שיטות בישול, עיבוד ורוקחות שונות על האיכות האנרגטית הזו. השימוש בצמחים ובמזון נעשה בהתאם לשיטות הבישול המסורתיות וישנה העדפה לשימוש במזון מקומי הנאכל בהתאמה לעונות השנה.
  2. עקרון היחסיות וההתאמה האישית: אין טיפול או המלצה שהיא טובה או רעה באופן מוחלט, אלא רק באופן שמתאים או שאינו מתאים למטופל מסויים ובנסיבות מסויימות. לדוגמה נהוג לחשוב שעישון זה דבר רע באופן מוחלט, אבל למעשה עישון יכול לשמש ככלי טיפולי מיטיב לאנשים מסויימים ובמצבים מסויימים. ניתן לומר שכל חומר בעולם, גם רעל, יכול לשמש כתרופה אם נעשה בו שימוש נכון. עקרון זה תקף בוודאי גם בנושאי מזון, אין מזון שהוא בריא באופן מוחלט אלא רק מזון שהוא מתאים או לא מתאים לאדם מסויים בשלב מסויים בחיים שלו.
  3. עקרון חמש יסודות האבחון – Pancha Nidana:
    • Hetu –אבחנת הגורמים למחלה ולהחלמה
    • Purva Rupa – סימנים מקדימים למחלה
    • Rupa – סימני המחלה עצמה
    • Upashaya – מה מיטיב או מחמיר עם המחלה וסימניה
    • Samprapti – מהלך המחלה
  4. עקרון הסרת הגורם – שלב ראשון בטיפול במחלה הוא להכיר בקיומה והשלב השני הוא לגלות את גורמיה ולהסיר את הגורמים למחלה.
  5. עקרון ההוליסטיות – מתייחס לאבחון ולטיפול, למשל שימוש בצמח השלם ולא במרכיב בודד שלו. בתשאול, באבחנה ובטיפול יש רצון וכוונה להתייחס לכל הרבדים השונים המרכיבים את האדם. יש ניסיון להסביר, לאבחן ולטפל בצורה הוליסטית בתופעות של חולי, לחבר את החולי הנקודתי כביכול, לנקודת המבט המערכתית. לדוגמה, סימפטום של כאב ראש לא יטופל במשכך כאבים בתור פתרון יסודי וארוך טווח, אלא מתקיים בירור מעמיק לגורמים השונים שמובילים לבעיה זו. דוגמה נוספת לעקרון ההוליסטיות, מתוך רפואת הצמחים, היא ההעדפה לשימוש בצמח השלם, ולא במרכיב בודד שלו. האדם מערכת מורכבת וכך גם הצמח, כאשר מערכת פוגשת מערכת, יש הדדיות. כאשר המערכת המורכבת של האדם פוגשת רכיב פעיל מבודד ומרוכז, ההשפעה קיצונית לטוב ולרע, כלומר חוסר איזון מסויים מתחלף בחוסר איזון אחר.
  6. עקרון ההדרגתיות בשינויים – את השינויים בתזונה ובאורח החיים מומלץ לבצע בהדרגה אבל בצורה עקבית ולהגיע לעומק השינוי. במצבי חירום בריאותיים או אצל אנשים מסויימים שאיטיות והדרגתיות לא עובדת טוב עבורם, לעיתים צריך לבצע שינויים דרסטיים ומהירים. גם בטיפול בהתמכרויות יש להוריד בהדרגה את האובייקט הממכר ולהוסיף משהו חדש לחיים שדומה באיכותו לחומר ממנו נגמלים. למשל בגמילה הדרגתית מעישון מומלץ להגביר בהדרגה את הפעילות הגופנית. ולעיתים אין מנוס אלא להגמל באופן חד ומהיר.
  7. עקרון גוף נפש – באבחנה ובטיפול יש התייחסות ודגש לפנימיות האדם; אמונות, מחשבות, תחושות, רגשות, הרגלים, זכרונות וכיצד כל אלו משפיעים ומושפעים מהרובד הפיסי.
  8. עקרון המעשיות – יש להתאים את ההמלצות באופן אישי למטופל כך שיוכל לבצען בהצלחה.
  9. עקרון הצניעות והפתיחות – הגישה הטיפולית היא של פתיחות למגוון של כלים טיפוליים שונים, לפי שיקול דעת ולפי הצורך. חשוב להכיר את היתרונות, החסרונות והמגבלות של כל כלי טיפולי ולהכיר מחלות ומצבים שאינם ניתנים לטיפול.
  10. עקרון ההרמוניה בין האדם והטבע – יש רצון וניסיון להשתמש בטיפול בדברים יותר טבעיים ופחות מלאכותיים, לשמור על הטבע ולשאוף להרמוניה עם הטבע. ישנה העדפה לשימוש במזון וצמחים הגדלים בר בטבע או מגודלים ומעובדים בשיטות מסורתיות התומכות בשימור החיים והבריאות על פני כדור הארץ.
  11. עקרון דומה מגביר דומה – Samana Vishesha: איכויות שוות מגבירות אחת את השניה ואיכויות שונות מפחיתות אחת את השניה. לדוגמה יובש בעור מתגבר בזמן שהאקלים יבש, או פוחת בזמן שהאקלים לח. האופן הדומה או השונה מתייחס בעיקר לאיכויות של 20 הגונות – 20 האיכויות הבסיסיות המופיעות באיור-ודה.

בברכה,

אסף פאיט