יסודות דושות וגונות – מודלים אבחוניים באיור-ודה

באיור-ודה – "ידע החיים", מדע הרפואה המסורתית שהתפתחה בהודו על פני ארבעת אלפים השנים האחרונות, ומטרתה הצנועה נפש בריאה בגוף בריא, קיימים 3 מודלים בסיסיים: מודל חמשת היסודות, מודל שלושת הדושות ומודל עשרים הגונות.

 

מודל חמשת היסודות

על פי תפיסת עולם זו, היקום כולו מורכב מחמישה יסודות/איכויות/אלמנטים – Panch Maha Bhuta:

Akashאתר (חלל), קשור בחוש השמיעה

Vayuאויר (גז), קשור בחוש המגע

Tejasאש (אנרגיה), קשור בחוש הראיה

Jalמים (נוזל), קשור בחוש הטעם

Pritviאדמה (מוצק), קשור בחוש הריח

חמש יסודות אלו מייצגים את חמש מצבי הצבירה הידועים בטבע. שילוב של האיכויות הללו בהרכבים ומינונים שונים אחראי ליצירת כל עולם התופעות.

 

מודל שלושת הדושות

על מנת לפשט את התפיסה הרעיונית של מודל 5 האלמנטים ולאפשר יישום פרקטי טיפולי, 5 האלמנטים עברו תהליך של צמצום לשלושה כוחות בסיסיים; שלושת הדושות. הפירוש המילולי של המילה דושה הוא "מה שעשוי לצאת מאיזון". כל דושה מורכבת משני יסודות וניתן לתאר את הדושה על ידי קבוצה של תכונות/איכויות (גונות) המבטאות עקרון בסיסי מסויים בטבע:

 

ואטה דושה (Vata) – מורכבת מהאלמנטים אתר ואויר ואחראית על תנועה. איכויותיה העיקריות הן יובש, קור וקלילות. איכויות נוספות הן נוקשות, חספוס, מעודנות, ניידות.

פיתה דושה (Pitta) –  מורכבת מהאלמנטים אש ומים ואחראית על שינוי/התמרה. איכויותיה העיקריות חום, שמנוניות וקלילות. איכויות נוספות הן חדות/מהירות, נוזליות, מעודנות, ניידות.

כאפה דושה (Kapha) – מורכבת מהאלמנטים אדמה ומים ואחראית על הזנה ובניה. איכויותיה העיקריות כבדות, קור ושומניות. איכויות נוספות הן כהות/איטיות, נוזליות, חלקות, רכות, דביקות, נייחות, מוצקות.

 

הטבע המולד – Dehaprakriti

לכל אישה או איש טבע מולד אותו ניתן לאפיין באמצעות מודל שלשות הדושות. הטבע המולד נקבע על ידי 5 גורמים עיקריים:

  1. המטען הגנטי בזרע ובביצית בזמן ההפריה
  2. מהלך ההריון
  3. מהלך הלידה
  4. מצב הכוכבים בשמיים ברגע הלידה (אסטרולוגיה)
  5. נסיבות החיים בגילאים מוקדמים

 

הדושות מטבען נוטות לצאת מאיזון או "להתקלקל" אך הטבע המולד הוא דבר בריא. הטבע המולד נחשף בהדרגה בשנות הילדות ומבשיל סופית בסביבות גיל 20. קיימים 7 מבנים מולדים בסיסיים:

  1. מבנה ואטה – נחשב למבנה חלש
  2. מבנה פיתה – נחשב למבנה בינוני
  3. מבנה כאפה – נחשב למבנה חזק
  4. מבנה ואטה – פיתה
  5. מבנה ואטה – כאפה
  6. מבנה פיתה – כאפה
  7. מבנה ואטה – פיתה – כאפה (שילוב מאוזן של שלושת הדושת נקרא Samadosha)

למעשה יש אין סוף אפשרויות למבנים מולדים, כתוצאה מגונות שונות שיותר דומיננטיות בכל דושה, או יחסים שונים בין הדושות בכל פרקריטי.

הגדרת הטבע המולד נותנת אינפורמציה בראש ובראשונה על המבנה הפיסי של האדם. האם הגוף יותר חם או קר, יבש או שומני, כבד ודחוס או קליל. מלבד הגוף הפיסי, הטבע המולד משפיע גם על קווי האופי והאישיות של האדם. אין טבע מולד שהוא טוב או רע במהותו. לכל טבע מולד נקודות תורפה וחוזקה. המטרה באיור-ודה היא להכיר את היתרונות והחסרונות של כל מבנה, מהן החוזקות ומהן נקודות התורפה וכיצד לפעול כדי לשמור על איזון כך שהדושה הראשית במבנה לא תתגבר ותגרום לאי סדרים. אין לטיפול האיור-ודי כוונה לשנות או להחליף את הטבע המולד או הדושה העיקרית, אלא רק לנצל את היכולת, התכונות והכשרונות של הדושה המובילה להתקדמות בחיים, בלי לדכא את הדושה. יש לשמור על הדושה הדומיננטית בגבולות בטוחים, שלא תתגבר מדי ותוביל לסימפטומים או מחלות.

ידע הפרקריטי חשוב לבריאות ולשמירה על הבריאות, לשמור על אורח חיים שמרגיע במתינות את הדושה הדומיננטית.

גם במצב של טיפול, המטרה להחזיר את הדושות למצב המאוזן היחסי של אותו בן אדם.

גם באבחון, לדוגמה כשיש קנקים במפרקים ומדובר באדם של בעל מבנה ואטה, זה מצב די טבעי ומולד. אם מדובר במצב של קנקים במפרקים באדם בעל מבנה כאפה, אז זה מעיד על יציאה מאיזון.

הבנת הפרקריטי זה גם מידע חיוני לחיים, דע את עצמך, כך אתה מכיר את צרכיך ואת יכולתך ועל ידי הכרת הפרקריטי של הסביבה, ניתן לקבל ולהבין אותה יותר טוב ולהתחשב בצרכיה.

 

חלוקת שלבי החיים לפי מודל שלושת הדושות

ניתן לתאר תופעות רבות ושונות באמצעות מודל שלושת הדושות. למרות שלכל איש ואישה מבנה מולד קבוע, בתקופות שונות של החיים יש דומיננטיות של דושה מסויימת:

גיל הילדותכאפה דושה, תהליך הגדילה והבניה של הגוף הפיסי המאפיין את כאפה דושה הוא הדומיננטי ביותר בין הגילאים 0 עד 20. תהליך הגדילה ניזון מאלמנט המים והאדמה. כאשר הכאפה מתגברת מדי מופיעים סימפטומים אופיינים של כאפה כמו נזלת, שיעול עם כיח, נוזלים באוזניים, ריור, הקאות.

גיל הבגרות ואמצע החייםפיתה דושה, בתקופה זו של החיים האש בוערת ויש רצון חזק. הגוף הפיסי סיים את תהליך הגדילה, הגוף בנוי, "הרכב מוכן" וכעת נותר להניע ולטרוף את החיים. שלב זה מתחיל בגיל ההתבגרות עם מרד הנעורים ותכונות אופייניות לפיתה כמו ביקורתיות, בעיות עור כמו אקנה או אקזמה, אהבה ראשונה, יחסי מין, וממשיך עם רכישת השכלה והתפתחות האינטיליגנציה, פיתוח קריירה, חיי משפחה, הרצון לכבוש, לממש ולהשיג (גילאים 15 – 60).

גיל זקנהואטה דושה, הכוח נחלש, הרכב צריך יותר תחזוקה וביקורים במוסך. הגוף מאט את הקצב והתבונה מגיעה לשיאה (גיל 60 והלאה). יש התייבשות של נוזלי הגוף ונטיה לבעיות שלד, בעיות נוירולוגיות, בעיות זכרון, בעיות שינה.

 

התגברות ויציאה של הדושה מאיזון – Vikriti

המושג ויקריטי מתאר מצב של חוסר איזון, כשדושה מסויימת מתגברת ועולה ומשתלטת על הדושות האחרות. הפירוש המילולי של דושה הוא – "מה שנוטה לצאת מאיזון". כלומר מעצם הגדרתה הדושה נוטה לצאת מאיזון אם לא מווסתים אותה. כל מה שמגביר או מפחית דושה משפיע על הויקריטי. כשמרגיעים ויקריטי, צריך לקחת בחשבון לא להוציא את הפרקריטי (הטבע המולד) מאיזון. למשל אדם בעל פרקריטי כאפה עם מצב של פיתה מוגברת, הפחתת הפיתה יכולה לגרום לכאפה לצאת מאיזון בקלות.

 

יציאה מאיזון פועלת על פי העקרון "דומה מגביר דומה". לדוגמה:

  1. אדם בעל מבנה כבד, איטי, לח וקר (כאפה דושה) שיאכל מזון בעל איכות דומה (לדוגמה חלב), ויחשוף עצמו לאקלים קר ולח, ויימנע מפעילות גופנית, הכאפה אצלו תתגבר והוא עלול לפתח סימפטומים של עודף כאפה: עייפות, עודף משקל, שיעול לח ושופע, אדישות, מחשבה איטית ומעורפלת.
  2. אדם בעל מבנה חם, לח ושמנוני, שיאכל מזון בעל איכות דומה (לדוגמה בשר מטוגן), יחשוף עצמו לשמש בשעות הצהריים, ויבצע פעילות גופנית מאוד מחממת (אירובי, קיקבוקסינג, ריצה) עלול לפתח סימפטומים של עודף פיתה: חום, דלקות, צרבת, פריחות, כעס וגאוותנות.
  3. אדם בעל מבנה קר, יבש, עדין, קל ותנועתי, שיאכל מזון בעל איכות דומה (למשל ירקות טריים ופריכיות), לא יתלבש מספיק חם בסתיו ובחורף, ושעיסוקיו כוללים נסיעות רבות וממושכות עלול לפתח סימפטומים של עודף ואטה: קושי בשינה, כאבים עצביים, עצירות ומחשבות אובססיויות.

 

מודל 20 הגונות:

מודל זה המופיע בטקסטים הקלאסים של האיור-ודה מורכב באופן רשמי מ-20 איכויות שניתן למצוא בטבע ובאמצעותן ניתר לתאר תופעות שונות. אך למעשה קיימות בטבע איכויות רבות נוספות ולכן ניתן לומר שכמספר האיכויות בטבע מספר הגונות. איכויות אלו נותנות משמעות ותוכן למודל חמשת האלמנטים ומודל שלושת הדושות.

20 האיכויות בנויות מעשרה זוגות של הפכים, ומייצגות את עקרון הדואליות בטבע:

  1. כבד (Guru) – קל (Laghu)
  2. קר (Sita) – חם (Ushna)
  3. שומני (Snighda) – יבש (Ruksha)
  4. איטי/קהה (Manda) – מהיר/חד (Tikshna)
  5. גס (Sthula) – מעודן (Sukshma)
  6. חלק (Slakshna) – מחוספס (Khara)
  7. רך (Mridu) – קשה (Katina)
  8. נייח/יציב (Stira) – נייד (Sara)
  9. מוצק (Sandra) – נוזלי (Drava)
  10. דביק/עכור (Pichil) – לא דביק/צלול (Vishada)

 

סיכום

שלושת המודלים שהוזכרו במאמר הם הבסיס לטיפול האיור-ודי ההוליסטי. אבחנה טובה של הטבע המולד (Prakriti) ושל הדושות שיצאו מאיזון (Vikriti) מהווים תנאי לטיפול בהתאמה אישית למטופל.

 

בברכה,

אסף פאיט