חלק ג: ערך עצמי וגורל משפחתי

בתור ילדים אנחנו לומדים לראות את עצמנו ולחשוב על עצמנו כפי שאנו בעיקר על בסיס היחס שקיבלנו מאנשים אחרים ומה הם אמרו לנו לגבי עצמנו. מבין האנשים שהשפיעו על התפיסה העצמית שלנו, אלו הקרובים אלינו ביותר היו בעלי ההשפעה הגדולה ביותר. ככל שאכפת לנו יותר ממישהו, יהיה לנו אכפת גם מה דעתו לגבינו, בין אם במילים או במעשים.

בילדות, האנשים הקרובים ביותר ללבנו היו בני משפחתנו, במיוחד ההורים, להם היתה ההשפעה הגדולה ביותר על התפתחות התפיסה העצמית שלנו ועל תחושת הערך העצמי שלנו. עם זאת, כבר מגיל צעיר מערכות יחסים נוספות השפיעו עלינו, גננים, מורים, חברים ובהמשך הדרך בבגרותינו בני זוג. חווית ההורות בפני עצמה, בין אם מתרחשת או לא, משפיעה גם היא עמוקות על תפיסתנו העצמית ועל הערך העצמי שלנו.

ההתנסויות הראשונות שלנו באהבה ובקונפליקט התרחשו במסגרת המשפחה. לרוב להורים של ילד שגדל בתחושת ערך עצמי נמוך היה ערך עצמי נמוך משל עצמם. לגדול עם תחושת ערך עצמי גבוה זו משימה לא קלה. איכות הקשר בין ההורים שלנו, מיקומנו בסדר הילדים המשפחתי ומספר הילדים במשפחה, המצב הכלכלי, בעיות משפחתיות (לדוגמה מחלה), הסיטואציה אליה נולדנו ולדברים שקרו להורים שלנו לפני שנולדנו יש השפעה על תפיסתנו העצמית שאין לנו אחריות או שליטה עליה. המרכיב המרכזי בהתפתחות תחושת הערך העצמי של ילדים טמון באיכות הקשר בין ההורים לילד ועד כמה הילד מרגיש רצוי ואהוב על ידי הוריו. היחס של ההורים כלפי ילדם עשוי להיות מושפע באופן שלילי ממהלך ההריון, מהלך הלידה, בריאות התינוק ובריאות האם לאחר הלידה (לדוגמה דכאון לאחר לידה). לסיבות של ההורים לגדל ילדים ולציפיות של ההורים מילדיהם השפעה עצומה גם כן על התפתחות הערך העצמי.

בלידתנו לא היתה לנו שליטה לאיזה סוג של משפחה נולדנו, אם לידתנו היתה רצויה, איפה הופענו בסדר הילדים המשפחתי ומה היה מצבם הכלכלי של ההורים. לו נולדנו למשפחה אחרת או למשפחתנו שלנו בעיתוי אחר, מאוד סביר שהתפיסה העצמית שלנו היתה שונה. ההבנה שגורמים רבים מחוץ לשליטתנו עיצבו את התפיסה העצמית שלנו בהתאם לאופן שבו אנשים אחרים הגדירו אותנו והתייחסו אלינו, יכולה להחזיר קצת מהשליטה על תחושת הערך העצמי שלנו חזרה לידינו.

 

מקורות:

Woman & Self Esteem, Linda Tschirhart Sanford & Mary Ellen Donovan

עמודים: 28-37

 

תרגיל

מה היו הנסיבות המשפחתיות בזמן שנולדת וכשהיית ילדה צעירה? נסי לענות על שאלה זו ועל רשימת השאלות בהמשך. הזכרי במשפטים שנאמרו לך לאורך השנים ונסי לשאול מישהו נוסף ממשפחתך. הכי טוב אם תצליחי לאסוף עוד 2 נקודות מבט מלבד זו שלך לשאלות הבאות:

  1. מה היה המצב הכלכלי של הורייך בזמן לידתך? איך זה השפיע עלייך? האם המצב הכלכלי החמיר או השתפר או נשאר אותו דבר במהלך הילדות? אם היה שינוי, איך זה השפיע עלייך?
  2. מדוע הורייך רצו ילדים? ומדוע הם רצו בך? איך זה השפיע על היחס שלהם כלפייך ועל התפיסה העצמית שלך?
  3. האם הורייך רצו בן או בת? האם הם היו מרוצים מהמגדר אליו נולדת?
  4. מה היו הציפיות של ההורים שלך ממך ואיך זה השפיע על תחושת הערך העצמי שלך?
  5. מה היה מצבם הבריאותי של הורייך בילדותך המוקדמת? אם מצבם היה לא טוב, באיזה אופן זה השפיע עלייך?
  6. מה המיקום שלך בסדר הילדים המשפחתי? אם יש לך אחים ו/או אחיות, האם את רואה ביניכם הבדלים שמשקפים את מיקומכם הכרונולוגי?

לאחר שאספת את האינפורמציה, נסי לסנן החוצה את ההשפעות המוטעות על תפיסתך העצמית המשוייכות לנסיבות חייך המוקדמים והחליפי תפיסות מוטעות אלו עם מה שאת מכירה ויודעת כאמת לגבייך. כיון שלא היתה לך שום יכולת להשפיע על הנסיבות הרשומות מעלה, יש להחליף את הרעיונות לגבי עצמך, המשקפים את הנסיבות הללו, ברעיונות מדויקים ומעודכנים יותר. עדכני את קולאז' התפיסה העצמית שלך בהתאם לחקירה שביצעת ובדקי באיזה אופן זה יכול להשפיע על תחושת הערך העצמי שלך.