סיפור מקרה – טיפול בחולה קוליטיס

סיפור מקרה – טיפול בחולה קוליטיס באמצעות תזונה סינית-מקרוביוטית

הטיפול במטופלים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות עלול להיות קשה וממושך. במצבים אלו לטיפול באמצעות תזונה סינית מקרוביוטית יכולה להיות השפעה מכרעת על התקדמות הטיפול.
תיאור מקרה זה נועד להציג את העידון, ההדרגתיות והאפקטיביות של הטיפול התזונתי במחלה זו.
המטופל אבי (שם בדוי), בן 27, הופנה אלי לטיפול בתזונה סינית ע"י קולגה העוסק בדיקור וצמחי מרפא. בסיפור מקרה זה אתייחס רק לתהליך הטיפול התזונתי שאבי עבר בקליניקה שלי.

סיפור המקרה
בעבר אבי סבל מטחורים. כמה ימים לפני חג הפסח השנה (לפני כחצי שנה) הופיע שלשול דמי בפתאומיות (אחרי שאכל שניצל וצ'יפס לארוחת צהריים) עם חום ורעד מלווים בכאבי בטן חזקים. בתחילה פנה אבי לרופאת המשפחה, אשר איבחנה קלקול קיבה ואבי טופל באנטיביוטיקה למשך שבוע. לאחר שבוע ללא שינוי במצב, פנה לרופאה אחרת שאבחנה דיזנטריה על סמך אופי היציאות הדמיות והכאבים. אבי קיבל אנטיביוטיקה חזקה יותר לחודש נוסף אך לטיפול האנטיביוטי לא היתה השפעה. לאחר חודש ללא שינוי במצבו, פנה אבי שוב לרופאה, שהפנתה אותו לבדיקת קולונוסקופיה. בבדיקה אובחן אבי כסובל מדלקת כיבית חמורה לאורך כל המעי הגס, 5 שבועות לאחר התפרצות המחלה. בתשאול סיפר אבי כי אחיו הבכור גם כן חולה קוליטיס.

קוליטיס כיבית – ulcerative colitis
קוליטיס כיבית היא מחלה דלקתית כרונית של המעי הגס. המחלה מתאפיינת בכיבים שטחיים בדופן הפנימית של המעי הגס, העשויים להופיע באזורים ספציפיים של המעי מאזור הרקטום (מחלה הממוקמת בחלחולת-הרקטום בלבד קרויה פרוקטיטיס) ועד לתחילת המעי הגס באזור הצקום, או לאורך כל המעי הגס (פאן-קוליטיס).
הסברה העדכנית קובעת כי מדובר במחלה ממשפחת מחלות חיסון עצמי (אוטואימוניות). המחלה מתפרצת בדרך כלל בגיל צעיר, מגיל ילדות עד לשנות העשרים המאוחרות, אולם ישנו שיא נוסף של התפרצות סביב גיל 60.
טרם נמצא גורם אחד למחלה, והסברה המקובלת היא שהמחלה היא מולטי-פקטוריאלית, דהייינו שגורמים רבים תורמים לפריצתה – נטייה גנטית, תזונה, זיהום סביבתי ומצבי לחץ. ברפואה המערבית אין תרופה למחלה. הטיפול המקובל הוא סימפטומטי באמצעות נוגדי דלקת מסוג 5ASA (חומצה אמינו סאליצילית 5), וכן קורטיקו-סטרואידים לתקופות קצרות. כמו כן משמשות לטיפול תחזוקה ומניעה תרופות המסדירות את מערכת החיסון כגון אזטיופירין (אימורן, אזופי) ו-6 מרקפטופורין (פורינטול). חולים מסוימים מגיבים לטיפול באנטיביוטיקה (פלג'יל).

הגורמים למחלה בראיה הוליסטית
דלקת המעי הגס היא מחלה נפוצה מאד בעולם המערבי והיא לעיתים קרובות תוצאה של עודף חלבונים מהחי בתזונה וחומרי הדברה וכימיקלים שונים הנמצאים בשימוש בחקלאות ובתעשיית המזון, בעיקר בארצות המפותחות.
אין להתעלם כמובן מההשפעה שיש למצב הנפשי על תפקוד מערכת העיכול, ויש באפשרותו להשפיע על מהלך המחלה, אבל הסיבה העיקרית בדרך כלל קשורה למזון ולהרגלי האכילה. המעי הגס של האדם הוא צינור באורך של 1.5 מטר והוא משמש כצינור הניקוז של הגוף מפסולת. חומרי הפסולת המגיעים אליו מהמעי הדק מתפרקים במעי הגס על-ידי חיידקים, ההופכים אותה לצואה, המורחקת דרך פי הטבעת. חיידקי המעיים יכולים לפרק רק פסולת אורגנית, הנוצרת מחילוף החומרים של המזון הנאכל. הם אינם יכולים לפרק חומרים בלתי אורגניים כגון תרופות, חומרי הדברה, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
יש עליה במספר החולים בקוליטיס במדינות שעוברות לאורח חיים "מערבי" יותר, ובאוכלוסיות שעברו להתגורר במערב, ממקומות שבהן מחלות אלה לא היו מוכרות. מכאן שהתורשה משחקת תפקיד קטן יחסית בגרימת המחלה, ויש ככל הנראה יותר השפעה להרגלי החיים ולסביבה.
קוליטיס כיבית פוגעת ברקמה המוקוזית של המעי. זוהי שכבה דקה ורכה שמצפה חללים ומבנים צינוריים בגוף. היא מורכבת משכבה חיצונית של אפיתל, המכילה בלוטות שמפרישות ריר ושערות זעירות (וילי). על כדור הארץ שלנו ישנה רקמה דומה – האדמה. האדמה סופגת ומפרישה ומאפשרת טרנספורמציה של דברים, בדרך מאוד דומה לפעילות של המעי ומערכת העיכול.
מה מחליש את כוחה של האדמה? ובכן, הפסולת והכימיקלים שאנו מעמיסים עליה, יש להם אפקט מכלה ופוגע ואז האדמה מאבדת את חיוניותה, מאבדת את יכולת הספיגה וההזנה וזקוקה לזמן החלמה ומנוחה.
הרקמה המוקוזית בכל הגוף נשלטת אנרגטית ע"י ה-GAN (הקונספט הסיני לאיבר הכבד המערבי). ה-GAN מורכב משילוב של שלוש אנרגיות: מתכת – אדמה – עץ. האלמנטים הללו מתארים באופן מדוייק את הפעילות של הרקמה המוקוזית בגוף, על תפקודיה השונים. האדמה אחראית על פונקציית הספיגה, ההפרשה והטרנספורמציה, העץ אחראי לאספקט התנועה במעי ותנועת המיקרווילי על פני שכבת האפיתל, המתכת אחראית על נשירת התאים הישנים והתחדשות רקמת האפיתל באופן רציף. תזונה מערבית מודרנית על כל חסרונותיה ולחץ נפשי הנגרם מקצב חיים אינטנסיבי פוגעים בראש ובראשונה ב-GAN. הביטוי לפגיעה עשוי להתרחש ברקמת האפיתל באזורים שונים בגוף, לדוגמה בסינוסים (סינוסיטיס) או במעי הדק (קרוהנס). הופעת המחלה דווקא במעי הגס קשורה לנסיבות חייו של המטופל, כלומר המטען הגנטי אותו רכש מהוריו, מפת הלידה של המטופל ע"פ תאוריית הגזעים והענפים, הסביבה בה גדל והרגלי חיים שפיתח לעצמו.

בחזרה למטופל –  ההיסטוריה התזונתית של אבי
התפריט של אבי עד התפרצות המחלה היה עשיר בחלבונים מן החי על בסיס יומי (בשר אדום, עוף, ביצים וגבינות), מזון מטוגן כמו שניצל וצ'יפס, מזונות מעובדים (לחם לבן, אורז לבן, סוכר לבן) ומזונות מתועשים כמו ממרח חומוס קנוי.

הטיפול התרופתי
אבי קיבל מהגאסטרואנתרולוג ראפאסל, תרופה נוגדת דלקות מעיים ממשפחת Aminosalicylates. התרופה גרמה לאבי אלרגיה קשה המאופיינת בפריחות עוריות והשימוש בה הופסק מייד.

סיכום התלונות
אבי הגיע לטיפול עם התלונות הבאות:
יציאות שלשוליות מספר פעמים ביום
דם טרי בצואה מספר פעמים בשבוע
כאבי בטן חזקים
איבוד משקל קיצוני (לפני התפרצות המחלה שקל 76.0 ק"ג, בשיא המחלה כשהגיע לטיפול שקל 64.9 ק"ג)
חיוורון וחולשה
חום מדיד אחר הצהריים ובמקביל עייפות גדולה
שבוע לאחר התפרצות המחלה נמדד ערך המוגלובין של 13.5 וכדוריות דם לבנות WBC) 10.4). שלושה שבועות לאחר התפרצות המחלה נמדד ערך המוגלובין של 12.2 ו-WBC של 12.0.

הדופק של אבי היה מהיר, חלש ובעל איכות מתוחה וחדה.
הלשון היתה חיוורת, תפוחה עם סמני שיניים וחיפוי צהוב ליחתי במחמם תחתון.
שילוב של הסימפטומים, הדופק והלשון יצרו אבחנה של חום ולחות חמה במעיים על רקע חולשה של צ'י ודם הטחול.
האסטרטגיה הטיפולית המיידית: סילוק חום ולחות חמה מהמעי, עצירת הדימום והשלשול.

המשחק הכפול בטיפול התזונתי בקוליטיס
הטיפול בקוליטיס דורש התייחסות לרקמה הרירית הרגישה של המעי  מחד ולכימיה של הדם ומערכת החיסון המשפיעות על התהליך הדלקתי מאידך.
התייחסות לרקמה הרירית: במחלה זו צינור העיכול  דלקתי, מצופה ריר ופצוע, לכן יש קושי לעכל ולבוא במגע עם מזונות מסויימים, במיוחד מזונות קשים, יבשים ועשירים בסיבים. לכן, בשלב ראשון המעי זקוק לתזונה עניה בסיבים אשר לא תיצור גירוי של דפנות מערכת העיכול. היתרון בתזונה זו הוא מניעת הגירוי המכני של דופן המעי.
טיפול בדם: קונספט חשוב בטיפול התזונתי המקרוביוטי הינו איזון הרכב הדם. התמדה בתזונה מתאימה לאורך מספר חודשים, משפיעה על הרכב הדם ועל רגישות המטופל למצבים דלקתיים. בבדיקות מעבדה שיפור בהרכב הדם מתבטא באיזון מדדים כגון המוגלובין, WBC, ברזל,  B12 ושקיעת דם.

הצורך לאזן את הרכב הדם עם הצורך להימנע מגירוי הריקמה המוקוזית הרגישה של דפנות המעי לפעמים סותרים זה את זה ויש להחליט על סדר עדיפויות בטיפול. במקרה של אבי היה חשוב להתייחס לדלקת האקוטית (שימוש במזונות בעלי אפקט מקרר ונוגד דלקת, מבושל בכמויות גדולות של מים) ובמקביל לשלב בהדרגה מזונות לחיזוק הצ'י והדם. במצבים של חום מדיד אחר הצהריים, יש צניחה של צ'י ממחמם מרכזי למחמם תחתון ואז כתגובה יש עליה של חום הגוף. במטופלים כאלו הטיפול צריך להיות מאוד הדרגתי.

שלב א' – הפסקת התהליך הדלקתי ועצירת השלשול
בשלב ראשון קיבל אבי תזונה ללא סיבים כלל, כאשר כל המזון מבושל לפחות שעה עד שעתיים עד למרקם דייסתי או בצורת מרק:
קונג'י אורז בשמתי לבן קלוי, מבושל עם קורט מלח ותוספת קוזו: האורז הלבן טעמו מתוק, בעל טמ"פ נייטרלית, כיוונו האנרגטי עולה מעלה והוא מחזק את הטחול והצ'י ועוצר שלשול כתוצאה מטחול חלש. קליית האורז טרם הבישול מוסיפה לו איכות סופחת. הקוזו (Ge Gen) טעמו חריף מתוק, בעל טמ"פ קרירה, עוזר בוויסות טמפ' במעיים, מטהר חום ומטפל בשלשול, הופך לג'לטין בבישול ויוצר שכבה מצפה על המעיים שמונעת גירוי יתר של דופן המעי והדלקת. המלח מחזק את העיכול ומכוון את ההשפעות האנרגטיות של המזון כלפי מטה.
מרק אורז ועוף מיוחד למצבי דלקתיות במעי: מרק אורז קלוי מבושל עם עוף (מחזק צ'י של מחמם אמצעי) ועצמות שבורות (מח העצמות מכיל חומרים נוגדי דלקת), ירקות השייכים לאלמנט האדמה, עם הקליפה; דלעת, קישוא, גזר, בטטה, דלורית וקורט מלח (קליפות הירקות מקבילות מבחינה אנרגטית לדופן המעיים ומסייעות בריפוי דופן המעי, אולם על המטופל להימנע מאכילתן בשל תכולת הסיבים הגבוהה). בשלב ראשון מותר לאכול רק את נוזלי המרק והאורז. את המרק ניתן להכין גם עם אטריות אורז לבן.

שלב ב' –  מתחילים באיזון הרכב הדם
לאחר מספר ימים של תזונה ראשונית זו ולאחר שהמטופל דיווח על הטבה קלה בתכיפות השלשולים וירידה בתכיפות ועוצמת כאבי הבטן, הומלץ לו להכין את המרק עם ירקות אדמה קלופים אותם המטופל יכול לאכול.
בנוסף הומלץ שילוב של מיסו שעורה (ממרח העשוי מפולי סויה מותססים ושעורה), תוספת לכל קערת מרק. המיסו מכיל כמות גבוה של חלבון ופרופיל חומצות אמינו דומה לבשר. המיסו יוצר בסיסיות בגוף ומשפר את הרכב הדם לטיפול בדלקת, משפר את זרימת הדם, מזין ומנקה את הדם ומנקה לחות, מחזק את המעיים ואת העיכול.
משקה קוזו – אומבושי: (צמחי המרפא Ge Gen ו- Wu Mei בהתאמה). האומבושי טעמו מלוח וחמוץ, בעל השפעה מכווצת וסופחת, מפסיק שלשול ודימום ומחזק את העיכול.
תבלין כורכום: בעל אפקט מכווץ ואנטי דלקתי

לאחר 10 ימים דיווח אבי על שיפור בדמות  1-2 יציאות רכות ביום בצורת עפרונות עם ריח חזק, ללא דימום. עדיין מעט חום ועייפות בערב. מבחינה פיסית דיווח על חולשה בזמן פעילות כמו טיפוס מדרגות.
הדופק הרגיש הולם, רך וחלול.
בלשון נראו פחות סימני ליחה ואזור גדול חסר חיפוי במחמם תחתון.
הסימפטומים הדופק והלשון שיקפו מצב של מעט חום שעדיין נותר במעיים על רקע של חולשת דם וצ'י הטחול וחוסר יין במחמם תחתון.

שלב ג' –  לנקות חום במקביל לחיזוק צ'י הטחול עם המנעות מהכבדה
אחת האסטרטגיות בתזונה הסינית הטיפולית לחיזוק יין היא למעשה חיזוק הצ'י של המחמם האמצעי, דרך מזונות קלים, בעלי טעם עדין, שתנועתם כלפי מעלה. מזונות אלו נקראים בסין מזונות מסוג "Qi" (לדוגמה: אורז). כאשר הצ'י של המחמם האמצעי חזק, יש באפשרותו להזין את היין.
יש להיזהר ממזונות בעלי טעם עשיר, מרקם דחוס, אופי לח, שומני וחלקלק (לדוגמה: בשר אדום), שמזינים את האספקט החומרי של הגוף. מזונות אלו נקראים בסין מזונות מסוג "Wei". מזונות מסוג Wei מזינים מאוד את היין אך גם נוטים להיות קשים לעיכול ויכולים לגרום לעומס שמפריע לתנועת הטהור כלפי מעלה ולתנועת העכור כלפי מטה. כאשר משתמשים במזונות Wei, מסתכנים בהחלשה של המחמם האמצעי וביצירת לחות וליחה פתולוגיים העשויים להחמיר את המחלה.
לתפריט הראשוני התווספו:

טופו שעבר השריה ברוטב סויה תמרי ובישול ממושך בקונג'י או במרק. לטופו איכות מקררת, הוא עשיר בחלבון, חסר סיבים, נוגד מצבי חום ואנטי דלקתי
דייסת קווקאר לבן מבושלת היטב: קווקאר לבן מכיל כמויות קטנות בלבד של סיבים מסיסים במים, מחזק את מערכת העיכול, מנקה את המעיים בעדינות ומצפה את המעיים
טחינה משומשום לבן מדוללת במים ולימון ובתוספת אומבושי לעיכול קל ולחיזוק הדם
חביתיות קמח קווקאר לבן וקמח חומוס צ'אנאדאל (חומוס מקולף): בעלות אפקט סופח
ירקות שורש לבנים קלופים: צנון, צנונית, לפת, פטרוזיליה, סלרי, בצל לחיזוק הצ'י של המעי הגס והמחמם התחתון

לפתן תפוחים ואגסים קלופים ופירות יער כהים מיובשים מבושלים במים עם תוספת קוזו לציפוי וקירור דפנות המעיים ולחיזוק הדם והמוראל

לאחר שבועיים דיווח אבי על 2 יציאות במרקם רגיל כל בוקר, במרווח של שעה. חום ועייפות בערב פסקו. פחות עייפות וחולשה באופן כללי. הדופק רך ומחוספס, בלשון מעט סימני ליחה במחמם אמצעי ואזור חסר חיפוי במחמם תחתון מימין. בבדיקות דם נמדד ערך המוגלובין של 11.4 ו-WBC 7.3 (ערך תקין).
הסימפטומים הלשון והדופק שיקפו מצב של חולשת דם וטחול עם לחות וחוסר יין במחמם תחתון.

שלב ד' – הרחבת התפריט והגברת מזונות מחזקי דם
דייסת קוואקר גס עם אוכמניות ולתת אורז (דומה לצמח Yi Tang) לחיזוק דם וצי' הטחול
תבלין אצות קלויות (קומבו, היג'קי, אראמה, וואקמה) לחיזוק הדם
סושי צמחוני מאורז מתוק מקולף עם אצת נורי וירקות או ביצה מקושקשת על מים. אורז מתוק מחזק צ'י ומתאים במצבים של חוסר יין. ביצה מבושלת במים הינה קלה לעיכול ותפקידה לחזק את הדם והיין
שימוש מתון ברוטב סויה תמרי לעידוד העיכול
עוף או דגי ים לבנים מבושלים זמן רב, לחיזוק הצ'י והדם – בשלב זה ניתן לאכול את העוף בנפרד מהמרק.
ממרח מחומוס מקולף (צ'אנאדאל) לחיזוק הדם ותוספת ברזל.
טמפה במקום טופו: לטופו איכות מקררת במיוחד והיא מתאימה במצבי דלקת כאשר רוצים למנוע גירוי של רירית המעיים ע"י סיבים. טמפה הינו מוצר העשוי מפולי סויה מלאים שעברו בישול והתססה. טמפה בעלת אנרגיה קרירה, מזינה ומספקת חלבון איכותי וקל לעיכול
קינואה: עשירה בחלבון לחיזוק הדם – ניתנת רק בשלב מתקדם בטיפול בשל הסיבים שהיא מכילה.
פסטה מקמח כוסמין מלא בשלב זה של הטיפול יש מעבר איטי והדרגתי למזון מלא. בשלב ראשון פסטה מבושלת הינה קלה לעיכול
תבלינים: כמון, הל, ג'ינג'ר, תבלינים מחממים שמחזקים עיכול, מנקים לחות אך אינם פוגעים ביין

לאחר 3 שבועות דיווח אבי על יציאות סדירות ואנרגיה יציבה במהלך היום!
נמדדה עליה במשקל של 3 ק"ג. בבדיקות דם נמדד ערך המוגלובין של 10.5 (עדיין במגמת ירידה).

המשך טיפול – דגש מרכזי על חיזוק הדם
בשלב זה המלצתי לאבי להמשיך לאכול תזונה מבושלת היטב, אך לא כלכך נוזלית, כמו הכנת ירקות בסגנון "נישימה", שיטת בישול יפנית מסורתית המבוססת על אידוי-בישול של הירקות למשך 40 דקות. שיטת בישול זו מאוד מחזקת את המחמם התחתון. הוספה של מזונות המכילים סיבים מסיסים במים ומעט מאוד מזונות המכילים סיבים מוצקים מהולים בהרבה מים.
לתפריט התווספו:
דייסת קוקו: (דייסה המבוססת על דגנים מלאים קלויים וטחונים) לחיזוק צ'י הטחול. (ראה מאמר קונג'י מספר 2)
שתייה של מי בישול שעועית אזוקי לחיזוק הדם והכליות
בישול ממושך של הודו במקום עוף – הודו עשיר יותר בברזל
תוספת של ירק קצוץ למזון (פטרוזיליה, עירית, כוסברה, בצל ירוק, שמיר) ירקות עשירים במינרליים וברזל
מנה קטנה של ירקות כבושים במלח ליום לחיזוק העיכול ובנייה של פלורת מעיים מאוזנת
תוסף תזונה "פלורדקס" לחיזוק הברזל
מרק קרפיון: מנה ראשונה על הבוקר, יום כן יום לא (לתקופה של שבועיים). מרק קרפיון נחשב ברפואה המקרוביוטית כפורמולה לחיזוק הכליות ובניית יין, מבלי להכביד על העיכול וליצור סטגנציה.

לאחר כחודשיים דיווח אבי כי הוא מרגיש טוב עם יציאות תקינות וסדירות, אנרגיה יציבה ותאבון בריא!
בבדיקות דם נמדד ערך המוגלובין של 11.5 (מגמת עליה). נמדדה עליה נוספת במשקל של 3 ק"ג (סה"כ 70.8 ק"ג). סה"כ מאז תחילת הטיפול החזיר אבי 6 ק"ג למשקלו.

סיכום
הטיפול במקרה של אבי התקדם בכיוון הרצוי בצורה יחסית חלקה. אבי הקפיד בצורה יוצאת דופן על פרטי התפריט הטיפולי ועל כך הוא ראוי להערכה. השינוי שאבי ביצע בהרגלי האכילה שלו אינם מובנים מאליו ועבור מטופלים רבים מהווים אתגר קשה. אתגר זה מתעצם כאשר הטיפול הוא במחלות מעיים דלקתיות, מכיוון שבמקרים רבים יש הטבה והחמרה לסירוגין של המחלה לפני שמשיגים שיפור יציב במצב. תהליך ההחלמה עשוי להיות ארוך ומתסכל ודורש סבלנות רבה גם מצד המטפל. היכולת להמשיך ולתמוך במטופל ברגעים הקשים ביותר של דכאון ופסימיות, להתמודד עם משברים ולמצוא פתרונות טיפול יצירתיים הופכים את הטיפול בתזונה סינית לאומנות של הבנת המהות האנרגטית של המזון וכיצד הוא משפיע על הצ'י, דם, יין ויאנג.
אסף פאיט Dip.Ac
asafeit@gmail.com
מטפל ברפואה סינית עתיקה ותזונה סינית מקרוביוטית.
עקרונות הטיפול המופיעים במאמר נותנים הצצה לעולם הטיפול באמצעות תזונה סינית-מקרוביוטית, אך אין להסתמך עליהם כמקור מידע שלם לטיפול במצב זה.