ביצה – אנרגיה מרוכזת

הביצה היא מאכל נפוץ בעולם כולו מזה אלפי שנים. במזרח הביצה נחשבת למזון עוצמתי המכיל Qi (אנרגיה) רב, ופוטנציאל להפוך לתרנגולת שלמה. משום כך הסינים מתייחסים לביצה אחת כמנה המספיקה ל-6 אנשים, בדומה לתרנגולת שלמה המספיקה למספר זהה של סועדים. בשל הריכוז הגבוה של ה-QI בביצה ממליצים הסינים לשלב את הביצה בבישול של מזונות אחרים כדוגמת מרק או אורז ולא לאכול ביצה שלמה בפני עצמה כפי שנהוג ברוב מדינות המערב. בימינו הביצה השכיחה ביותר למאכל היא ביצת התרנגולת, אולם במקומות רבים בעולם נהוג לאכול ביצי עופות שונים (אווז, שליו, יען), ביצי דגים (סלמון, קרפיון, קויאר, בקלה) ואף ביצי זוחלים (צבים ונחשים). ביצי ברווז נפוצות מאוד למאכל בסין ומשמשות כמרכיב בסיסי בתפריט הסיני המסורתי.

ביצי עופות
ביצים מתעכלות בקלות והחלבון שלהן זמין כמעט במלואו לגוף, אולי מכיוון שזהו מזון שלם שאין בו מרכיב בודד בעודף יחסי. ישנם טרנדים דיאטטים המצדדים בהפרדת החלבון בביצה מן החלמון בטענה שהחלמון שומני מדי. אולם, השומן הנמצא בחלמון נחוץ לצורך המטבוליזם של החלבון ולעיכולו התקין. הפרדה של החלמון מהחלבון משולה לאכילת קמח חיטה לבן על בסיס הטענה שהנבט המהווה חלק מחיטה מלאה שומני מדי.

הביצים ברפואה הסינית
בעלות טעם "מתוק", מלחלחות ומחזקות את ה-Yin ואת הדם, בעלות איכות מלחלחת ודביקה העוזרת לשמור את האיברים למעלה ומשמשת למניעת צניחות ולטיפול בהרניה של איברים. במקרוביוטיקה הביצה נחשבת למזון מסוג YANG בשל איכותה המכווצת והדחוסה, והשפעתה המחזקת. ביצים מתאימות לשימוש במצבים של נטיה להפלה, עובר לא רגוע ותזזיתי, שלשול, יובש בריאות, בגרון ובעיניים. הביצה מתאימה במיוחד לאנשים בעלי מבנה גוף רזה ויבש, אנמיה ומחסורים בחלבון.
צריכת יתר של ביצים יכולה ליצור מצב של עודף לחות, במיוחד באנשים עם נטיה לעודף משקל, להחמיר חסימות בכיס המרה, להאט את תפקודי הכבד וליצור מצב של "רוח" בכבד (הבא לידי ביטוי כורטיגו, שבץ, היפרטוניה, שיתוק).על כן הביצה מתאימה פחות למטופלים הסובלים ממצבי עודף לחות– אנשים שמנים, הסובלים מליחה או הפרשות ריריות, כיבים מוגלתים, אבנים בכליות או בכיס המרה, או מטופלים הנוטים לסבול מגידולים.

ההרכב הכימי של ביצים
קליפת הביצה מכילה 95% סידן-קרבונט ו- 4% חלבון. הסידן מגיע מהעצמות של התרנגולת.
החלמון מכיל 50% מים, 34% שומן (גם כולסטרול), 16% חלבון (כולל את 8 חומצות האמינו החיוניות), ויטמין A, ויטמין B12, אומגה 3 וברזל.
החלבון מכיל בעיקר מים ו-10% אלבומין.
ביצי "חופש" או ביצים אורגניות הן מקור מעולה לאומגה 3. היחס האידיאלי בגוף בין חומצת שומן אומגה 6 לאומגה 3 הוא 1:4 בהתאמה. בביצי חופש היחס הוא בממוצע 1:3 לעומת ביצים רגילות בהן יש הרבה יותר אומגה 6 והיחס עומד על 1:20. היחס בין חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6 בביצה תלוי בעיקר בסוג ובאיכות המזון שהאם המטילה מקבלת.

האיכות האנרגטית של ביצים
לביצה, מעצם תפקידה לאפשר התפתחות של בעל חיים מתא בודד ועד שלמות, יכולת אדירה לאצור אנרגיה. מבחינה אנרגטית הביצים מספקות לגוף חום ולחות. ביצים מתאימים במיוחד לאנשים שסובלים מאיבוד משקל, רזון, יובש ותחושות קור. במקרים אלו לביצים יכולת לספק במהירות את המחסורים ולחדש האנרגיה והויטליות. בכמויות מתאימות, הביצה תומכות בדחף לפעולה וביכולת לבצע ולשפעל אנרגיה פונטנציאלית. עלמנת לעכל ולשחרר את האנרגיה האצורה בביצה, כדאי לצרוך ביצים בנוכחות תבלינים ועשבים בעלי איכות מעט מפזרת או מייבשת כגון פלפל,כורכום, רוטב פיקנטי, בצל ירוק ועירית.
מכיוון שזהו מזון דחוס ומרוכז, אכילת ביצים בכמות גדולה מעבר לצורך האישי עשויה לגרום להצטברויות עודפי שומן וחלבון בעיקר בפלג גוף תחתון, חסימה בכבד ומשיכה חזקה למזונות מניעים, מרוקנים ומקררים כגון סוכר, קפה, משקאות מוגזים וחריף.
לביצה יש תכונה "מדביקה" והיכולת להחזיק דברים ביחד (לדוגמה בעוגות ופשטידות). איכות זו עשויה לאזן מצבים לא רצויים של פיזור יתר, בלבול, תחושת ריחוף, גמישות יתר, חוסר טונוס בשרירים וחוסר תקשורת בין חלקים שונים של הגוף המתבטא כחוסר קאורדינציה. האיכות הדביקה של הביצה יכולה להשפיע גם על המצב המנטלי. מבחינה פסיכולוגית, אכילת יתר של ביצים יכולה להשפיע על החשיבה ולגרום לנוקשות מחשבתית, חשיבה בדפוסים קבועים ועמדה קשוחה ונוקשה מדי כלפי החיים.

השפעת ביצים על מערכת המין הנשית
לביצה הדהוד אנרגטי בחלק התחתון של הגוף, האנרגיה שלהן שוקעת כלפי מטה והן משפיעות על המחזור החודשי של האשה. ביצים הם תוצר של השחלות, לכן בראש ובראשונה ישפיעו על השחלה האנושית. אכילת יתר של ביצים יכולה לגרום לגירוי ופעילות יתר של השחלה וכתוצאה מכך החלשה של השחלה. במצבים בהם יש פעילות יתר שחלתית כמו שחלות פוליציסטיות או גידולים בשחלה הרפואה הסינית והמקרוביוטיקה ממליצות על הימנעות מאכילת ביצים. לנשים הסובלות מאמנוריאה (אל וסת) ומחסורים תזונתיים, או איכות ירודה של הביציות וקושי בהשגת הריון, ביצים דווקא יכולות לסייע בחידוש המחזור ולשפר את ההזנה לשחלה ואת ההתפתחות וההבשלה של הביצית. מאידך, עודף ביצים יכול לגרום למחזור לא סדיר ולתסמונת קדם וסתית (PMS).

הביצים של היום
תרנגולות מטילות מקבלות הורמונים ואנטיביוטיקה, מוחזקות בכלובים קטנים תחת אור קבוע כך שהמערכת ההורמונלית שלהן משופעלת לעבודת יתר כדי שיטילו יותר ביצים. עד לפני 200 שנה התרנגולת היתה מטילה 6-12 ביצים בשנה. כיום תרנגולת מטילה 240 ביצים בשנה. ביצי חופש מוגדרות כביצים של תרנגולות מטילות שאינן מוחזקות בכלובים ויש להן גישה לחצר פתוחה. לגבי ההבדל בין איכות ביצי החופש לעומת ביצים רגילות, ישנן טענות כי ביצי חופש מזינות יותר, אך הדעות בעניין זה חלוקות. מבחינה הומניטרית אין ספק שלביצי חופש יש עדיפות.

ביבליוגרפיה:
1. Pitchford Paul, (2002). Healing with Whole Foods, North Atlantic Publishing. P.135, 152-153, 367
2. Gagne Steve, (2006). The Energetics of Food, Spiral Sciences. P. 191-194
3. Colbin Annemarie, (1986). Food and Healing, Ballantine Books. P. 166-167

 

אסף פאיט

רפואה סינית, איור ודה, מקרוביוטיקה