מזון מן החי – סקירה אנרגטית

מזון לטורפים
מזון מן החי מהווה חלק חשוב מהתפריט של האדם זה אלפי שנים. למרות שברוב התרבויות לאורך ההיסטוריה מזון מן החי נאכל בכמויות קטנות לעומת מזון מן הצומח, לאנשים רבים הבשר לסוגיו ממלא צורך בריאותי שבלעדיו נוצרים מצבים מסויימים של תת תזונה.
הבשר מזוהה באופן מסורתי עם העקרון הגברי היאנגי של כוח, עידוד היצר ויציאה לפעולה. למלכים ולוחמים הוגש בשר ואלו כבשו מדינות ומרחבים. הנשק הסודי של ג'ניג'ס חאן שכבש את העולם העתיק היה שהזין את חייליו בתפריט של רועים וציידים, עתיר בחלבונים מן החי: חלב אתונות, יוגורט, גבינות קשות, בשר כבש ובשר ציד. לצבאות סין ואירופה שניזונו מתפריט חקלאי של דגנים, פסטה ודייסות לא היה סיכוי נגד הטורפים המונגולים.
נזירים ומלומדים אכלו מזון צמחוני פשוט באמצעותו כבשו מרחבים פנימיים. לראיה הפילוסופים היוונים הקדומים שאכלו לחם, דייסת שעורה, עדשים, זרעי פשתן, ירקות עליים ירוקים, לפת, תאנים, זיתים, גבינות עיזים, פירות ויין. פילוסופים אלו בנוסף לכך שעיצבו את יסודות החשיבה והתרבות של המערב למשך 2500 שנה, נהנו מתוחלת חיים ארוכה: פלאטו חי עד גיל 87, סופוקלס עד גיל 91 והיפוקרטס עד גיל 83.
בשרים לבנים כגון דגים ועוף נחשבו כבעלי איכות ממריצה והוגשו לעיתים קרובות כתרופה לאנשים המחלימים ממחלה. בשרים אדומים כגון בקר וכבש נחשבו כבעלי איכות מחזקת והוגשו ללוחמים ובתקופות מסויימות בהיסטוריה גם כמנחה לאלים.

תן לי כוח
שלושת המרכיבים העיקריים במזון מן החי הם שומן, חלבון ומים. מכיוון שהבשר עשיר בחלבון ובשומן הוא מעודד בניה וצמיחה של תאי ורקמות הגוף ובעל השפעה טרמוגנית חזקה. טרמוגנסיס הינו תהליך של הפקת חום פיזיולוגי. על מנת לאפשר עיכול וספיגה של מזון, תאי הגוף מגבירים את פעילותם ויוצרים אפקט טרמוגני. מזונות עשירים בחלבון מגבירים את הטרמוגנסיס ויוצרים אפקט מעורר ומחמם בגוף. מכל סוגי החלבון, לבשר אדום האפקט הטרמוגני החזק ביותר.
אכילת בשר בכמויות ההולמות את צרכי האדם הייחודיים תיצור אנרגיה ותבנה כוח. אכילת יתר של בשר לסוגיו תיצור במהירות בעיות הקשורות בהצטברויות של שומן וחלבון בכלי דם ובאיברים פנימיים, מצבי רקבון וזיהומים.

היין והיאנג של מזון מן החי (לפי מונחי המקרוביוטיקה)
באופן כללי ניתן לומר שלמזון מן החי כקבוצה יש אפקט יותר יאנגי (מחמם, טרמוגני) לעומת מזון מן הצומח, אך ניתן לעשות חלוקה פנימית של קבוצה זו לפי המאפיינים הבאים:
השפעה מן היין (פחות חם) אל היאנג (יותר חם):

אבולוציה
יותר יין – פרהיסטורי – מודרני – יותר יאנג
פירות ים – דגים – עופות – יונקים

סביבת מחייה
יותר יין – מים מתוקים – מים מלוחים – יבשה – יותר יאנג
חיות מפעל – חיות משק – חיות בר

צבע הבשר
יותר יין – לבן, בהיר – אדום, כהה – יותר יאנג

גודל החיה (אין עקביות)
יותר יין – הודו – עוף – יען – בקר – עיזים – כבשים – ביצים – יותר יאנג
קרפיון – טונה/סלמון – ביצי דגים/קוויאר

נתח בחיה
יותר יין – פילה – שרירים – איברים פנימיים – עצמות – יותר יאנג

סגולות אנרגטיות של בשר לפי הרפואה הסינית
למזון מהחי יש אפקט רפואי חזק כאשר הוא מעובד באופן הנכון ונאכל בכמות הנכונה. הסינים מתייחסים למזון מן החי כבעל השפעה קיצונית וחזקה ולכן צורכים אותו בכמויות קטנות (מנת בשר אידיאלית תהיה בגודל של אגרוף הסועד), בשעות הבוקר או הצהריים כאשר מערכת העיכול בשיא פעילותה, בד"כ מבושל במרק או בדייסה (קונג'י) ובשילוב עם ירקות ירוקים ותבלינים משפרי עיכול.
לדוגמה, באופן מסורתי הביצה נחשבת למזון עוצמתי שמכיל צ'י של תרנגולת שלמה. לכן הסינים מחשיבים ביצה אחת כמספיקה ל-6 אנשים (למשל נטיפי ביצה עבור סיר מרק או ביצה מקושקשת עבור סיר של אורז) ונהוג לאוכלה בליווי תבלינים ועשבים בעלי איכות מעט מפזרת כגון פלפל, רוטב חריף, בצל ירוק או עירית שעוזרים לעכל ולשחרר את האנרגיה האצורה בביצה.

דגים
מחזקים צ'י ודם, מניעים תנועת נוזלים בגוף. מתאימים לאנשים עייפים וכבדים. לדגים אפקט ממריץ ומחדד את החושים ואת פעילות המוח ומערכת העצבים.

עוף 
מחזק צ'י ודם, מחזק את הטחול, הקיבה והלבלב, מחזק את האשה לאחר לידה, מעודד ייצור חלב אם ומחזק את מח העצם. מתאים לאנשים חסרי אנרגיה ומוטיבציה.

הודו
דומה לעוף אך יותר מחזק דם, מתאים לאנשים שסובלים מהיפראקטיביות (בעל איכות מרגיעה בגלל שמכיל חומצת אמינו טריפטופן), טונוס שרירים נמוך, כבדות גופנית, ומחשבות רצות שמפריעות לריכוז.

בקר
מחזק צ'י ודם, מחזק יין ומחזק את אברי העיכול. טוען את מצברי האנרגיה ונותן כוח. מתאים לאנשים במצבי חולשה. אכילת בשר תומכת באסרטיביות, תחרותיות ודחף לפעול. בכמויות נכונות יעודד חושים חדים, כוח רצון, ריגוש, התלהבות וכוח לביצוע עבודה פיסית.

כבש
מחזק צ'י ודם, מחזק כליות וטחול, מתאים לאנשים חלשים, רזים ויבשים שסובלים מקור ובמצבי חולשה ואנמיה.

ביצה
מחזקת צ'י ודם, מזינה את פלג הגוף התחתון, מזינה יין ומלחלחת יובש. לביצה יכולת אדירה לאצור אנרגיה ולפתח סיבולת, כוח ויציבות. מתאימה לאנשים שסובלים מאיבוד משקל ותחושות קור, במקרים אלו לביצים יכולת לספק במהירות את המחסורים ולחדש אנרגיה וויטליות.

חיות בר, חיות משק וחיות מפעל
באופן מסורתי בני האדם ניזונו מחיות שצדו או חיות שגידלו. לחיות הבר (עופות, ארנבים ויונקים גדולים יותר) יש איכויות מיוחדות, הן חופשיות לבחור את סביבת המחייה ולהסתגל אליה, היכן שהטבע מעניק להן את צרכיהן להישרדות. למזון זה הכח להעניק את הרצון לשרוד ולחיות, את הכח להסתגל, אינסטינקטים וחושים חדים. מומלץ כי אכילת חיות בר תאוזן בקיום מגע עם הטבע דרך עבודה או ספורט.
חיות משק רועות שימשו את בני האדם כמזון זה אלפי שנים. בתרבויות עתיקות אכילת בשר היתה מזוהה עם עוצמה, אומץ, תעוזה וחיבור למציאות על פני האדמה.
חיות מפעל בד"כ עברו מניפולציות גנטיות, מכילות 20%-30% יותר שומן, חיות אלו איבדו את האינסטיקט לשרוד ואת הרצון לחיות. חיות מפעל ניזונות בעיקר מדגנים ולא מעשב, לכן אחוז השומן הגבוה, היחס בין אומגה 3:6 הוא 1:17-25, כאשר היחס בחיות מרעה הוא 1:4. בגלל הצפיפות בכלובים ובמכלאות, מזון לא מתאים, תנאים סניטריים ירודים, אוורור לקוי ושימוש מאסיבי בתרופות, האיכות האנרגטית המתקבלת ממזון זה עשויה ליצור נזקים בריאותיים. היום כבר ניתן לקנות ביצי חופש ובשר לסוגיו מאיכות טובה יחסית, חיות Free Range, שרועות באופן חופשי ואינן כלואות וניזונות מתערובת איכותית ומעשב. למהדרין ניתן להשיג עוף או בשר אורגני, דגי בריכה אורגניים וביצים אורגניות.

למאמר על אנרגטיקה של בשר על פי סוג השריר לחץ כאן..

נכתב על ידי אסף פאיט Dip.Ac

רפואה סינית, איור ודה ומקרוביוטיקה

asafeit@gmail.com