תזונת סתיו

הסתיו הינה תקופת מעבר בין התנועה החמה והמתפשטת של הקיץ לבין ההאטה המתרחשת בחורף.

הכיוון בתקופה זו הוא פנימה-התכנסות. הטבע משתנה בעונה זו. זהו זמן הקמילה והשלכת. גם עבור האדם מהווה עונה זו זמן לבחינה עצמית, הזדמנות להשלה של דפוסי מחשבה, הרגלים ומחויבויות אשר הפכו למיותרים ואינם משרתים אותנו יותר. תהליך זה מכין את האדם לחורף שבו יש מיקוד וחוסן פנימי רב יותר.

הסתיו הינה העונה המומלצת לתרגילי נשימה המחזקים את הריאות (האיבר הדומיננטי אך הפגיע בעונה זו}.

הריריות של מערכת הנשימה והעור רגישים במיוחד בסתיו; שינויי טמפרטורה, רוחות, והבדלים בין לחות ויובש הופכים אותן לרגישות במיוחד. מזונות הסתיו מחזקים את הגוף ועוזרים בשמירה על האיזון העדין בין יובש לליחה רבה מידי ברקמות הריריות העדינות. מזונות מומלצים הם אלו המבשילים בעונה זו, ואלו שמתייחסים לאלמנט המתכת המאפיין את הסתיו {מזונות לבנים, ומעט חריפים}. מזונות אלו מווסתים את רמת הלחות בדרכי הנשימה:

אורז מלא לסוגיו {לאורז צבע לבן המיוחס לסתיו, מחזק את העיכול ומווסת את הלחות בגוף}.
ירקות: כל סוגי הירקות בשוק אך במיוחד הלבנים שבהם: ארטישוק ירושלמי, קולרבי, צנון, צנונית, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, ופרסניפ{גזר לבן}.

קטניות: מומלצות עדשים ושעועית לבנה יבשה.
מומלץ לאכול יותר זרעים ואגוזים: סומסום קלוי וטחון, שמן סומסום, טחינה, שקדים, אגוזים כמו אגוז מלך, פקאן ומקדמיה. בוטנים צנוברים ופיסטוק חלבי{אלו מומלצים במיוחד במקרי קור ויובש}.

אצות: אצת ההיג'יקי היא המתאימה ביותר.

בשר מומלץ הוא בשר בקר ועוף.
פרות מועדפים הם חבוש {מייבש ומכווץ} אפרסמון{מכווץ} ופרות הדר{יוצרים לחלוח}.

 

אורח חיים

בשל היובש המאפיין את הסתיו והמאתגר את הריאה השלישית (העור) ניתן למרוח את הגוף בשמן זית או שמן סומסום אחת לשבוע לפני המקלחת, ואז לשטוף את השמן במים חמים ולשפשף היטב את הגוף במגבת. טיפול שכזה מונע נוקשות במפרקים ומסייע לגוף להתגונן כנגד מחלות הסתיו.

תבליני הסתיו

אף הם קשורים לוויסות תנועת הצ'י בעונה זו. חלק מהתבלינים יעודדו כיווץ ותנועה כלפי פנים. למשל:סומאק, כורכום, מוסקט, מישיה, אג'ואן וקצח. התנועה המכווצת משפיעה גם על ריריות דרכי הנשימה ומונעת נזלת אלרגית הנפוצה בעונה זו. לחלק מתבליני הסתיו טעם חריף למשל פלפל שחור, פלפל לבן ווסאבי אשר תפקידם לייבש מצבים של לחות יתר אשר הצטברה בסוף הקיץ, וליצור תנועה כלפי חוץ במידת הצורך (למשל כאשר רוצים ליצור אפקט של הזעה בשלבים הראשונים של הצטננות).
במקרה של נטייה לפתח חום בסתיו, מדובר בניסיון של הגוף להשתחרר מעודפי חום ולחות שהצטברו בקיץ, לכן במקרים אלו מומלץ לאכול יותר צמחים מייזעים כמו בצל ירוק, כוסברה, רוקט, ריג'לה, גרגיר נחלים, פטרוזיליה, נענע {מעט}. פירות הסתיו המשפעים על מידת הלחות בדרכי הנשימה הם אגס, חבוש, תפוח, גויאבה ורימון.