בישול בסיסי של דוחן

בישול דוחן עלול להיות אתגר: זרעי הדוחן קטנטנים ובעלי טעם נייטרלי ותפל. כדי לשפר את טעמו של הדוחן ניתן לקלות אותו מעט בסיר יבש. דוחן קלוי מקבל ארומה וטעם מעט אגוזיים.

כמות המים לבישול דוחן

לדוחן טקסטורה אוורירית בבישול עם פחות מים ומרקם לח ודחוס בבישול עם יותר מים.

כוס אחת של דוחן נהוג לבשל בשתיים וחצי עד שלוש וחצי כוסות מים, לפי המרקם המבוקש. דוחן מתנפח בבישול יותר מכל דגן אחר, כוס דוחן לא מבושל תתנפח ל- 3 כוסות של דוחן מבושל. על כל כוס של דוחן ניתן להוסיף לבישול עד 1 כפית מלח, אם אין מניעה לצרוך מלח.

בישול דוחן בסיסי:

ליצירת מרקם אוורירי – משתמשים בחלק אחד של דוחן ושניים וחצי עד שלושה חלקים מים. יש לשטוף את הדוחן ולהניח לו להתייבש מעט במסננת, יש לקלות את הדוחן כמה דקות במחבת או בסיר יבש עד שמזהיב, להוסיף מים רותחים, להנמיך את האש ולכסות. לבשל 20-30 דקות או עד שהמים נספגים. להוריד מהאש ולהשאיר מכוסה עם מגבת עוד 10 דקות.

ליצירת מרקם קרמי – יש לבחוש את הדוחן לעיתים קרובות ולהוסיף מים מספר פעמים במהלך הבישול.

בישול דוחן אחרי השרייה: אחרי השריה של הדוחן במים למספר שעות, דוחן מתבשל כמו אורז ב- 20 דקות בערך.

כיוון שקיימים זנים רבים ושונים של דוחן, זמן הבישול יכול להשתנות בין זן לזן. בישול דוחן בסיסי יוצר דוחן במרקם אוורירי וטעם מעודן שעדיף לאכול בעודו חם. כאשר הדוחן מתקרר הוא מתקשה, מתייבש ונוטה ליצור גושים (פחות טעים!).

אפשרויות נוספות

ניתן לקלות ולהתפיח דוחן כמו פופקורן ולשלבו בגרנולה או באפיית לחם.

לדוחן יכולת להסמיך תבשילים ולכן ניתן לשלבו במרקים או להכין ממנו פודינג.

למטופלים שהומלץ להם לאכול דוחן אך מתקשים בהכנת מנות טעימות המבוססות עליו, מומלץ לנקוט בדרך הפשוטה ביותר ולשלבו בתפריט על ידי הוספת 2-3 כפות של דוחן שטוף היטב לסיר של מרק. בבישול ארוך הדוחן מתפרק ואינו מורגש כמעט.

ליצירת דייסת דוחן במרקם חלק אפשר לטחון את הדוחן לאבקה בעודו יבש. מבשלים שליש כוס אבקה בכוס מים על אש נמוכה עד לריכוך. ניתן לתבל בקינמון, מלח, דבש, זרעים או אגוזים.

לחם מדוחן: מכיוון שדוחן איננו מכיל גלוטן, קשה ליצור ממנו לחם תופח ואורירי. לאפיית לחם מוגבה, מומלץ לשלב קמח דוחן עם קמח חיטה. בשימוש לבד, קמח דוחן אידיאלי להכנת לחם שטוח (flatbread).

לבריאות!