מטופל שאובחן עם Iga nephropathy

Tuesday, 5 July 2016

 

הנדון: מכתב המלצה בעקבות טיפול בIgA nephropathy

 

בשנת 2009 בבדיקות שתן שגרתיות שעשיתי התגלתה הפרשת חלבון מעל הנורמה. לאחר בירור נאמר לי שלא ידוע מה הבעיה ולהיות במעקב שנתי כדי לראות שאין הידרדרות במצב.

בדיקה נוספת בשנת 2011 הראתה עליה מסוימת במדדים אולם עדיין לרופאים לא היה מושג ממה הדבר נגרם.

 

הנושא נשכח ובמשך השנים לא התבצעו בדיקות נוספות בנושא עד לשנת 2014.

בבדיקה שגרתית נוספת, התגלה ערך מאוד גבוהה לעומת 3 שנים קודם לכן. לאחר קבלת התוצאות התחילה התרוצצות בין רופאים שונים, חלקם לא ידעו לתת לי תשובה ברורה ממה אני סובל, הפנו אותי לתזונאי של הקופה אשר שלף דף הנחיות סטנדרטי שהוא נותן לשאר המטופלים שלו (הרגשתי שההנחיות מאוד כלליות, מלבד הורדת רמות המלח לא עשיתי יותר מדי). לבסוף הגעתי לרופאה בכירה אשר החליטה כי עליי לבצע ביופסיה על מנת לברר את מהות הבעיה. התוצאות הייתה ב IgA nephropathy.

הוסבר לי שיש קשר סיבתי רב בין מחלות בכליות לבין עליה בלחץ הדם ועל כן בכדי לטפל בהפרשות החלבון לשתן התחלתי ליטול כדורים לטיפול בלחץ דם. הכדורים ניתנו בתחילה במינון נמוך ולאחר חצי שנה כאשר בבדיקות ניתן היה לראות עצירה מסוימת בעליה של החלבון, הוכפל המינון של הכדור.

כעבור חצי שנה נוספת, נרשמה ירידה מסוימת בהפרשות החלבון, הרופאה הייתה מרוצה ועל כן קיבלתי הוראה על המשך נטילה של הכדור לחצי שנה נוספת.

באותה תקופה קיבלתי המלצה להגיע לאסף ולבדוק אפשרות של טיפול אצלו על מנת לא להיות תלוי בכדורים ללחץ דם בגילי (כיום בן 32).

 

במפגש הראשון עם אסף, ניהלנו שיחת הכרות של כשעתיים. השיחה כללה המון היבטים, בדיקה של מסמכים רפואיים שהבאתי איתי והמון שאלות בנושא תזונה, יציאות ואפילו מצב הרגשות ביום יום.

בסוף המפגש הראשון, קיבלתי מאסף רמז שכנראה יהיה עליי לבצע שינוי רציני בתזונה שלי. הדבר מאוד הפתיע אותי כיוון שלא חשבתי שהתזונה שלי לא בריאה ברובה.

כעבור שבועיים נפגשנו שוב על מנת שאקבל הסבר לגבי תוצאות האבחון והטיפול המיועד.

קיבלתי הנחיות מאוד ברורות של מה עלי לאכול, עם הסבר ותפריט לדוגמא. בנוסף קיבלתי כדורים טבעיים בכדי לעזור לכליות להתנקות ולחזק את מערכת העיכול.

התזונה הייתה מאוד שונה מהמאכלים שהייתי רגיל לאכול אבל הייתי מאוד נחוש להצליח בטיפול ולכן הקפדתי על התפריט בדייקנות.

בהתחלה הפגישות נערכו אחת לשבועיים כאשר בכל מפגש עברתי דיקור בהתאם למצב ומעקב כיצד מתקדמת התזונה כולל מענה לשאלות שעלו בין לבין.

 

לאחר כחודש בעקבות שינוי התזונה ירדתי כ- 6 ק״ג ובנוסף ע״פ מדדי הדופק במפגשים חל שיפור במצב הכליות.

 

לאחר כשלושה חודשים של טיפול עשיתי בדיקות דם ושתן על מנת לבדוק את המצב. התפלאתי לראות כי יש שינוי רציני לטובה בכמות החלבון אשר מופרש לשתן. כבונוס, מספר מדדים בבדיקות הדם ירדו לטווח הנורמה ובסך הכל היה נראה כיוון חיובי.

 

המשכנו את הטיפול כחודשיים נוספים ולאחריהם ביצעתי בדיקות נוספות על מנת להציגם לרופאה המטפלת בתור אשר נקבע מראש (עוד בטרם התחלתי את הטיפול אצל אסף).

הדבר הראשון שהרופאה שמה לב אליו הוא השינוי במשקל (לא הייתי שמן לפני אולם הירידה אשר הסתכמה בכ- 8 ק״ג נראית לעין). לאחר שהרופאה עברה על הבדיקות וראתה כי אני בדרכי לערך העליון של טווח הנורמה, קיבלתי ממנה הנחיה להפסיק ליטול את הכדורים להורדת לחץ הדם. הרופאה מאוד שמחה על השיפור וקבענו להיפגש בעוד כחצי שנה על מנת לראות שאין עליה בחזרה של הערכים למצב מסוכן ועל מנת שאוכל להמשיך לחיות ללא כדורים.

 

כרגע אני מטופל אחת לשלושה שבועות אצל אסף והמטרה היא להפוך את המפגשים לאחת ל-5 שבועות ברגע שהגוף יתנקה לגמרי וייכנס למסלול הרצוי.

לסיכום אומר, אמנם הדרך לא הייתה קלה, במיוחד השינוי בתזונה מצריך המון כוח רצון אבל התוצאות מדברות בעד עצמן והמחשבה על חיים שאינם תלויים בכדורים היא שהחזיקה אותי לאורך הדרך. צריך לזכור שהטיפול הוא אישי ולכל טענה מצאתי מענה והתאמות בהתאם לבקשות שלי אל מול מה שמותר בגבולות התזונה.

תודה רבה לאסף על הטיפול המסור, הזמינות והיחס החם.