חמשת האלמנטים בטבע ובטיפול בתזונה סינית

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית הינם תבנית באמצעותה ניתן לתאר תהליכים ותופעות בכל רובד בקיום שלנו. כל אלמנט משקף קבוצה אינסופית של תופעות בעלות מכנה משותף ותדר אנרגטי אחיד. חמשת האלמנטים הם מים, עץ, אש, אדמה ומתכת. רעיון חמשת האלמנטים נולד בהשראת התבוננות החכמים הסינים בטבע, בשינוי הקבוע שחל בו ובתפועות המאפיינות אותו.
כל אלמנט הוא דינמי, נמצא בתנועה מתמדת וביחסי גומלין עם האלמנטים האחרים. המונח הסיני לחמשת האלמנטים – WU XING – מתאר חמישה סוגים שונים של תנועות או מהלכים.
תהליך מרכזי המתרחש בטבע וניתן להבחין בו בקלות הינו עונות השנה המתחלפות. כל עונה קשורה באלמנט אחר. בחורף שולט אלמנט המים, באביב אלמנט העץ, בקיץ אלמנט האש, בסוף הקיץ/בין העונות אלמנט האדמה ובסתיו אלמנט המתכת.

 

העץ
העץ הינו אלמנט אורגני, חי, נושם ומהותו הבסיסית תנועה בכל רבדיו. בעץ קיימת תנועה בלתי פוסקת משלב הנביטה ופריצת הנבט דרך שכבות של אדמה אל האויר והאור. בעונות החמות התנועה בעץ היא כלפי מעלה והחוצה, צמיחה לכיוון השמש, הופעה של עלים, פרחים ופירות. ישנה תנועה של נשימה המתרחשת בתהליך הפוטוסינתזה בעלי העץ והובלה של נוזלים ואנרגיה (פחמימות) בנימי העלים ובעורקי הענפים והגזע. בעונות הקרות התנועה בעץ כלפי פנים, העלים נושרים והעץ מתכווץ, מניע את התמציות שלו מטה לכיוון השורשים.
העץ מסמל רעננות של צמיחה חדשה ויכולת התחדשות והסתגלות. לעץ יכולת לצמוח תמיד לכיוון השמיים, לא משנה על איזו זווית של הר הוא נמצא, אך גם היכולת להשתרש באדמה ולהתאים את דפוס הגדילה שלו למרחב בו הוא נמצא. זהו אלמנט שזקוק למרחב מחייה, אך יכול לצמוח ולגדול גם במרחב מחייה מוגבל אם מקבל את התנאים הנכונים. לעץ כוח של התפשטות וצמיחה לכל כיוון הנחוץ לו לצרכיו, אך קודם עליו למצוא את כיוון השמש שמעל וכיוון המים שמתחת, שני אלמנטים חיוניים להתפתחותו.
העץ גדל ומתפתח על פי הגנטיקה שבזרע או "תוכנית אב" בסיסית הנמצאת בתחילת חייו וקובעת את מהותו אך לא את עיצובו הסופי. תנאי המחייה והסביבה החיצונית והפנימית ישפיעו על הופעתו הסופית.
העץ "רואה" את הסביבה שלו ומגיב בהתאם, בעל יכולת גמישות והסתגלות מדהימים ביכולתם, לראיה כל העצים הפתלתלים, עצים הגדלים במדרונות ההרים, באזורים חרבים ועצים שצמרתם וכיוונם מעוצבים על ידי הרוח. העץ מתכנן את הצמיחה וההתקדמות שלו בהתאם למשאבים העומדים לרשותו ובהתאם לעונת השנה. העץ יודע מתי לצמוח ולפרוח ומתי לשמר את האנרגיה ולהמתין עד הרגע הנכון לפעול.

 

האש
האש היא אלמנט מתפשט ומתלקח ומהותו הבסיסית חום. האש חיונית לחיים ומופיעה ברבדים שונים בטבע ובחיי האדם. ביטוי של אלמנט האש ניתן למצוא בשמש, באור היום ובאור ההכרה, בכוח המודעות של האדם, בחשיבה, בתקשורת ובמילים, בחום ובאהבה בין יצורים חיים, במגע פיסי, בחום המטבולי ובחום של אש הבישול.
האש זקוקה לחומר בעירה וניזונה מאלמנט העץ, מושפעת מן הרוח ותנועתה ומשנה כיוון מהר. אש יכולה להיות פראית ולא צפויה כמו התפרצות הר געש בטבע או התאהבות סוחפת חסרת מעצורים.
האש מעוררת השראה, אחראית על כל התפקודים המנטליים כמו תפיסה הכרתית, יצירת סימבולים, הולדה של רעיונות, תפיסות והשקפות. האש מאפשרת לבטא את הרעיון היצירתי בצורה מאורגנת, מובנת וישימה, באופן סימבולי, אינטיליגנטי, ורבלי, מתמטי, מוזיקלי או ויזואלי. באמצעות חום אנו יוצרים קשר עם העצמי, הזולת והסביבה.
כל היצורים החיים זקוקים ותלויים בחום כדי לשרוד. ללא חום איננו יכולים לתפקד כלל, כל התהליכים הפיסיולוגים בתוכנו מאיטים ולבסוף אנו מתקררים ומתים. החום מעודד תנועה, ממריץ את תנועת הדם בכלי הדם, חיוני לפעילות העיכול וספיגת המזון ולכל התהליכים הכימיים והמטבוליים המתרחשים בגופנו ללא הרף. חום חיוני לגדילה פיסית, רגשית ומנטלית של ילדים. בגלגל החיים פאזת האש באי לידי ביטוי בתקופת הנערות ובמעבר לבגרות ועצמאות.
יסוד האש קשור לעונת הקיץ המעניקה לטבע ולאדם חום המאפשר פריחה והגעה לבשלות. החום הזה הוא הבסיס להנאה, פתיחות ותקשורת המובילה לבשלות האהבה ולשמחה. מהות השמחה בנתינה. כלומר את האש, האהבה והשמחה צריך לתת, להפיץ ולחלק.
האדמה
האדמה, אלמנט יציב, ציר מרכזי, שמהותה לאפשר לתהליכים ולשינוי להתרחש. לאדמה יכולת של ספיגה, קבלה, הכלה, הזנה, תמיכה בתנועה ובצמיחה. אדמה פוריה בעלת מידת הלחות הנכונה תאפשר שינוי של הזרע לעץ. אמא אדמה מזינה את ילדיה ומאפשרת להם לגדול ולהתפתח. הקשר הראשוני בין אמא אדמה לבנה הוא המשמעותי ביותר עלמנת לאפשר לו הזדהות עם האנושי שבו ועם האנושות כולה. ככל שהאמון והקשר הראשוני בין אם לבנה חזק ובריא, יוכל האדם בבגרותו להאמין בעצמו ולהרגיש בטחון, להרחיב את הקשר בינו לבין אחרים ובכך להגשים את ייעודו כבוגר. האדמה היא הדבק, האמפתיה, שמחברת בין אנשים. היציבות והבטחון שמעניקה האדמה נובעת מיכולתה לייצר שגרה וקצב הרמוני וקבוע. קצב זה בא לידי ביטוי בהתחדשות הקבועה של הצמחיה ותחלופה בין עונות השנה. האדמה תורמת לאדם איכויות של שקט, שלווה, תחושת ביתיות, חמלה וחיבור לקרקע. החיבור לקרקע יוצר את הצדדים הפרקטיים של החיים, שגרת המשפחה, העבודה הארוחות והמנוחה.
האדמה אחראית על תהליך העיכול, ספיגה, הפרשה, שינוי של חומר לאנרגיה והפצתה ברחבי הגוף. תהליך זה של עיכול מתרחש ברמה הפיסית והמנטלית, במזון ובמחשבה כאחד. על כן לאדמה תפקיד מכריע בפיתוח היכולות הקוגניטיביות, של  הריכוז, הזכרון וההפרדה בין עיקר לתפל.

 

המתכת
המתכת, אלמנט בעל גבולות ברורים ומהותה מיצוי, ריכוז, התבוננות פנימית ופרידה. בהגדרת יסוד המתכת בכתבים הסינים לא ניתן למצוא את הרעיון שהמתכת הנה חומר קשה וחזק אלא נהפוך הוא, "תכונת המתכת היא לציית ליד האומן ולקבל צורות שונות". המתכת קשה יותר ממים או עץ, אבל למרות זאת היא קלה יותר לעיבוד. מים מקבלים את צורת הכלי אך אינם יכולים לשמור על צורה בעצמם. את העץ ניתן לכופף, אך הוא מתיישר מחדש. את המתכת ניתן להמיס ולעבוד עליה אין ספור פעמים, ליצור מבנה ולשמור על יציבות. המתכת מצייתת ליד האומן וניתן לעצבה על ידי הפעלת אש על המתכת. מסיבה זו המתכת רגישה מאד להתעצמות פעולת האש.
מבין עונות השנה, עונת הסתיו משקפת את אלמנט המתכת. הסתיו, תקופה של שפע היבול מחד והחשש ממחסור מאידך. כך גם עם שקיעת השמש; ברגע השקיעה, ישנן תעצומות אור גדולים, אך מאידך זהו רגע של תחילת הלילה, החושך והקור. תהליך הפירוק והמיתה של הצמחים בסתיו מכין את הקרקע לצמיחה חדשה. האדמה אוספת לקרבה את היסודות והמינרלים מצמחי השנה החולפת בעזרת הגשם השוטף את העלים היבשים והמתים. אלו יוצרים יחד את הבסיס לצמיחה איתנה ומלאת חיות באביב הקרב. תהליך זה של ויתור על הישן והכנסת החדש כפי שנעשה בטבע, נעשה גם באדם. הסתיו מסמל תקופת התנקות, סיום ואסיף. התנקות הגוף נעשית על ידי יסוד המתכת ורקמות הגוף המשויכות לו המתקשרות עם העולם החיצון: הריאות, העור והמעי הגס.

 

המים
המים, אלמנט זורם מטה ומהותו כוח רצון, עקביות והתמדה. המים נעים בכיוון אחד ומתגברים על כל מכשול בדרך. בשונה מאלמנט העץ שמהותו תנועה יצירתית לעבר המטרה, מים שקטים חודרים עמוק, מתקדמים באופן פאסיבי וכוחם ביכולת ההתמדה שלהם. המים יוכלו לשחוק את הסלע החזק ביותר ללא מאמץ ולחדור למקומות שקשה מאוד להגיע אליהם. מבין עונות השנה, עונת החורף משקפת את אלמנט המים. בחורף התנועה הטבעית בטבע היא תנועה המובילה מטה. תפקיד החורף במעגל החיים הוא לשמר ולחדש במסתרים את העוצמות העמוקות ביותר של הטבע והגוף לקראת ביטויין המלא באביב ובקיץ. בתקופת החורף שעות האור מתקצרות והלילה מתארך, מתרחש תהליך של התכנסות ותרדמת החורף של בעלי החיים והעצים הנשירים. המים מסמלים מצד אחד את המוות והמצולות ומאידך גם את תחילת התנועה בנסתר והיווצרות חיים חדשים במעמקים.

 

להלן טבלה עם מאפיינים נוספים של כל אלמנט:

 

 מים עץ אש אדמה  מתכת
 עונה  חורף אביב  קיץ  סוף הקיץ/בין העונות  סתיו
 אקלים  קור  רוח  חום  לחות  יובש
 כיוון  צפון  מזרח  דרום  מרכז  מערב
 תנועה  למטה  החוצה לכל הכיוונים  למעלה  סטטי  כיווץ
 צבע  שחור  ירוק  אדום  צהוב  לבן
 טעם  מלוח  חמוץ  מר  מתוק  חריף
 שלב בחיים  עוברות  ילדות  נערות  בגרות  זקנה
 צליל אנחה  צעקה  צחוק  שירה  בכי
 רגש  פחד  כעס  שמחה  דאגה  עצב
 איבר חישה  אזניים  עיניים  לשון  פה  אף
 רקמה  עצמות  גידים ורצועות  כלי דם  שרירים  עור
 איבר פנימי  כליות ושלפוחית שתן  כבד וכיס מרה  לב ומעי דק  טחול וקיבה  ריאות ומעי גס
 שיטת בישול  אש נמוכה בישול ממושך  בישול קל מזון פריך  אש חזקה זמן קצר  בישול מתון מעט מיים  יותר מים יותר זמן

בין האלמנטים קיימים יחסים של הזנה ויחסים של וויסות. כל אלמנט במעגל מזין את האלמנט הבא אחריו, כך שהמים משקים את העץ, העץ מלבה את האש, אפר האש הופך לאדמה פוריה, בעומק האדמה נוצרות המתכות והמתכת מרכזת את המים. במעגל הוויסות, המים מווסתים את עוצמת האש, האש מתיכה את המתכת, המתכת גודעת את העץ, העץ אוחז באדמה, האדמה תוחמת את המים.

לכל אלמנט יש קבוצה שלמה של מזונות המאפיינת אותו:

 

 מים  עץ אש אדמה  מתכת
 דגנים  כוסמת  שיפוןשיבולת שועל

חיטה

כוסמין

שעורה

 בורגולקוסקוס

תירס

 דוחן  אורז לסוגיו
 קטניות  אזוקי  אפונה יבשהמאש

טמפה

 שעועית שחורה  חומוסלוביה

שעועית מנומרת

 שעועית לבנה
 ירקות  שורשים  גבעולים  עלים ופרחים  פקעות  ירקות לבנים
 שמנים וזרעים  שומשום שחור  זרעי דלעת  זרעי חמניה  שומשום מלא  פשתן
 אצות  קומבו  וואקמה  נורי  אראמה  היג'יקי
 פירות  פירות יבשים

ערמונים

פירות יער

 שקד ירוק

שזיף

שסק

 מלון

אבטיח

 משמש

דובדבנים

 תפוח

אגס

חבוש

הדרים

 

היישום של מודל חמשת האלמנטים בטיפול
הטיפול בתזונה סינית מבוסס על אבחון האלמנט שיצא מאיזון אצל המטופל ושימוש במזונות המתאימים על מנת להשיב את האיזון על כנו. תבנית חמשת האלמנטים משמשת ככלי טיפולי המאפשר התאמה מדוייקת של המזון לפי אופי המטופל,  צרכיו הרפואיים, גילו וסוג עבודתו.
לדוגמה: מטופל מתלונן על כאבי גב תחתון, בעיות ברכיים, מתן שתן בלילה וירידה בשמיעה. לכאורה אין קשר בין הסימפטומים השונים עליהם סיפר המטופל, אך על פי הרפואה הסינית, כל הסימפטומים קשורים למערכת האנרגטית של אלמנט המים ולאיברים כליות  ושלפוחית השתן. ניתן לאבחן אם כך כי יש חולשה של אלמנט המים.
בטיפול התזונתי נבחר מזונות שההשפעה שלהם מהדהדת את אלמנט המים, עלמנת לחזק את האנרגיה של הכליות ושל פלג הגוף התחתון. ייתכן שנבחר להשתמש גם במזונות ממשפחת המתכת לחיזוק אלמנט המים על פי עקרון מעגל ההזנה (מתכת מזינה מים).

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

ריפוי בתזונה ודיקור למבוגרים וילדים.

מומחה לרפואה סינית, מקרוביוטיקה ואיור-ודה

טלפון: 0544-528202

דוא"ל:  asafeit@gmail.com