התפרצויות געשיות – מבט על הטיפול התזונתי באקנה במצבי לחות וליחה

לא בכדי, מכונים פצעי האקנה "פצעי בגרות". אקנה היא אחת מבעיות העור השכיחות ביותר בקרב בני נוער, אולם אקנה מופיעה בשכיחות נמוכה יותר גם במבוגרים סביב גיל 30. למרבה האירוניה, דווקא בגילאים בו למראה החיצוני מיוחסת משמעות מיוחדת וה"לוק" משמש ככרטיס ביקור וסמל סטטוס, נאלצים המתבגרים להתמודד עם פצעים מוגלתיים באזור הפנים, החזה והגב, הפוגעים בבטחונם העצמי. כשמדובר בתופעה מתרחבת ולא רק בכמה פצעונים שבהם לוקים ברי המזל, אקנה יכולה לגרום למפח נפש עמוק ולגרור בעקבותיה בעיות נפשיות של דימוי עצמי נמוך, בושה, חרדת קהל, בעיות חברתיות ובגילאים מאוחרים יותר פגיעה באפשרויות התעסוקה.

 

מהי אקנה

האקנה היא מחלה דלקתית כרונית של בלוטות השומן וזקיקי השערות בעור, הבאה לידי ביטוי בתפרחת רב צורתית ובהופעת פצעונים על העור.

 

הסיבות לאקנה

אקנה נפוצה בגיל הנעורים כתוצאה מרמות גבוהות של הורמוני מין (טסטוסטרון), אולם סיבות נוספות הן מתחים ולחצים נפשיים (לחץ ממבחנים, לחץ בעבודה, בעיות בזוגיות) שמשפיעים באופן ישיר על רמות ההורמונים בדם. להופעת אקנה יש פעמים רבות מרכיב תורשתי, אך נטייה זו עלולה להתעצם בשל שימוש במוצרי קוסמטיקה, איפור או הזעה מרובה שחוסמים את הנקבוביות בעור, תרופות אנטי דכאוניות או סטרואידים, עישון, מחסור בויטמינים מקבוצת B ומינרלים כגון אבץ, הפרעה בחילוף החומרים של סוכרים ושומנים ותזונה עשירה בשומן, סוכר וחלבון מהחי המחמירים את הדלקת בעור.

 

הטיפול התרופתי ותופעות לוואי אפשריות

במצבי אקנה קלים הטיפול חיצוני ומקומי ומתבצע בעזרת תכשירים אנטיביוטיים. במצבים קשים יותר משתמשים באנטיביוטיקה דרך הפה או בתרופות הדומות מבחינה כימית לויטמין A כגון רואקוטן (Roaccutane) שמשפיע על צמיחה תקינה של תאי העור ומונע חסימה של צינוריות בלוטות השומן.

אלא שהטיפול האנטיביוטי אינו יעיל בטווח הרחוק, עלול לפגום בפלורת חיידקי המעיים, לגרום לחולשה ופגיעה בעיכול. השימוש ברואקוטן עלול לגרום לתופעות לוואי של יובש, קילוף העור ופגיעה בתפקודי הכבד. זו הסיבה שרופאים אינם ממהרים לאשר את השימוש בתרופה זו אלא במצבי אקנה קשים.

 

נקודת המבט של הרפואה הסינית – התפרצות של לחות חמה

אקנה המתבטאת בפצעים נפוחים, אדומים, כואבים, מגרדים, מודלקים, מוגלתיים ולעיתים מפרישים, מתורגמת ברפואה הסינית כמצב של עודף חום ולחות. עודפים של שומן (לחות) המצטברים בבלוטות השומן שבעור, כתוצאה מעודפי שומן, חלבון וסוכר המגיעים מתזונה עשירה מדי, יוצרים חסימה של לחות בבלוטות החלב ובזקיקי השיער. חסימה זו לאורך זמן יוצרת התלקחות של הבלוטה ודלקת מקומית.

מנקודת מבטה של הרפואה הסינית, איבר הכבד אחראי, בין היתר, על ויסות רמות ההורמונים בגוף, מטבוליזם של שומנים, ותפקוד אופטימלי של בלוטות השומן וזקיקי השיער בעור.

כאשר הכבד "נסתם" מכמויות גדולות של שומן המגיע מהתזונה ומערכות הטיהור הנוספות של הגוף (כליות, מערכת העיכול, ריאות) אינן עומדות בעומס הלחות והשומן, העודפים מתנקזים דרך העור. מזונות שכיחים שיכולים לעודד היווצרות אקנה הם חלב, גבינה, גלידה, בשר בקר, סוכר, אגוזים וחמאת בוטנים.

הלחות העודפת הנאגרת בגוף ובבלוטות השומן שבעור יוצרת אפקט הדומה לתהליך התסיסה של קומפוסט המתרחש בטבע. בתהליך זה, פסולת אורגנית הנערמת ונדחסת מתחילה לתסוס ומתחממת. הפצעים עצמם באים לידי ביטוי במרידיאנים של הקיבה, כיס המרה והמעי הגס, המנסים לפנות את עודפי הלחות שבכבד דרך העור ועוברים בפנים באזור הסנטר, סביב הפה, הלחיים, הרקות והמצח, שם פינוי הלחות העודפת מתבטא בפצעים המוגלתיים.

 

הטיפול באקנה באמצעות תזונה

האסטרטגיה התזונתית בטיפול בלחות חמה במסלולי הפנים מתבססת על מזונות בעלי השפעה מקררת, מייבשת ופותחת חסימות של לחות. המזונות המומלצים יהיו ארומטיים, בצבע ירוק ובטעם מריר, חריף, עפיץ ותפל. תזונה פשוטה המבוססת על דגנים מלאים, קטניות, ירקות מבושלים ובשר רזה, ללא חלב ומוצריו, ללא סוכר, ללא שמנים מזוקקים באיכות ירודה או חמאות אגוזים (כולל טחינה) למיניהן וללא אלכוהול – יוצרת שיפור ניכר לעיתים קרובות ובזמן קצר. כדאי במיוחד להוריד מהתפריט מזונות מתוקים ועשירים בסוכר כמו מיצי פירות, פירות ומשקאות קלים שמעודדים דלקתיות של העור.

 

טיפים מיוחדים לטיפול באקנה במצב של לחות חמה

  • חליטה המורכבת מעלי סרפד, עלי שן הארי ותה באנצ'ה – עלי הסרפד מנקים לחות חמה מהכליות, שן הארי מנקה לחות חמה מהכבד ותה באנצ'ה מאזן עודף חומציות בדם הנוצר ממזונות עתירי חלבון ושומן מן החי. השילוב של הצמחים הללו מסלק לחות חמה דרך השתן.
  • שתיה של כפית כורכום בכוס מים – הכורכום מניע דם ומייבש לחות בכבד.
  • הוספה של אגר אגר (ג'לטין העשוי מאצות) בתבשילי ירקות ורטבים – לאגר אגר מרקם רירי והשפעה מקררת, איכויות אלו מרגיעות מצבי דלקת ומסייעות לריפוי העור.
  • תוספת קבועה של אצות ואקמה ונורי לתפריט היומי – אצת וואקמה מנקה לחות חמה מהכבד ואצת נורי מסלקת עודפי חום ודלקתיות מהעור.
  • שעועית מאש מבושלת ונבטי מאש – לקירור הכבד ושיתון לחות חמה.
  • ירקות כגון כוסברה, אספרגוס, ברוקולי, צנונית, סלרי אמריקאי, כרוב, פטריות שיטאקי – לניקוי הכבד וייבוש לחות.
  • דוחן וגריסים – לייבוש הנעה ושיתון של לחות.

 

סיכויי ההצלחה

השימוש במזונות טבעיים ופשוטים בשילוב הידע של הרפואה הסינית מאפשר להשיג ריפוי של האקנה בצורה בטוחה וללא תופעות לוואי מסוכנות. הטיפול בתזונה מאפשר למטופל לקחת אחריות על בריאותו שלו ובכך לבנות את בטחונו העצמי ולהפסיק את התלות בתרופות. בניגוד לטיפול התרופתי, התזונה ככלי טיפולי הוליסטי עשויה להשפיע באופן חיובי גם בחזיתות נוספות בחיים ועל כן ערכה הרב.

 

אסף פאיט

רפואות מסורתיות לילדים ומבוגרים

טלפון: 054-4528202

מייל: asafeit@gmail.com