תמיכה בחיים – תזונה למניעת הפלות מנקודת המבט של הרפואה הסינית

אומנות הטיפול באשה ההרה מפותחת מאוד ברפואה הסינית וכוללת התייחסות לשלבי ההריון ולמצבי חוסר איזון אופייניים במהלכו באמצעות תזונה, דיקור, צמחי מרפא וטיפולי מגע. הפריה והריון הם שלב בתהליך הטיפול כשסיומו המוצלח הוא בלידה של תינוק בריא בעיתוי הנכון. מרישומיו של הרופא הנודע Sun Si Miao ניתן ללמוד עבור כל חודש מחודשי ההריון המלצות תזונה, כיצד על האשה להתנהג, איזה איבר ומסלול מזינים את העובר וגם ניתן להתרשם מדרך החשיבה הסינית, החינניות וההומור הדק השזורים בטקסט העתיק.

 

סכנת הפלה

הפלה תת קלינית נחשבת מצב של אובדן הריון לפני השתרשות של הביצית המופרית ברירית הרחם או במהלך השבועיים הראשונים לאחר ההשתרשות. הפלה קלינית נחשבת מצב של אובדן הריון לאחר שהופיע הורמון hcg בבדיקת דם ובשתן או שבבדיקת U.S מזהים שק הריון ודופק עוברי. היכולת לשמור על ההריון בהצלחה במשך 9 חודשים תלויה בגורמים רבים. איכות הזרע והביצית של ההורים לעתיד יקבעו במידה רבה את יכולת ההשרדות של העובר. איכות זו תלויה בגיל ההורים, הרגלי החיים שלהם, תזונתם ובריאותם הכללית.

רוב ההפלות בטרימסטר הראשון מתרחשות בעקבות פגמים גנטיים בעובר, אז ההפלה מהווה מנגנון של גוף האשה למנוע התפתחות של עובר פגום מבחינה גנטית. במצב זה לא ניתן למנוע את ההפלה למרות מאמצים להצלת ההריון. כאשר הפלה מתרחשת למרות התפתחות תקינה של העובר, סיבות אפשריות הם חוסר איזון של המערכת ההורמונלית או של מערכת החיסון או בחוסר איזון רגשי של האם.

 

תזונה בהריון

סביב התזונה בהריון יש התעסקות רבה והסיבות לכך ברורות: שינויים בחוש הטעם והריח, בחילות ו/או הקאות במהלך הטרימסטר הראשון, צרבות, תחושה של חום פנימי מציק, חשקים לטעמים מסויימים, תאבון מוגבר לאספקת אנרגיה וחומרי בניין לעובר המתפתח ואכילה רגשית כדרך התמודדות עם מתח.

חשוב אם כך למצוא איזון בין ההעדפות, החשקים והצרכים של האשה ההרה. באופן כללי אין מזון אסור בהריון, אולם במצבים מסויימים צריך לדבר על כמויות ובאיזו מידה כדאי לאכול ממזון מסויים.

לדוגמה, משיכה אופיינית למזונות יבשים כגון טוסטים, קרקרים ופריכיות מעידה על חולשת טחול (Spleen Qi Def) ש"אוהב" יובש ו"שונא" לחות, ואילו משיכה למזונות מצננים וקרירים כגון יוגורט ופירות מעידה על סטגנציה וחום בכבד (Liver Qi Stagnation + Heat). כששני המצבים הללו מופיעים בו זמנית, בטיפול התזונתי נשאף לחזק את האדמה (אנרגיית הטחול) ולאזן את העץ (אנרגיית הכבד), בתחילה על ידי אכילה של סלטי דגנים קרים ושימוש בקרקרים מקמח כוסמין או שיפון ובהדרגה מעבר לתזונה יותר מבושלת שתומכת ב-Qi הטחול עם סלטים ירוקים לאיזון הכבד.

 

במהלך ההריון יש לשמור על איזון עדין בין הכוחות שמעודדים את הגדילה של העובר ברחם, התרחבות האגן ורפיון הרקמות בפלג הגוף התחתון לבין הכוחות שמעודדים ריכוז ואחזקה של העובר כנגד כוח הכבידה והידוק של צוואר הרחם. ביטויים אפשריים למצב של התרחבות יתר באשה הם עליה קיצונית במשקל, הצטברות לחות בפלג גוף תחתון, בצקות, כלי דם בולטים ונפוחים, מחיקה ו/או פתיחה חלקית של צוואר הרחם, חולשה קיצונית ותחושת משיכה כלפי מטה. מחסור בכוח המהדק והסוגר אצל העובר עלול לגרום להתפתחות מומים שונים כגון הידרוצפלוס וספינה ביפידה. כוחות ההתרחבות והאחזקה מושפעים במידה מסויימת מהכוח שאצור במזון, כוח זה מתבטא באופן ישיר בטעם של המזון. הטעם המתוק מעודד בגוף תהליכי גדילה, התרחבות ורפיון ואילו הטעם המלוח מעודד כיווץ והידוק. במצבים של רפיון יתר בהריון רצוי לצמצם אכילת מזונות בעלי אפקט מרחיב – ירקות סולניים, פירות טרופיים ומיצי פירות, מזון מתוק מאוד וממתיקים מלאכותיים, מוצרי חלב רכים וממותקים, משקאות קלים ומוגזים, אלכוהול, חומרים משמרים וצבעי מאכל. כאשר אשה הרה נמצאת במצב של רפיון יתר וסכנה להפלה, רצוי לאכול מזון יחסית יותר מלוח עד לקראת סוף ההריון.

 

הסיבות להפלה

ברפואה הסינית קיימת התייחסות קלינית למצב של דימום ואגינלי בזמן ההריון (Tai Lou) ולמצב של "עובר לא שקט" (Tai Dong Bu An). בשני מצבים אלו עדיין אין פגיעה בעובר וניתן להציל את ההריון.

סיבות אפשריות להפלה:

Kidney Yang Def המתבטא בחולשה של ה- Chong Mai וה- Ren Mai:

אבחנה של Kidney yang Def היא סיבה שכיחה להפלה תת קלינית, כלומר לפני ההשתרשות או בשלבי ההריון המוקדמים. סימפטומים שיופיעו במצב זה כוללים הכתמה או דימום וגינלי, כאב גב תחתון, כאבי רגלים, השתנה תכופה, דופק חלש ורך בעמדת הכליות ולשון חיוורת. מבחינה הורמונלית ייתכן קשר לאי ספיקה של הגופיף הצהוב ורמות נמוכות של פרוגסטרון.

ניתן לאבחן מצב זה על ידי אבחנת פנים, אם קיימת כהות או צבע כחול באזור הנקודה BL-1 המשקף מצב של קור בשחלות, כהות או נפיחות בעפעפיים התחתונות המשקפות את מצב הכליות, כהות מסביב הפה המשקף את מצב הכבד, רתיעה כללית מקור, בטן קרה וכפות רגליים קרות. אם האשה אכן סובלת מתחושות של קור, חשוב להדגיש בטיפול את הצורך לשמור על החום של כפות הרגליים על ידי אמבט רגליים חם ולבישת גרביים עבות, ושמירה על חום הרחם על ידי כריכת צעיף צמר סביב המתניים (כפי שנהוג ביפן להשתמש ב"מאקי", חגורת בד עבה ששומרת על אזור ה- Ming Men). לא נדיר לפגוש אשה הרה שמסתובבת בקיץ עם סנדלים וחולצה שחושפת את הבטן התחתונה והגב, אולם למרות חום הקיץ הרגליים קפואות והבטן קרה למגע (במיוחד כשעובדת במשרד ממוזג). למרות החום שבחוץ יש חוסר Yang פנימי ואז חימום הוא הכרחי.

היווצרות החיים על פני האדמה תלויים בחום (Yang) ולחות (Yin). באדמת רירית הרחם מתאפשרת גדילה והתפתחות של עובר בתנאי שקיימים התנאים הנאותים של חום והזנה של דם. לאחר השתרשות הביצית המופרית ברירית הרחם הפרשת הפרוגסטרון מהגופיף הצהוב אחראית לכך שרירית הרחם תזין את העובר המתפתח וחום הגוף של האשה יעלה. הפרוגסטרון והחום גורמים גם ל"הצמדות" של קירות הרחם בתחילת ההריון על מנת להחזיק את העובר במקומו. רעיון זה של חום והזנה מיושם בהצלחה באופן מלאכותי באינקובטור. אם כך החום הוא תנאי הכרחי להצלחת ההשתרשות וההריון כולו, חום פיסי, חום מהמזון וחשוב במיוחד – חום נפשי.

כאשר מזהים אצל אשה הרה בסכנת הפלה מצב של Kidney Yang Def, הטיפול בתזונה מקבל משמעות וחשיבות עליונה במיוחד כשהתזונה של האשה מבוססת על מזון קר שתורם בפני עצמו לפגיעה ב- Yang. כפי שהוזכר מעלה, אחד הגורמים האפשריים למשיכה למזון קר ומצנן הוא מצב של Liver Qi Stagnation + Heat. התזונה הקרה אמנם מרגיעה את החום בכבד אך לא בהכרח פותרת את הסטגנציה, במיוחד כשהתזונה מבוססת על מוצרי חלב. בנוסף, הקור פוגע במאמצי הגוף לשמור על רמת חום נאותה בפלג הגוף התחתון לצורך התפתחות העובר.

לטיפול במצב זה נבחר במזונות מחזקי Yang שיתרמו לגוף חום ויעזרו להדק את קירות הרחם סביב העובר כדי למנוע את "נפילתו". שיטות הבישול צריכול להיות חורפיות, כלומר בישול ארוך של 40 דקות לפחות, כדי להחדיר את חום הבישול למזון ושימוש ביותר שמן ומלח. אכילת מזון מלוח תזין את הכליות ותעלה את רמת האש והחום בגוף.

מזונות מומלצים:

אורז מתוק – סוג של אורז מלא. יותר מחמם ודביק מאורז מלא עגול. בעל יכולת קלה של אצירה וספיחה, מתאים במצבי Kidney Yang Def עם סימני דליפה אך ללא סימני לחות (הזעות קרות ספונטניות, שלשול, שתן רב ודחוף, חולשה בגפיים). ניתן לקלות את האורז לפני הבישול על מנת לחזק את אפקט הספיחה והכיווץ.

כוסמת – דגן מחמם ומיבש, בעל תכונות של ספיחה, ייבוש וחיזוק. מתאים במצבי Kidney Yang Def עם סימני הצטברות של לחות ונוזלים, בצקות בקרסוליים, תחושות כבדות, חולשה וקור. הכוסמת מכילה רוטין, פלבנואיד שמחזק את דפנות כלי הדם ומונע דימום. מתאימה לטיפול בסכנה להפלה כשברקע מאובחנת סכרת הריון או תת פעילות ראשונית של בלוטת התריס על רקע Kidney Yang Def וסימנים של עודף לחות וקור.

שעועית אזוקי – בעלת טעם מתוק וחמוץ, מייבשת לחות, מניעה דם בפלג גוף תחתון, עוצרת דימום ותומכת בפעילות בלוטת האדרנל. למצבי Kidney Yang Def עם סימני נפיחות, בצקות ודימום מהרחם מומלץ לקלות את האזוקי ולטחון לאבקה. לפזר מהאבקה על האוכל כתבלין או לשתות בצורה מרוכזת בכוס מים. מתאימה גם כשברקע יש אבחנה של סכרת הריון עם סימני לחות וקור וכמקור עשיר לברזל מטפלת באנמיה.

דג סלמון – מחזק את Yang הכליות ומתאים במצבי חולשה, עייפות ואנמיה. מומלץ להכין מרק ראש סלמון.

 

Spleen Qi Def המתבטא בחולשה של צ'י ודם

אבחנה של Spleen Qi Def היא סיבה שכיחה להפלה קלינית, כלומר במהלך הטרימסטר הראשון להריון. סימפטומים שיופיעו במצב זה כוללים לחץ בבטן מלווה בתחושת משיכה כלפי מטה של הבטן והגב התחתון, תשישות, חיוורון, הכתמה של דם וייתכנו פלפיטציות. הדופק דק וחלש והלשון תפוחה ו/או חיוורת. בבדיקת דם ההמוגלובין נמוך, בבדיקה גניקולוגית תתכן מחיקה או פתיחה של צוואר הרחם, במקרה זה פעמים רבות תופרים את צוואר הרחם על מנת לשמור אותו סגור עד סוף ההריון.

ניתן לאשש סינדרום זה גם דרך אבחנת פנים, כאשר קיימת כהות או חיוורון וצבע כחלחל של העפעפיים העליונים ו/או הצדעיים (אזור הרכות וצידי המצח) המשקפים מצב של חולשת טחול/לבלב.

באופן טבעי ניתן להרגיש בטרימסטר הראשון ולעיתים במהלך כל ההריון עייפות או לאות, ושכיח למצוא בבדיקת דם אנמיה פיסיולגית. ה- Qi והדם של האשה מופנים לתהליך גדילת העובר ולהזנתו על חשבון צרכיה של האם. העייפות והחולשה טבעיים לשלב זה ואמורים למנוע מהאם להמשיך בהרגלי חייה בדיוק באותו אופן כמו לפני ההריון. שעות ארוכות בעבודה, מתח, לחץ ודאגות, השגיות, חוסר בשעות שינה, פעילות גופנית אינטנסיבית, גידול הילדים הגדולים, נקיון הבית ותזונה ארעית וקרה (לא מבושלת) יגרמו לדלדול מהיר של משאבי האם, יובילו לאבחנה של Spleen Qi Def ועלולים לגרום לעובר מצוקה. בזמן הריון האשה צריכה להוריד הילוך, לא לעבוד עד מאוחר, לישון מוקדם, לא להגזים בפעילות גופנית ולהפנות חלק מתשומת הלב שלה לתהליך שמתרחש ברחמה. למצב זה נבחר מזונות וסגנון בישול לחיזוק אלמנט האדמה וה- Spleen. כאשר רוצים לחזק את האדמה, השתיה צריכה להיות חמה והמזון מבושל וחם, ללא סלטים או מזונות קרים. קבוצת המזון העיקרית לחיזוק האדמה היא קבוצת הדגנים. חשוב לאכול ארוחות קטנות ומסודרות לאורך היום הכוללות דגנים מבושלים. כמות קטנה של דגנים המתבשלים בקיבה לאורך כל היום נותנים כוח, יציבות ובטחון. במצבים מאוד קשים של חולשת אדמה מתחילים מאכילת קונג'י (דייסה) אורז ביחס של כוס דגן על 6-8 כוסות מים בבישול איטי של כמה שעות. אם העיכול מאוד חלש, לבשל קונג'י על בסיס אורז לבן או אורז מלא ולסחוט דרך בד חיתול לקבלת קרם אורז. האוכל צריך להיות בעל טעם מתקתק עדין, בצבעי אדמה, הירקות כתומים ועגולים כמו דלעת וגזר והבישול מומלץ בכלי חרס על אש בינונית.

אבחנה של Spleen Yang Def ו- Kidney Yang Def קרובות ובדרך כלל יופיעו במידה מסויימת יחד. לכן, המלצות התזונה שנכתבו מעלה למצב של Kidney Yang Def מתאימות במידה רבה גם לטיפול בסינדרום Spleen Yang Def, אם כי יש להחליט איזה סינדרום יותר בולט ובהתאם להדגיש את ההמלצות החשובות יותר.

מזונות מומלצים:

דוחן – מבטא את אלמנט האדמה בצורתו העגולה, צבעו הצהוב, טעמו המתקתק/מריר/מלוח ואיכותו המייבשת. הדוחן ממצק וממרכז את אלמנט האדמה, איכותו המייבשת והמחממת משפרת את תפקודי ההתמרה והשינוע (Transformation & Transportation) של הטחול. איכותו המכווצת והסופחת של הדוחן משמשת בטיפול לאחזקת הריון לאשה בעלת מבנה בצקתי עם נטיה להפלות חוזרות המלוות בדימום רחמי או ירידת מים, וגם למצבים של ריבוי מי שפיר ועובר עם הידרוצפלוס.

גלנגל (חולינג'אן) – פקעת ממשפחת הזנגוויליים שנפוץ בשימוש במטבח התאילנדי והאינדונזי כתבלין ומופיע גם בספרות הצמחים הסינית בקבוצת מחממי פנים (Gao Liang Jiang). הגלנגל בעל טעם חריף, מחמם את הטחול והקיבה ומחמם את הרחם. מתאים במצבי Kidney + Spleen Yang Def המלווה בתחושות קור, כאבי בטן וגב תחתון ושלשול. ניתן לקנות את התבלין בצורת פרוסות יבשות ולהוסיף פרוסה לבישול של מרק או דייסה או לגרר מהתבלין היבש מעל האוכל או לחלוט כתה.

 

חום בדם ו/או סטגנציה של דם

הסיבה השכיחה לחום בדם וסכנה להפלה הוא מצב של חוסר Yin של הכליות וחום ריק שמייבש את הדם ואת האנדומטריום ועשוי לגרום לסטגנציית דם ברחם ולדימום רחמי. מצב של Kidney Yin Deficiency אופייני יותר לנשים לקראת גיל 40 ומבטא דלדול של משאבי הגוף לאורך השנים בעקבות הרגלי חיים מתישים, עבודה קשה ומתח נפשי ללא הקצאת זמן סביר למנוחה, הזנה והתאוששות של הגוף והנפש. סיבה נוספות להתפתחות חום בדם היא כתוצאה ממצב של Liver Fire הפוגע באנדומטריום ומערער את ה-Qi של הלב. Liver Fire יכול להתפתח על רקע רגשי של כעס בלתי מרוסן, צריכת אלכוהול, עישון, שימוש בתרופות ותזונה מאוד מחממת וסטגנטיבית הכוללת תיבול רב, מזון חריף, מזון מטוגן, שמנים מאיכות ירודה, בשרים על האש, שימוש יתר במלח, צריכת יתר של גבינות שמנות, ביצים, אגוזים וחמאות אגוזים למיניהן (חמאת בוטנים, טחינה) במקביל למחסור של ירקות ונוזלים בתפריט. קיימים מצבים בהם יש בעיה בזרימת הדם בשליה או נטייה לקרישת דם מוגברת. השליה לא מעבירה דם לעובר וצריך להניע את הדם. הטיפול המערבי כולל שימוש בנוגדי קרישה לאורך כל ההריון (לדוגמה קלקסן).

סימפטומים שיופיעו במצב זה כוללים דימום רחמי אדום וטרי, תחושת חום וחוסר מנוחה, צמא, עצירות עם צואה קשה ויבשה, שתן מועט וכהה, דופק מהיר ושטחי והלשון אדומה. באבחנת פנים ייתכן ויופיעו חריצים וצבע אדום באזור שבין הגבות המייצג את הכבד, צבע אדום ונימי דם אדומים סגולים בעפעפיים התחתונות (אזור הכליות), בחלק הפנימי של הנחיר (אזור הרחם ואנדומטריום) ובסנטר (אזור הרחם וצוואר הרחם).

בטיפול התזונתי נבחר במזונות שיעזרו לקרר את הדם, להניע את הדם במקרה של סטגנציה, להזין את ה-Yin ולהרגיע את הלב והנפש. שיטות הבישול המתאימות למטרות אלו קצרות, אידוי או בישול במים רותחים כרבע שעה, הדגנים מושרים במים לפני הבישול, הקטניות מונבטות והירקות מרכיב מרכזי בתפריט. חשוב לזכור שההריון זקוק לחום פיסיולוגי תקין לצורך השרדותו, לכן יש לקרר במידה הראויה ולשנות את האסטרטגיה הטיפולית בעיתוי הנכון.

מזונות מומלצים:

שעועית שחורה – השפעה קרירה, טעם מתוק, מזינה את Yin הכליות ונוזלי הגוף. לשעועית שחורה יכולת של ספיחה ומשיכה פנימה, מפסיקה דימום מהרחם במצבים של Kidney Yin Deficiency וחום ריק המלווים בכאבי ברכיים וגב תחתון, דימום מהאף, טחורים, ואיבוד הקול. להזנת Kidney Yin רצוי להכין משקה שעועית שחורה מכוס אחת של שעועית מבושלת בחמש כוסות מים למשך שעה. לשתות חצי כוס ממי הבישול חצי שעה לפני האוכל.

תרד – בעל השפעה קרה ומלחלחת, טעמו מתוק. מתאים למצבי חום בדם על רקע Kidney Yin Def וסימני יובש כגון צמא, דימום מהאף, עצירות קשה ויבשה, קושי במתן שתן וסכרת הריונית על רקע חוסר Yin. התרד עוצר דימום, מנקה חום בדם וסותר עודף חומציות בדם כתוצאה מאכילת יתר של חלבון מהחי. בגלל תכולה גבוהה של ויטמין K אינו מומלץ במקרים שיש נטיה לקרישתיות יתר או במקביל לנטילת תרופה מדללת דם.

חציל – ממשפחת הסולניים. בעל השפעה קרה ומייבשת, טעמו מתוק, עפיץ ומריר. מתאים למצבי חום בדם וסטגנציית דם על רקע Liver Fire, מקרר את הדם ומניע סטגנציה של דם בפלג הגוף התחתון ובמיוחד ברחם. מפחית את הסיכוי להתפתחות קרישי דם. מתאים יותר לטיפול כאשר האשה ההרה משתוקקת לאכול חצילים.

זעפרן – בעל השפעה חמימה וטעם חריף, מופיע בספרות הצמחים הסינית במשפחת מניעי דם (Hong Hua) ומשפיע על הכבד והלב. במינון גבוה מניע דם במחמם תחתון במיוחד באברי הרבייה. במינון נמוך כפי שמקובל בתזונה, מניע בעדינות את הדם ואינו מייבש או פוגע ב- Yin. בעל השפעה מיטיבה על הנפש וה-Mind. מתאים במצבים של סטגנציית דם וחוסר שקט נפשי.

 

סיכום

כאשר קיימת סכנה להפלה, טיפול הבחירה של רוב המטפלים ברפואה סינית יתבסס (ובצדק רב) על צמחי מרפא ודיקור. אולם לטיפול דרך מזון יש השפעה חזקה ולעיתים אף מפתיעה במהירותה. בניגוד לצמחי מרפא ודיקור, עוצמת המזון מתפקדת כמו רשת בטחון הנפרשת לאורך כל היום, לאורך כל לעיסה. הטיפול בתזונה משמעותי במיוחד כאשר התזונה של האשה היא מלכתכילה חלק מהאטיולוגיה למצב.

עקרונות הטיפול המופיעים במאמר נותנים הצצה לעולם הטיפול באמצעות תזונה, לפי הגישה של הרפואה הסינית, אך אינם מהווים המלצה רפואית ואין להסתמך עליהם כמקור מידע שלם לטיפול בסכנה להפלה.

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

 

טלפון: 054-4528202

מייל: asafeit@gmail.com

 

מקורות:

  1. Paul Pitchford, Healing with Whole Foods, North Atlantic Books, 300, 340-341, 355-356
  2. Jane Lyttleton, Treatment of Infertility with Chinese Medicine, Churchill Livingstone, 277-298
  3. Michio Kushi and Alex Jack, The Macrobiotic Path to Total Health, Ballantine Books, 108-114
  4. Michio Kushi, How to See Your Health: Book of Oriental Diagnosis, Japan Publications, 31
  5. Giovanni Maciocia, Obstetrics and Gynecology in Chinese Medicine, Churchill Livingstone, 473-482