הסבר אודות מיסו – Miso

ממרח שעשוי מפולי סויה מותססים, מקורו בסין. המיסו קיים לפחות 2500 שנה ועל פי המיתולוגיה, מיסו ניתן לאדם כמתנה מן האל על מנת להבטיח בריאות ושמחה של האנושות. מיסו מתקבל משילוב של פולי סויה, קוג'י (חיטה או שעורה מותססת), מלח ושילוב של דגנים שונים. מתסיסים את התערובת חצי שנה עד שנתיים.

סוגי מיסו שונים לדוגמה:

Mugi – שילוב של פולי סויה ושעורה, צבעו חום כהה.

Hatcho – מבוסס על פולי סויה בלבד, צבעו שחור.

Shiro – שילוב של פולי סויה ואורז לבן, צבעו בהיר.

 

קיימים כ- 50 שילובים נוספים, טעמם נע בין מלוח למתוק, צבעם בין שחור ללבן. ככל שהצבע כהה יותר והתסיסה ארוכה יותר, המיסו יותר יאנגי, מתאים יותר למצבי קור, לעונות קרות ולתזונה צמחונית. ככל שהמיסו בהיר או אדום, מתאים לאקלים חם יותר, למצבי חום שונים או לתזונה בשרית. Mugi מיסו נחשב מתאים לשימוש יום יומי.

מיסו מכיל כמות גבוה של חלבון ופרופיל חומצות אמינו דומה לבשר. במיסו אמיתי יש שאריות B12 ולקטובצילוס. המיסו יוצר בסיסיות דם ומאזן אכילה של מזונות יינים וסוכר לאורך זמן. משפר את זרימת הדם, מזין את עור הפנים, עוזר להתמודד עם נזקי קרינה, יש בו נוגדי חמצון הנלחמים בנזקי זיהום אויר ועישון. מיסו טוב לאיזון שומנים בדם ועשוי להתאים גם לחולי סרטן ולב. מיסו מומלץ לשימוש במקום מלח ואבקת מרק. כפית מיסו שקולה לחצי כפית מלח או 2 כפיות רוטב סויה. יש להזהר במצבי ל"ד גבוה.

כיצד להשתמש במיסו:

  1. להוסיפו לסיר בדקות האחרונות של בישול מרק ירקות או לחילופין, להמיס מנה של מיסו בקערת המרק האישית של כל סועד, כך יש שליטה טובה יותר על כמות המיסו המתאימה לכל סועד.
  2. להמיס מיסו במים חמים ולהוסיף את התערובת כרוטב על האוכל, כתוספת לממרחים כמו טחינה או פסטו, כרוטב לתבשילים שונים.

 

לבריאות!

אסף פאיט