כיצד ליישם באופן שקול את המלצות משרד הבריאות לתזונת התינוק

לאחרונה פרסם משרד הבריאות הנחיות חדשות לתזונת תינוקות שמעלות סימני שאלה וחששות רבים בקרב ההורים הצעירים. ההנחיות החדשות מביאות שינוי גדול בכל הנוגע לשלב המעבר של תינוקות מהנקה או תמ"ל (תחליף מזון לתינוק) למזונות מוצקים.


ההמלצות הישנות:
עד השנה ההמלצות היו שילוב של מזונות מוצקים כגון ירקות ופירות סביב גיל 6 חודשים, לאחר מכן שילוב דגנים מבושלים (ללא חיטה), אח"כ בשר, עוף והודו, ולקראת גיל שנה שילוב של ביצה לתינוק, חיטה, מוצרי חלב וקטניות.


ההמלצות החדשות:
אחד החידושים בהנחיות שפורסמו השנה קובע כי בין שבוע 17 לשבוע 26 לחיים (4 עד 6 חודשים), נפתח "חלון הזדמנויות" בו ניתן ורצוי להציג לתינוק בכמויות קטנות את רוב סוגי המזון, כולל מזונות בעלי פונטנציאל אלרגני (ביצים, דגים, שומשום, בוטנים). על פי ההנחיות החדשות, בזמן חלון ההזדמנויות אין סכנה לפתח אלרגיות למזון וניתן למנוע ע"י חשיפה מוקדמת של התינוק למגוון מזונות מוצקים התפתחות של אלרגיות למזון בשלבים מאוחרים יותר בחיי התינוק. 
להלן מובא ציטוט קצר מתוך ההנחיות החדשות להצגת מזון מוצק ראשון:

"מזונות ראשונים המתאימים לטעימות מזון: בתקופת המעבר למזונות מוצקים, חשוב שהתינוק ימשיך לקבל כמות מספקת של חלב עשיר ברכיבי תזונה (חלב אם או תמ"ל) ובמקביל ייחשף  לכמויות קטנות של מזונות (1-2 כפיות קטנות) עד פעמיים ביממה, טיפה על קצה הלשון ללא מגע כפית ( לצורך חשיפה). מטרת הטעימות לאפשר לתינוק חשיפה והיכרות עם מגוון סוגי מזון, ולא להחליף ארוחה של חלב אם. מומלץ להתחיל במזונות עשירים ומועשרים בברזל. מזונות כמו: בשר בקר, הודו ועוף, דגים, קטניות, "דגניים לתינוקות" מועשרים בברזל, ירקות ופירות מומלצים כמאכלים ראשונים (ראה טבלה בנספח מס' 1). השימוש במאכלים יחידים מקל על מציאת הסיבה לתגובה של אי סבילות למזון, אם תתרחש. בנוסף, קיימת חשיבות להפרדה בין המאכלים על מנת להרגיל את התינוק לטעמים ומרקמים שונים".

"תוספת מזון משלים: ישנן עדויות רבות המצביעות על קיומו של "חלון הזדמנויות" צר בגיל הינקות שבו ניתן להשפיע על התפתחות אלרגיות בקרב אוכלוסייה ספציפית זאת. בעקבות כך פורסמו הנחיות חדשות של האיגודים האירופאים והאמריקאים, הנוגעות לכלל התינוקות ולא רק  לתינוקות עם סיכון גבוה לאטופיה. על פי הנחיות אלה, דחייה של הוספת מזונות בעלי פוטנציאל אלרגני גבוה (כמו: בטנים, שומשום, ביצים ודגים) לאחר גיל 26 שבועות  אינה עוזרת בהורדת השכיחות של מחלות אלרגיות. יתרה מכך, אין יתרון בחשיפה מאוחרת למזונות אלה ולכן ניתן להוסיפם בין גיל 17-26 שבועות".


יתרונות וקשיים ביישום ההמלצות החדשות
כמו בכל עניין בחיים, יש בהמלצות הנ"ל יתרונות וגם סכנות:

יתרונות:
1. תינוקות זקוקים למזון עשיר בשומן וכולסטרול על מנת לבנות ולפתח את מערכת העצבים והמוח, ולמזון עשיר בברזל על מנת לתמוך בתהליך הצמיחה והגדילה המהיר של כל הרקמות בגוף התינוק.
2. אם אכן קיים חלון הזדמנויות למניעת אלרגיות למזון, זהו בהחלט יתרון.

סכנות:
3. ישנם תינוקות העלולים להגיב לטעימות בצורה לא טובה.
4. ההמלצות החדשות אינן כוללות התייחסות ברורה למצבו האישי של התינוק ולמכלול הגורמים המשפיעים על המוכנות שלו להחשף למגוון רחב של מזונות מוצקים כגון: באיזה שבוע הריון התרחשה הלידה, לידה טבעית או ניתוח קיסרי, משקל בלידה, תינוק יונק או לא יונק, חוסן מערכת העיכול של התינוק (האם סובל מגזים, פליטות, כאבי בטן), האם קצב העליה במשקל תקין, האם יש נטיה לפתח מחלות (מצטנן לעיתים קרובות, שיעול, נטיה לדלקות כבר מגיל ינקות). 
5. בהנחיות חסר חלק שיסביר להורים כיצד לאבחן מצב שבו המזון אינו מתאים לתינוק וכיצד להתנהג במקרים הללו. 
6. אין הנחיה ברורה לבשל את כל המזונות הראשונים (כגון ירקות, פירות, בוטנים, שומשום) שרוב ההורים קרוב לוודאי נותנים לילדיהם ללא בישול.


מזון שמקדים את זמנו
בנסיון למלא אחר ההמלצות החדשות, יש לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים שיכולים להשפיע על לוח הזמנים של התחלת מזונות מוצקים ובחירת סוג המזונות הראשונים. הידע והנסיון הרפואי של עמי המזרח הרחוק והמזרח התיכון קובעים כי מערכות העיכול והחיסון של תינוקות אינן בשלות עד גיל מאוחר יחסית (7-8 שנים), לכן תינוקות וילדים נוטים לחלות יותר ממבוגרים, הם מאבדים את תאבונם בקלות, סובלים יותר מכאבי בטן, שלשולים או עצירויות ולעיתים מאוד בררנים באכילה. 
בעבר היה ידוע לכל כי תהליך העיכול בגוף האדם דומה מאוד לתהליך של בישול. לכן, על מנת לסייע למערכת העיכול הצעירה לבצע את תפקידה, מומלץ להאכיל תינוקות במזון מבושל וטחון, בטמפרטורת גוף התינוק ובמרקם מעט נוזלי. המזונות הראשונים רצוי שיהיו קלים במיוחד לעיכול ולא עשירים מדי בשביל למנוע ממערכת העיכול הצעירה אתגרים מעל לכוחותיה. חלק מהמזונות הממולצים בתור טעימות ראשונות עשירים בשומן וחלבון כגון בשר, עוף, ביצים, דגים, קטניות (שעועית,חומוס), בוטנים ושמשום אשר קשים לעיכול גם לחלק ניכר מן האוכלוסיה הבוגרת, לכן יש לבדוק את יכולתו של כל תינוק לעכל מזונות אלו. במידה והנסיון אינו עולה יפה וגורם לתינוק חוסר שקט, כאבים, הפרעה בשינה, חום מדיד, דלקות, שלשולים או עצירות, פריחות בעור או כל סימן חריג אחר, כדאי לשקול להמתין עם המזונות העשירים זמן מה ולנסות מזונות קלים יותר כגון אורז לבן או קוואקר מבושלים היטב למרקם של דייסה, חלמון ביצה מבושל או ירקות מבושלים.


איך לממש את ההמלצות באופן הגיוני
הדבר החשוב ביותר לעניין הזנת התינוק שלכם הוא להתחשב בצרכים הייחודיים שלו. ההמלצות של משרד הבריאות להזנת תינוקות מבוססות על סטטיסטיקה ומחקרים שנעשו במדינות רחוקות מכאן. ההמלצות והטיפול על פי רפואות מסורתיות מבוססות על נסיבות סוביקטיביות ועל מצבו האישי של כל תינוק. חשוב מאוד שהתינוק שלכם לא ייפגע תוך כדי הנסיון החיובי של ההורים לעמוד בהמלצות החדשות על מנת למנוע רגישויות ואלרגיות למזון.  
ישנם תינוקות שנולדים עם מערכת עיכול יותר בשלה ומסוגלים להתמודד עם טעימות של מגוון גדול של מזונות מוצקים כבר בגיל 4 חודשים ולא יראו כלל סימנים של מצוקה. לעומת זאת תינוקות רבים עדיין אינם מוכנים בגיל 4 ואפילו 6 חודשים לטעימות של בוטנים, שומשום, או בשרים מסוגים שונים ובחשיפה אליהם יפתחו סימפטומים של כאבי בטן, שלשול או עצירות, גזים, חוסר מנוחה, לחות וליחה במערכת הנשימה (נזלת, שיעול), פריחה בעור ולעיתים אף חום מדיד ודלקות שונות.
על מנת לקבוע מתי כדאי להתחיל בטעימות, שימו לב להתנהגות התינוק שלכם בזמן שאתם אוכלים. אם התינוק מראה התעניינות והתלהבות מהאוכל שלכם, זה סימן טוב עבורכם שאפשר בזהירות לתת לו לטעום מזון מוצק.
אם כך מומלץ להתחיל עם טעימות לתינוק של מזון מבושל, טחון, מוגש בטמפרטורת גוף התינוק, בכמויות קטנות של 1-2 כפיות.

 

נביא כאן הצעת תזונה המתאימה לתינוק מגיל 4-6 חודשים ואילך:

1. רצוי שהמזון הראשון יהיה דייסה של קוואקר מבושל היטב למרקם של דייסה . 
2. לאחר שדייסת הקוואקר מתקבלת בהצלחה, הוסיפו בכל כמה ימים ירק מבושל אחד כגון גזר, בטטה, דלעת או דלורית. ניתן לערבב את הקוואקר והירק המבושל או להגיש את הירק בנפרד. יש להוסיף לירקות או לדייסה כמות קטנה של שמן איכותי בכבישה קרה.
3. במקביל לשלב הירקות המבושלים, אפשר לתת חלמון ביצה מבושל. יש להכין ביצה קשה, (להרתיח את הביצה 5-7 דקות), להפריד את החלבון ולהגיש רק את החלמון בשלב ראשון.
4. דגן נוסף המתאים לתינוקות הוא אורז לבן (במידה ואין מצב של עצירות או נטיה לעצירות). ניתן להכין דייסה מאורז מבושל במים.
5. לאחר כל השלבים הנ"ל ניתן להגיש טעימות של חלבונים מהחי כגון עוף, הודו ובשר בקר, מבושלים היטב וטחונים, בכמויות קטנות במיוחד.
6. טחינה מדוללת (משומשום לבן בכבישה קרה), דג, חלבון ביצה ובוטנים מספיק לתת טעימות בודדות בשביל לנצל את חלון ההזדמנויות.
7. פירות מבושלים כמו תפוח או אגס.

 

הפעילו שיקול דעת
הורים שמייחסים לתזונת התינוק משמעות רבה ומעוניינים ליצור הרגלי תזונה נכונים, למנוע מחלות ולתמוך בתהליך הגדילה יכולים להיות בטוחים שתזונה מבושלת כפי שהצעתי תבטיח מצד אחד את החסינות לאלרגיות (בהנחה והמחקרים עליהם נסמכים ההמלצות נכונים) ומצד שני תשמור על התינוק מפני נזקים רציניים שאוכל בכמות ובאיכות לא רצויה יכול לגרום. 
לאמא המודאגת אני אומר; את מוזמנת לקרוא את ההנחיות של משרד הבריאות, אבל קודם כל שימי לב לתינוקך, למוכנות שלו, באיזה שלב התפתחותי הוא נמצא, למזון שאת מתכוונת להציג לו ואיך הוא מוגש. במידה ויש חוסר בטחון מומלץ להתייעץ עם מטפל בתזונת ילדים ובכל מקרה להפעיל שיקול דעת.

 

נכתב על ידי אסף פאיט Dip.Ac, מטפל באיור-ודה, ברפואה סינית עתיקה ובתזונה סינית-מקרוביוטית לילדים ומבוגרים.
לתגובות ניתן לשלוח מייל לכתובת: asafeit@gmail.com