טיפולים משלימים למחלת האסתמה בילדים

אסתמה נחשבת למחלה הכרונית השכיחה ביותר בקרב ילדים. במקביל לטיפול התרופתי המקובל, אציע במאמר זה דרכים נוספות כיצד להתמודד עם המחלה במצבים אקוטיים וכיצד באמצעות תזונה מתאימה וטיפולי דיקור ניתן למנוע התקפים ולקדם את תהליך הריפוי.

 

מהי אסתמה?

אסתמה היא מחלה כרונית דלקתית של דרכי הנשימה המאופיינת בהיצרות של דרכי הנשימה.

היצרות דרכי הנשימה נגרמת משתי סיבות עיקריות, האחת היא כיווץ של השרירים העוטפים את דרכי הנשימה והשנייה היא התנפחות של הרקמה הרירית המצפה את הדופן הפנימית של דרכי הנשימה. בשני המקרים התוצאה היא היצרות של דרכי הנשימה וכתוצאה מכך קושי בנשימה שמתבטא בנשימה מהירה ושטחית.

כאשר הרופא מקשיב לריאות בעזרת הסטטוסקופ, הוא שומע צפצופים או חרחורים. הצפצופים מעידים על היצרות של דרכי הנשימה והחרחורים על התנפחות הרקמה הרירית ונוכחות של ליחה בדרכי הנשימה.

 

מה עושים בזמן התקף של אסטמה?

הטיפול התרופתי יהיה בהתאם: לצפצופים – מרפה שרירים עצבי שנועד להרגיע את הכיווץ בשרירים: וונטולין או בריקלין בשמם המסחרי. במקרה של חרחורים הרופא ימליץ על סטרואידים נוגדי דלקת שמפחיתים את התנפחות הרקמה הרירית ואת הפרשת הליחה לתוך דרכי הנשימה: בודיקורט הוא השם המסחרי הנפוץ. תרופות אלה נועדו להרחיב את דרכי הנשימה ולהביא להקלה מיידית. התרופות ניתנות בדרך כלל בשאיפה ישירה לדרכי הנשימה באמצעות משאף או באינהלציה (משאף אקטיבי עם משאבה) והן קיימות גם בצורת סירופ לשתייה.

תרופה המשמשת למניעת התקפים נקראת סינגולר. התרופה אפקטיבית על חלק מהילדים, רק דרך הנסיון ניתן לדעת אם תשפיע.

חשוב לזכור שתרופות אלו, מרפי השרירים והסטרואידים, מלכתחילה מטרתם אינה לרפא את המחלה אלא רק להקל על קוצר הנשימה. סטרואידים (בודיקורט) מדכאים התפתחות של דלקת בדרכי הנשימה, אך לא מטפלים בשורש הבעיה. זו הסיבה שתרופות אלו נלקחות לפעמים במשך שנים ומלבד מניעת התקפים הן לא משנות את מצב המחלה. עדות לכך היא שהפסקה בשימוש של המשאפים עשויה לגרום לחזרה של ההתקפים. הרפואה הסינית מציעה טיפול מקביל לטיפול התרופתי, שיפחית את תדירות ההתקפים ויאפשר הורדה הדרגתית במינון השימוש במשאפים. אצל ילדים רבים שסובלים מאסתמה, במיוחד אלו שבמשפחתם אין היסטוריה רפואית של אסתמה, הטיפול המשלים יוביל לרוב לריפוי מלא של המחלה.

 

סימפטומים וסימנים אופיינים להתקף אסתמה:

צפצופים כאמור מעידים על היצרות של דרכי הנשימה.

חרחורים מעידים על הימצאות ליחה רבה בדרכי הנשימה.

שיעול מעיד גם הוא על הימצאות של ליחה. השיעול הינו מנגנון טבעי של הגוף בנסיון לפנות את הליחה מדרכי הנשימה ולמנוע מהליחה לשקוע מטה. שיעול מרובה או התקפי שיעול עלולים להפריע לקצב הנשימה, להחליש את הילד ולהחמיר את קוצר הנשימה.

התרחבות של הנחיריים מעידה על קושי בנשימה.

שקיעה של איזור הגרון בזמן לקיחת אויר גם היא מעידה על קושי בנשימה.

נשימה סרעפתית המתאפיינת בעליה וירידה מהירים ומשמעותיים של בית החזה גם הם מעידים על קושי בנשימה.

שפתיים סגולות – מעידות על חוסר חמצן – זהו סימן חמור ומחייב טיפול מיידי!

תסמינים אלו יכולים להופיע במשולב או בנפרד ובדרגות חומרה שונות. למשל, יש ילדים הסובלים מצפצופים מרובים אך משיעול קל בלבד. לעומתם, יש כאלה הסובלים משיעולים חזקים אך לא מצפצוף.

 

מה ההבדל בין אסתמה לסטרידור?

בעוד שהאסתמה מאופיינת בדלקת של הרקמה הרירית ובהיצרות דרכי הנשימה, הסטרידור מתבטא בנפיחות ובצקת באזור מיתרי הקול. למרות שבשתי המחלות יש אפשרות שיתפתח קוצר נשימה, אסתמה מאופיינת בצפצופים ובחרחורים וסטרידור בשיעול נבחני.

 

הסיבות להתפתחות התקף אסתמה:

תגובה אלרגית (לאבק, חיות מחמד, אבקנים, עובש, מזונות מסויימים) גורמת להתנפחות של הרקמה הרירית במערכת הנשימה והפרשה של ליחה.

מחלת חום (וירוסים או חיידקים הפוגעים במערכת הנשימה) אצל ילדים עם נטייה לאסתמה מתאפיינת בהיצרות של דרכי הנשימה.

מתח ולחץ נפשי ידועים כזרזים להתקפי קוצר נשימה אצל ילדים המועדים לכך מלכתחילה.

חשיפה לקור, שאיפת אויר קר מאוד, שינויים קיצוניים במזג האויר, גורמים לחלק מהסובלים מאסתמה לקוצר נשימה.

חשיפה לעשן (עשן סיגריות או מדורה) יכול לעורר התקף אסתמתי.

מאמץ גופני הדורש הגברה של קצב הנשימה יכול לגרום להתקף קוצר נשימה

 

הגורם לאסתמה מנקודת מבטה של הרפואה הסינית

מנקודת מבטה של הרפואה הסינית, כל הסיבות המוזכרות למעלה נובעות ממצב המוגדר כ"חום פנימי" שגורם לכיווץ השרירים סביב מערכת הנשימה ולהפרשה המוגברת של ליחה לדרכי הנשימה וכתוצאה מכך לקוצר נשימה. במושג "חום פנימי" אין הכוונה לחום הנמדד במד חום, אלא לחום הנוצר כתוצאה מתהליך חילוף החומרים הטבעי של הגוף. מצב של חום פנימי מוגבר עשוי להתבטא בהפרשת ליחה עודפת בדרכי הנשימה.

חום פנימי הוא מצב מאוד שכיח אצל ילדים. החום נחוץ לתהליך הגדילה וגם תוצאה של תהליך הגדילה המואץ המתרחש בשנים הראשונות לחיים. באופן טבעי מחלות הילדות נועדו לאזן את הילד על ידי שחרור של עודפי חום פנימי. כמעט כל מחלות הילדות הן מחלות חום ורבות מהן מתבטאות בפריחות עוריות, שהן סימן לשחרור חום פנימי החוצה.

בעידן המודרני הילדים כמעט ולא חולים במחלות ילדות ולכן החום הפנימי מצטבר בגוף ובתגובה לגירוי כמו מתח או אלרגן חיצוני החום מתעצם וגורם לקוצר נשימה. בשל החום הפנימי בשנות הילדות, קוצר נשימה הינו מצב המופיע יותר בילדים ופחות במבוגרים. מסיבה זו נפוץ למדי שמחלת האסתמה חולפת כשילדים מתבגרים, מלבד אותם מקרים שהאסתמה עוברת בתורשה בתוך המשפחה.

 

מה מטרת הטיפול ברפואה סינית?

הטיפול ברפואה סינית כולל שילוב של מספר כלים טיפוליים (דיקור, צמחי מרפא, תזונה, שמני עיסוי), באמצעותם ניתן לטפל בילד ולצמצם את השימוש בתרופות מערביות. מטרת הטיפול לטווח הארוך למנוע התקפים ולחזק את הילד מבסיסו עד למצב שאינו סובל מן המחלה כלל.

 

האם אפשר לטפל באסתמה באופן משולב (רפואה מערבית וסינית)?

בהחלט אפשר. ניתן להוריד בהדרגה את המינון של התרופות המערביות במקביל לשיפור במצבו של הילד.

 

כיצד מתבצע הטיפול בדיקור?

את הטיפול בדיקור ניתן לבצע בכל שלב של המחלה, כולל בזמן התקף אקוטי. בעזרת המחטים ניתן להרגיע את התגובה הדלקתית והפרשת הליחה ולהרפות את השרירים העוטפים את דרכי הנשימה. מטרה נוספת של הדיקור היא לחזק את האנרגיה של מערכת הנשימה והמערכת החיסונית ובכך למנוע חזרה של התקפים.

 

מה הקשר בין אסתמה ותזונה?

לתזונה מתאימה יש לעיתים קרובות אפקט מכריע על התפתחות מחלת האסתמה ועל היכולת להחלים. לילדים הסובלים ממצב מתקדם של לחות וליחה במערכת הנשימה מומלץ לתת תפריט מעט מייבש על מנת לפנות את דרכי הנשימה מלחות וליחה (ראו מאמרים לטיפול בליחה). במצב של התקף אסמתי אקוטי מומלץ להמנע ממזונות קרים ולחים כמו חלב ומעדנים וממזונות שעלולים להחמיר את הדלקת כגון בשר אדום, מלח, כוסמת, מזון מטוגן או אפוי או צלוי, מזון מתובל מאוד, מזון שמנוני, אגוזים, ביצים וגבינות מלוחות וקשות.

 

כיצד מטפלים בהתקף אסתמה אקוטי עם שמנים ארומתרפיים?

באמצעות עיסוי על בית החזה והגב העליון ניתן להקל מיידית על התקף אסתמה אקוטי עם קוצר נשימה. יש להשתמש בשמן אתרי – רבינסרה. שמן זה מאוד עדין ולכן מתאים לתינוקות כבר מגיל חודש ומעלה. אין בו שום מרכיב רעיל, והוא הכי חזק למצבים של התקף קוצר נשימה.

לילד במצב אקוטי חזק – 1 כף שמן זרעי ענבים, להוסיף 4 טיפות שמן רבינסרה ולמרוח ביסודיות על כל פלג הגוף העליון. אפשר למרוח אפילו כל חצי שעה. טיפול זה יכול להחליף את הצורך באינהלציה.

שמן רבינסרה עשוי לגרום לפריחה על העור. פריחה זו לחלוטין אינה מסוכנת וחולפת כשמפסיקים להשתמש בשמן.

 

כיצד מטפלים בהתקף אסתמה אקוטי עם צמחי מרפא?

במקרים רבים צמחי מרפא יכולים להחליף את השימוש בתרופות המערביות המקובלות. לטיפול במצב של שיעול, ליחה, קוצר נשימה וחום אפשר להשתמש בפורמולות לפי המלצת המטפל. הפורמולות מקלות על שיעול המלווה בקוצר נשימה וחום. הפורמולות אינה מתאימות לשימוש ממושך, יש להמנע משימוש במקביל עם אקמול.

 

כיצד משפיעות התרופות המערביות מבחינת הרפואה הסינית?

התרופות המערביות הן חלק חשוב בטיפול באסתמה בזמן התקף חריף ואין להן תחליף במצבים מסכני חיים. בשימוש לטווח ארוך, מרחיבי סימפונות וסטרואידים מחלישים את האנרגיה של הכליות, הכבד והלב ומנציחים את הבעיה, לכן יש חשיבות לשלב את הטיפול הסיני על מנת להפחית את הצורך בתרופות בהדרגה ולאפשר שבירה של מעגל המחלה.

 

למאמר טיפול במצבי לחות וליחה בקרב ילדים באמצעות תזונה: חלק א' – לחצו כאן

למאמר הטיפול בלחות וליחה – המלצות עשה והמנע: חלק ב' – לחצו כאן

 

אסף פאיט Dip.Ac.CH

טלפון: 054-4528202

מייל: asafeit@gmail.com