הקונג'י כארוחת בוקר וכמדיום טיפול אידיאלי חלק ג'

בחירת הדגן המתאים לקונג'י מחזק צ'י


במסורות דאואיסטיות נהוג לבשל קונג'י המורכב מ-3 דגנים שונים האמורים להזין את שלושת המחממים (פלג גוף עליון, אמצעי ותחתון) על פי איכויותיהם השונות ולעזור לסועד לחזק את הקשר עם שלושת המישורים: HEAVEN-MEN-EARTH.
הבנת האיכות המאפיינת כל דגן מתחדדת עם הכרת איזור הגידול, האקלים, הקרקע, דפוס הגדילה והתרבויות שפיתחו את הדגן. במאמר זה בחרנו להציג את שלושת סוגי הדגן העיקריים המשמשים אותנו בטיפול – אורז, דוחן ושיבולת שועל.
אורז (ORYZA SATIVA):

האורז הינו שם לקבוצת דגנים המונה מאות זנים אשר כ- 20 מהם נמצאים בשימוש על ידי האדם. מקור האורז באזורים לחים במזרח אסיה. באותם אזורים האורז מילא תפקיד מרכזי בהתפתחות התרבות. האורז נשתל באזורים מוצפים המאפשרים גידול דגים, נחשים וצפרדעים אשר מתווספים לתפריט הכפרי. פיזור מי הגשם והנהרות על פני שטחים מוצפים נרחבים עוזר למנוע את נזקי השיטפונות והטייפונים הנפוצים באסיה. גידול האורז דורש עבודה מרובה, חריצות, מבנה חברתי איתן ויכולת תכנון והיכרות עם כוחות הטבע. האורז כרוך בתרבות, בדת וברפואה באסיה וכל חלקי הצמח כולל השורש והגבעול מנוצלים כרכיבי מרפא ביתיים.

האיכות שהאורז מביא עימו: מהכתוב לעיל ניתן להבין חלק מהאיכויות העדינות שנושא עימו האורז. האורז הגדל באקלים לח, יכול לטפל במצבי לחות. על פי המקרוביוטיקה אכילת אורז כדגן עיקרי מפתחת את אותן התכונות המאפיינות את התרבויות אשר ניזונו ממנו אלפי שנים – סבלנות, חריצות, כוח התמדה, פריון, פיתוח גישה השמה את החברה והמשפחה לפני הפרט, ויכולת ליצור קשר עם הטבע תוך כדי ניצול כוחותיו בצורה הרמונית.
ברפואה הסינית האורז מיוחס בראשונה לאלמנט האדמה, בעל טמפרטורה ניטראלית, טעמו מתוק, הוא מחזק את הצ'י ואת ה- PI (צ'י הטחול), מרגיע את הקיבה, סותר רעלים והינו היפו אלרגני. האורז גם עוזר להתמודד עם חום קיץ.
זני אורז המשמשים להכנת קונג'י ותכונותיהם הייחודיות:


אורז לבן: האורז הלבן הינו חומר הגלם העיקרי להכנת קונג'י כיום בסין: עד היום ניתן לראות בסמטאות עיר החוף צ'ינגדאו במזרח סין ארוחות בוקר המוגשות בכל קרן רחוב ומבוססות על קונג'י אורז לבן עם שעועית אזוקי המבושל כל הלילה ומוגש בתוספת לחם רך ומטוגן. האורז הלבן הינו ייני (Yin) ביחס לאורז מלא; הערך הגליקמי שלו גבוה יותר והוא עני יחסית בחלבון וסיבים. הקונג'י המבוסס על אורז לבן מציע תמיכה מיידית במטופלים בעלי צ'י חלש במיוחד ומערכת עיכול שברירית אשר מתקשה להתמודד עם הסיבים אשר מצויים באורז המלא. לחיזוק האפקט מחזק הצ'י ניתן להכין את הקונג'י על בסיס ציר מרק עוף. המטופל הקלאסי לקונג'י אורז לבן – מטופל חלש בעל מערכת עיכול רגישה ואף דלקתית.
אורז מלא קצר: האורז המלא לסוגיו נחשב למחמם ויאנגי יותר ביחס לאורז הלבן, האורז המלא מכיל בנוסף לעמילן חלבון לא מלא, שומנים, סיבים, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, מעט ברזל, מעט סידן, אשלגן, אבץ, זרחן ומיקרו אלמנטים נוספים. אורז מלא קצר הינו מחמם יחסית לזני אורז בעלי גרעין ארוך. המטופל הקלאסי לקונג'י אורז מלא קצר – מתאים לרוב המטופלים המגיעים לקליניקה אך הוא מיועד במיוחד למצבי חולשה, עייפות וקור, לעונות הסתיו והחורף או לצמחונים.
אורז בסמטי מלא וזני אורז ארוכים מלאים נוספים: 
האורז הבסמטי נחשב לארומטי וקריר, קל ויבש יותר ביחס לאורז קצר הגרעין ומכיל מעט יותר חלבון ושומן ופחות עמילן. הארומטיות, הקלילות והיובש היחסי של האורז המלא הארוך עוזרים לעורר את ה- Pi (צ'י הטחול) בדומה לצמחים ארומטיים. המטופל הקלאסי לקונג'י אורז מלא ארוך הוא מטופל חזק יחסית הסובל מלחות וליחה, מתגורר באזור מישור החוף באוגוסט ומחפש אלטרנטיבה קלילה יותר לקונג'י הרגיל אשר תעזור לו לעבור את הקיץ בשלום ולהחזיר לעצמו את התיאבון שאבד לו בשל החום והלחות.
אורז מתוק:
זן נוסף של אורז מלא קצר גרעין המהווה כלי עבודה חשוב בקליניקה. דגן זה עשיר בעמילן ומכיל יותר חלבון ושומן מסוגי אורז אחרים. מחמם, מתוק, מלחלח ומחזק את ה QI ואת ה- Yin. מעט עוצר וסופח לכן משמש במקרי שתן רב ותכוף, הזעות ושלשול. בשל איכויות אלה אורז מתוק לא מומלץ במצבי לחות וליחה עם עיכול חלש משום שהוא יכול להיות כבד מידי. המטופלים שיפיקו תועלת מיוחדת מקונג'י אורז מתוק הם מטופלים בהם חוסר הצ'י מתבטא ברזון, יובש, חולשת גפיים, ולעיתים גם שלשול, הזעה או אי שליטה בשתן, אינדיקציות אלו מתאימות במיוחד לקשישים או לילדים הזקוקים למזון עשיר התומך בגדילה.

 

שיבולת שועל (Avena) :
שיבולת שועל הינה דגן המכיל כ- 31 זנים כאשר ארבעה מהם מתורבתים ונמצאים בשימוש האדם. שיבולת השועל המתורבתת נפוצה כמזון למאכל באירופה, שם שימשה כדגן מרכזי עבור השבטים הקלטיים באנגליה, סקוטלנד ואירלנד ועבור הויקינגים. כיאה למוצאה הצפוני ולכמות השומן והחלבון הרבה שהיא מכילה, שיבולת השועל נושאת אנרגיה מחממת, מלחלחת, מחזקת את אלמנט האדמה ומזינה את אלמנט העץ. היא תומכת בצ'י וב- Yin בו זמנית. שיבולת שועל לא מתאימה לאנשים מאוד לחים וחמים, במצבי לחות כבדה, או לחולי סכרת בתחילת התהליך הטיפולי. המטופלים אשר יפיקו תועלת מקונג'י המבוסס או מכיל שיבולת שועל הם אותם המטופלים שיאהבו את שיבולת השועל: מטופלים אלו נקראים באיורודה טיפוסי ואטה (Vata) – אנשים רזים, יבשים, בעלי מעי רגיש הזקוקים לקצת "חוסן וויקינגי" ויוכלו להפיק תועלת רבה מהאיכות הבונה, המחממת והמחזקת של דגן זה. מקובל לשלב את שיבולת השועל בקונג'י המבוסס על אורז מלא מסוגים שונים כדי להאריך את הרגשת השובע.
דוחן (Panicum miliaceum) :
הדוחן נפוץ כדגן באזורים שחונים באסיה ובאפריקה ומאפשר קיום האוכלוסייה באזורים קשים למחיה בזכות העושר התזונתי אשר הוא מצליח להפיק מהקרקע (דגן הטף האתיופי הינו למעשה סוג של דוחן). ניתן לומר כי המתנה שנושא עימו הדוחן למטופל היא החזרה לקו האמצע השפוי חזרה לפשטות ולצניעות, למעשה הדוחן עוזר "לאפס" את אלמנט האדמה כאשר הגוף יוצא מאיזון. האיכות המייבשת ומכווצת הופכת את הדוחן לדגן אידיאלי למטופלים בהם חוסר הצ'י מלווה בהיווצרות ליחה. השפעת הדוחן הינה עוצמתית ומפתיעה גם במצבים קשים כדוגמת סרטן, קנדידה, זיהומים שונים, מחלות עור על רקע ליחה, כדוגמת אקנה ומחלות ריאה המלוות בליחה.
המטופל הקלאסי לדוחן הינו המטופל הנהנתן בתזונה יתר על המידה, אנשים בעלי רקע של תזונה עשירה בסוכר, שומנים ומוצרי חלב, הסובלים מהסימפטומים שהוזכרו לעיל. מאותן סיבות הדוחן פחות מתאים לנשים מניקות, מטופלים הסובלים מיובש או ילדים בריאים.
סיכום:

במאמר זה סקרנו שלושה דגנים עיקריים המשמשים אותנו רבות ככלים מרכזים בטיפול התזונתי ככלל ובמרשם הקונג'י בפרט. מקומם של דגנים נוספים ונפלאים על זניהם השונים נפקד מהמאמר. ביניהם: שיפון, גריסים, כוסמין, אמרנט, קינואה, חיטה, כוסמת ותירס. אולם, אנו מרגישים כי שלושת הדגנים בהם דנו מהווים את ערכת הכלים הבסיסית והחשובה ביותר לצורך הכנת מיני קונג'י שנועדו לטפל במצבי חוסר צ'י על התבטאויותיהם השונות.

אנו מאמינים שמאמר זה פתח צוהר להבנה כיצד ניתן להשפיע על בריאות המטופל באמצעים פשוטים הנבחרים בקפידה, ומיושמים יום יום, בדרך שאיננה נופלת מדרכי הטיפול המורכבות ביותר.אנו מקווים כי הצלחנו לחשוף את המורכבות והעידון הטמונים גם בטכניקות הטיפול התזונתיות הבסיסיות ביותר.

המאמר הבא, הרביעי והאחרון בסדרה, יציג את דרכי השילוב של תבלינים, צמחי מרפא ושאר רכיבי מזון המשפרים את יכולתו של הקונג'י לתמוך בצ'י בצורה מדהימה באמת.

 

אסף פאיט .Dip.Ac.CH – מטפל ברפואה סינית עתיקה, איור ודה ובתזונה סינית מקרוביוטית.

asafeit@gmail.com

אייל שפרינגר .Dip.Ac.CH – מטפל ברפואה סינית עתיקה ובתזונה סינית מקרוביוטית, הרבליסט קליני.

eyalshpringer@gmail.com