תזונת אביב

האביב הינו זמן לחידוש הצמיחה בטבע ובאדם – ועל כן הוא קשור ברפואה הסינית לאלמנט העץ. זהו יסוד אשר מתאר במהותו כוח של פריצה וגדילה עם יכולת התחדשות ולבלוב. מהותו העיקרית היא תנועה מעלה והתפשטות לכל הכיוונים, כפי שניתן לראות בטבע בתקופה זו.
אחד האיברים המקושרים ע"פ הרפואה הסינית ליסוד העץ הינו הכבד. הכבד נחשב ברפואה המערבית לאחד האברים החיוניים ביותר לניקוי וחידוש הדם. תפקוד זה של הכבד משקף באופן יפה את תכונת ההתחדשות הקשורה ביסוד העץ.
האביב הוא הזמן להוציא לפועל תוכניות ולהשתמש במאגרי הכח וברעיונות אשר נצברו בחורף. באביב ישנה חשיבות רבה לפעילות גופנית ושהייה בטבע.
כאשר הרגלי החיים והתפריט בהרמוניה עם התנועה של האביב, לרוב תקופה זו תעבור ללא הפרעות. כאשר הכבד אינו מאוזן עם התנועה בטבע, נפוץ לראות באביב סימפטומים כגון אלרגיות, פריחה, דמע רב וגרד בעיניים (העיניים ע"פ הרפואה הסינית הינן איבר החישה שמבטא את צ'י הכבד), ליחה, דלקות גרון, מתח בשרירים ונטיה לכעס ועצבים.

לכן, רצוי ומומלץ לסייע לגוף להפיק את המירב מעונה זו ולנצל את אנרגיית ההתחדשות והצמיחה הטמונה בה. אחת הדרכים היא התאמת התזונה למזג האוויר האביבי:

הגוון השולט במזון יהיה הגוון הירוק, המזון מבושל בקלילות: חליטה במים רותחים (אוחיטשי), הקפצה, אידוי, בישול קצר.
דגנים: שבולת שועל, חיטה, כוסמין, שיפון, שעורה.

קטניות: מאש ירוק, אפונה ירוקה יבשה, טמפה
ירקות: נבטים, ירקות גבעוליים הגדלים בעונה, תרמילי אפונה, תרמילי שעועית, תרמילי פול, אפונה ירוקה, סלרי, אנדיב, בצל ירוק, עירית, כרישה, ברוקולי, ארטישוק, אספרגוס, כרוב, כרוב סיני, שומר, חסה, מנגולד, תרד, רוקט, רשד, גרגיר הנחלים, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, פטריות שיטאקי, וירקות שורש המבשילים בעונה ומנקים את הכבד כמו צנונית, צנון וצנון דייקון.
שמנים: טחינה מסומסום מלא מונבט, זרעי דלעת וחמניה מונבטים.
אצות: וואקמה, אצות מים מתוקים.
פירות: תות עץ, תות שדה, תפוחים חמוצים, לימון.

תבלינים בעלי השפעה על הכבד: כורכום, זרעי כוסברה, זרעי שומר, כוכבי אניס, רוזמרין.

בעונה זו צמחי הבר של ישראל מביאים גוון ירוק אל השדות. השימוש בצמחי בר בבישול הביתי מביאים לצלחתנו איכות פראית והכי אורגנית שיש. השימוש בצמחים אלו עולה בקנה אחד עם התזונה הסינית – הם בדיוק בעונה, טריים ורעננים ועוזרים לגוף להתמודד עם אותם מצבים שכיחים באביב (חסימה באנרגיית הכבד, אלרגיות, חסימות של ליחה וכד').

אסף פאיט

רפואות מסורתיות לילדים ומבוגרים

0544-528202