הנחיות תזונה למצבי כאפה מוגברת, עם עיכול במצב של כאפה מוגברת (עיכול איטי)

לטיפוסי כאפה ובמצבים של כאפה מוגברת ממולצת תזונה חמה, קלילה ויבשה. רצוי להמנע ממזון קר, כבד ושומני. הופעה של ליחה במערכת מהווה סממן לכך שהתזונה עשירה מדי במזונות מגבירי כאפה או שכושר העיכול חלש יחסית לכמות ולאיכות המזון שנאכל. טעמים מגבירי כאפה הם מתוק, מלוח וחמוץ ואילו חריף, מריר ועפיץ מפחיתים כאפה. כיון שלרוב המזונות טעם מתוק באופן עקרוני, על טיפוסי כאפה לצרוך פחות מזון באופן כללי.

במצב כאפה מוגברת מומלץ לאכול ארוחות קטנות ולעיתים יותר רחוקות. הארוחה העיקרית בצהריים ועוד שתי ארוחות קלות יחסית בבוקר ובערב.

מומלץ להמנע מאכילה אם אין באמת תאבון, לכן לעיתים הם יכולים לדלג על ארוחת בוקר. ארוחת הערב צריכה להיות מוקדמת. גם אכילה רגשית מהווה סיבה לאכילה ללא תאבון, הרגל ממנו יש להמנע.

 

סיכום הרגלי תזונה מומלצים:

  1. לאכול רק כשבאמת רעבים, לא לאכול לפני שהארוחה הקודמת עוכלה, אלא כשיש תחושה של קלילות בגוף ותאבון חזק.
  2. לאכול פחות ארוחות, רק ארוחות עיקריות, בד"כ 3 ארוחות ביום, לעיתים 2. להמנע מאכילה בין הארוחות.
  3. לאכול ארוחת ערב לא יאוחר משעת השקיעה ולהמנע מאכילת לילה.
  4. לאכול בתשומת לב.
  5. כמות המזון – ארוחות קטנות יחסית, להמנע מאכילת יתר ומלהתפוצץ בארוחות.
  6. ארוחות פשוטות וקלות לעיכול – להמנע מארוחה מגוונת מאוד או מצירופי מזון קשים לעיכול.
  7. לעיסה – ללעוס את המזון היטב.
  8. אוכל מבושל וחם – על המזון להיות מבושל ומוגש חם.
  9. אוכל טרי – לבשל לעיתים קרובות, ניתן לשמור מזון במקרר עד 3 ימים.
  10. מרקם המזון – להמנע ממזונות בעלי מרקם רטוב, לח, דחוס ושומני. להעדיף מזון במרקם יותר יבש, לדוגמה ירקות אפויים/מוקפצים/מאודים.
  11. אופי המזון – לאכול מזונות בעלי איכות קלילה ואוורירית
  12. טעמים – רצוי להדגיש בתזונה את הטעמים חריף ומר
  13. אנרגטיקה – להעדיף מזונות מחממים וקלים ולהשתמש בתבלינים מייבשים ממריצי עיכול.
  14. להמנע משתיה של מים בסמוך לאוכל – עד 10 דקות לפני האוכל, בזמן האוכל וכשעתיים לאחר האוכל. במידה וצמאים בסמוך לאוכל ניתן לשתות כוסית קטנה של תה צמחים כנהוג בארצות המזרח.
  15. לצאת להליכה קצרה וקלילה אחרי הארוחות.

 

דגנים:

לדגנים איכות כללית מכבידה ומזינה והם תורמים לעליה במשקל, לכן דגנים שמתאימים למצבי כאפה הם דגנים מלאים בעלי השפעה מנקה, חורצת, משתנת ומייבשת. תפריט המבוסס על דגנים אלו וירקות מאודים בד"כ מיטיב ומאזן מצבי כאפה מוגברת. לחם לרוב אינו מומלץ כיון שנחשב יותר דביק, מלחלח וגורם לחסימות.

המתאימים ביותר הם כוסמת, קינואה, דוחן, שעורה (גריסים), תירס מיובש ושיפון.

בעדיפות שניה ניתן לאכול אורז מלא בסמטי, אורז אדום, אורז שחור, פריקי (חיטה ירוקה מעושנת).

בעדיפות שלישית נמצאים שבולת שועל (גרנולה), גרגירי כוסמין, חיטה (בורגול), לחם הודי (צ'אפאטי), או לחם שעשוי מדגנים מונבטים וטחונים עם מים ומעט מלח, או קרקרים של שיפון ופריכיות כוסמת, או אטריות כוסמת.

דגנים שעלולים להגביר את הכאפה ולהוציאה מאיזון הם לחם ומאפים מקמח חיטה/כוסמין/שבולת שועל, או פסטה/אטריות מקמח דורום או מקמח חיטה מלאה.

 

קטניות:

קשות יחסית לעיכול, ולכן אופן ההכנה קריטי ויש לבשלן היטב. בהנחה והעיכול מאפשר, קטניות הן מזון טוב מאוד לאיזון כאפה, בזכות איכותן המייבשת והמשתנת. המתאימה ביותר היא שעועית אזוקי ואחריה מומלצות שעועית אדומה, עדשים ושעועית מאש ירוקה.
בעדיפות שניה אם כי בהחלט ראויים, שאר סוגי השעועית, גרגירי חומוס, טמפה וטופו.

 
ירקות מבושלים:

רוב הירקות, מאודים או אפויים, טובים לאיזון כאפה, בגלל איכותם הקלה והמייבשת. עדיף לאכול ירקות מתובלים על מנת לסתור את איכותם המקררת.

ירקות מצויינים הם כרוב, גבעולי סלרי וברוקולי. טובים מאוד הם כרובית, כרוב ניצנים, קולורבי, צנון, צנונית, לפת, נבטי חריפים מרירים, גזר, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה, סלק, אספרגוס.
גם לתפוח אדמה, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, שומר, ארטישוק, מנגולד וגמבה יש השפעה מרגיעה על כאפה.
עלולים להגביר את הכאפה הם עגבניה, קישוא, דלעת, דלעת ערמונים, דלורית, חציל, במיה. עדיף להמנע מבטטה.

 
ירקות חיים:

המומלצים עבור כאפה הם עלים ירוקים חריפים ומרירים. רוקט, ראשד, גרגר נחלים, עלי חרדל, אורוגולה, עלי בייבי, אנדיב, כוסברה, פטרוזיליה, בצל ירוק, עירית. בעדיפות שניה מתאימים גם חסה ערבית, בצל חי, גזר, קולורבי, צנונית. רק בתקופות שהעיכול מאוזן וחזק יכולים לשלב כמות קטנה של עגבניה ומלפפון.

 

אצות:

המתאימות ביותר הן אצת נורי (לקלות מעל האש ולפורר מעל האוכל בצלחת) ואצת היג'יקי.

 

מזון מן החי: (האיכות משמעותית מאוד)

לטיפוסי כאפה לא נחוצות כמויות גדולות של חלבון מן החי, מכיון שלרוב הם אינם נוטים לסבול ממצבי חוסר ודלדול רקמות. מאידך, תזונה טבעונית לאורך שנים רבות גם כן אינה מיטיבה בשבילם. ההמלצה היא לאכול כמויות קטנות של הודו או עוף (עדיף חזה, ללא שומן) וביצים, לעיתים יחסית רחוקות. דגים לעיתים רחוקות עוד יותר ולרוב יהיה עדיף להימנע מבשר בקר וכבש.

 
חלב ומוצרי חלב: (האיכות משמעותית מאוד)

מוצרי חלב יכולים יחיסת בקלות להגביר ולהוציא מאיזון את הכאפה. אופציות סבירות לבחירה הן חלב או יוגורט עיזים. גבינת ריקוטה ספוגית יכולה להתאים. מחלב בקר או באפלו, גבינות לבנות, גבינות צהובות, לאבאנה, שמנת חמוצה וגלידה יש להשמר.

 
פירות:

פירות מתאימים לכאפה במינונים נמוכים, כיון שטעמם לרוב מתוק מאוד והם מוסיפים רטיבות לגוף. מצד שני פירות מגבירים את תחושת הקלילות בגוף כשאוכלים אותם בנפרד ממזונות אחרים. פירות חמוצים כמו לימון ואשכולית יכולים לעודד שריפת שומן אצל טיפוסי כאפה. פירות טובים נוספים הם תפוח עץ, אגס וחבוש. אפשרויות נוספות הם הפירות היבשים (אוכמניות, תפוח, אננס, משמש), גויאבה ורימון.
עלולים להגביר את הקאפה הם  שזיף, תות, פטל, ענבים, דובדבן ופאפאיה. יש להזהר מאפרסמון, תפוז, קלמנטינה, אננס, מלון, אבטיח, תאנה, מנגו.
בננה ותמר יש לצרוך בבקרה רבה.

 
אגוזים וזרעים:

רובם אינם מומלצים לטיפוסי ומצבי כאפה מכיון שמכבידים ודביקים ביותר. את כולם יש לצרוך בכמויות קטנות בלבד. היחידים שמיטיבים קלות עם כאפה הם גרעיני חמניה ודלעת. עלולים להגביר את הכאפה הם זרעי שומשום ופתיתי קוקוס. יש להיזהר משקדים, קשיו, אגוז מלך, פקאן, צנובר ואגוז ברזיל.

 
שמנים:

לשימוש במינונים קטנים מאוד. השמנים הכי מתאימים לכאפה הם שמן חמניה, שמן תירס, שמן חרדל. במידה פחותה גהי, שמן זרעי ענבים, שמן חריע. עלולים להגביר את הכאפה הם שמן שומשום, שמן זית, שקדיה, טחינה, קוקוס, אבוקדו וחמאה.

 
ממתיקים:

בקטגוריה זו אין מגוון גדול בלשון המעטה. הכי טוב לכאפה זה לאכול מעט מקבוצה זו. הממתיק הנבחר הוא דבש דבורים שלא עבר חימום, במרקם קשה, עדיף שיהיה בן שנה לפחות.

 

תבלינים:

תבלינים הם תוספת חיונית לעיכול של כאפה ובעזרתם ניתן לצרוך גם מוצרים בעייתיים עם מינימום של נזק. כמעט כל התבלינים טובים, במיוחד החריפים, שמחממים ומייבשים, מגבירים את קצב חילוף החומרים ומונעים הצטברות של מים ברקמות. בראש הרשימה נמצאים צ'ילי, פלפל שחור, חרדל, חזרת, שום, ג'ינג'ר, כורכום, ציפורן, הל.  בנוסף טובים מאוד אספטידה, חילבה, קינמון, זרעי כוסברה, כמון, אג'ואן, קימל, זרעי סלרי, בזיליקום, טימין, רוזמרין, מיורן, טרגון, זעתר. גם נענע, שומר ואגוז מוסקט בעלי השפעה חיובית. מלח עלול להזיק.

 

שתיה:

טיפוסי כאפה זקוקים לפחות מים ורצוי להמנע ממשקאות קרים וקרח. שתיית תה שחור או צמחים מומלצת, במיוחד תה ג'ינג'ר, קינמון, מרווה, אזוב וכדומה. ניתן להוסיף לתה מעט דבש אך עדיף להמנע מסוכר וחלב. קפה שחור עם הל יכול להשתלב בשגרה מדי פעם. משקאות אלכוהלים מתאימים הם יין אדום יבש, ובארועים מיוחדים כוסית משקה חריף לא תזיק.

 

דוגמאות לתפריט יומי עבור טיפוס כאפה עם עיכול מסוג כאפה (עיכול איטי):

 

בסמוך להתעוררות: שתיה של מים חמים או קפה עולש או צ'אי ללא חלב

 

9:00 ארוחת בוקר:

  • כוסמת וירקות מאודים/אפויים
  • סלט "טאבולה" קינואה ודוחן
  • גרנולה ללא אגוזים עם מיץ גזר
  • צנים/צ'אפאטי עם שמן זית וזעתר/פסטו ביתי/ממרח קטניות/ממרח ירקות/דבש

 

12:00 ארוחת ביניים:

  • עדיף לוותר
  • פרוסות ירק חי כמו גזר, צנונית, קולורבי
  • פרי

 

14:00 ארוחת צהריים:

  1. ארוחה צמחונית:
  • גריסים/אורז מלא בסמטי/פריקי, 30% מהמנה
  • תבשיל ירקות, 50% מהמנה
  • קטניות (אם העיכול מאפשר), 20% מהמנה

או

  1. ארוחה בשרית:
  • כוסמת/קינואה/דוחן, 30% מהמנה
  • תבשיל ירקות ו/או סלט ירוק, 50% מהמנה
  • חזה עוף 20% מהמנה
  • כוסית תה ירוק

 

17:00 ארוחת ביניים:

  • פרי טרי
  • מספר פירות יבשים וחופן גרעיני דלעת

 

19:00 ארוחת ערב:

  • חביתת ירק וצנים עם פסטו ביתי וסלט ירוק
  • אחד הדגנים המומלצים וירקות אפויים בתנור/מוקפצים
  • אטריות כוסמת וירקות מוקפצים, עם נבטי מאש
  • ארוחה זהה לארוחת צהריים צמחונית
  • חביתת קמח חומוס, אחד הממרחים המומלצים, ירק מבושל (שעועית ירוקה, אפונה, אספרגוס, תירס וכדומה)
  • פשטידת ירקות ודוחן/קציצות דוחן, תבשיל מאש וסלט ירוק

 

22:00 לפני השינה:

  • להמנע