תפקידן של שלושת הדושות בגוף האדם

חמשת האלמנטים (חלל, אויר, אש, מים, אדמה) מתחברים ביניהם ויוצרים שלוש פונקציות עקרוניות, שלושת הדושות, שנוכחות במינונים שונים, בכל תופעה במציאות. חלל ואויר יוצרים ואטה, אש ומים יוצרים פיטה, אדמה ומים יוצרים כאפה.

בגופנו, שלושת הדושות מנווטות את הפעילות הפסיכוביולוגית, הדושות נוכחות בכל תא בגוף, בכל רקמה ובכל איבר. כשיש איזון בין הדושות מתקיים מצב דינמי של בריאות, כשהאיזון מופר הדושות גורמות למצבי מחלה.

שלושת הדושות אחראיות למגוון אינסופי של העדפות והבדלים אינדיבידואלים והן מעצבות את מה שאנחנו ואת פועלנו, מבחירותינו במזון ועד אופן ההתקשרות שלנו עם הסביבה. הדושות שולטות על תהליכים ביולוגיים ופסיכולוגים בגופנו, רוחנו ותודעתנו.

הדושות מווסתות את תהליכי היצירה, התחזוקה וההרס של רקמות הגוף ואחראיות על פינוי פסולת וניקיון הגוף.

הדושות משפיעות גם על מצבנו הרגשי. במצב מאוזן הן יוצרות רגשות של חמלה ואהבה. כשהאיזון בין הדושות מופר בעקבות לחץ או מתח, תזונה שאינה מתאימה וגורמים נוספים, מצב זה עלול להוביל להופעה של רגשות שליליים שונים.

לכל האנשים ייצוג של שלושת הדושות, אבל בד"כ ניתן להבחין בדושה ראשית, דושה שניונית ודושה שלישית שהכי פחות בולטת.

לכל אישה ואיש שילוב ייחודי של דושות ומאפייניהם, היוצר מבנה בסיסי גופני, נפשי ורוחני אינדבידואלי. מבנה מולד זה נקרא פרקריטי (prakruth).

מצב של בריאות  תלוי בשמירה על המאזן האישי בין ואטה, פיטה וכאפה בכל מבנה.

 

ואטה

ואטה מייצגת אנרגיה של תנועה ואחראית על התנועה הביולוגית, האינטיליגנציה של החיים המאפשרת תקשורת בין שני תאים. ואטה מווסתת את כל תהליכי הגוף, אחראית על הנשימה, על הדופק, על הפולס העצבי ועל התנועה בכל רובד. ואטה מאוזנת מקדמת יצירתיות, גמישות, רעננות, קלילות ושמחה. כשהואטה מוגברת ולא מאוזנת מופיע פחד, לחץ, חרדה, רעד וכיווץ.

 

פיטה

הפיטה מייצגת את עקרון האש, האנרגיה המחממת והמטבוליזם. פיטה אחראית על כל השינויים הביוכימיים המתרחשים בגוף, על וויסות תהליך העיכול, הספיגה וההטמעה ועל טמפרטורת הגוף. פיטה דושה אחראית גם על עיכול נפשי ומנטלי של רגשות, רעיונות ומחשבות, אחראית על האינטיליגנציה ועל היכולת לעכל ידע וללמוד. כאשר הפיטה מוגברת ולא מאוזנת מופיע תסכול, כעס, שנאה, ביקורת וקנאה.

 

כאפה

אנרגיית הכאפה יוצרת את מבנה הגוף, הדבק שמחזיק את התאים והרקמות יחדיו. כאפה דושה מספקת את הנוזלים החיוניים לחיי התא ומערכות הגוף ואחראית על סיכוך המפרקים, לחלוח העור, ריפוי של פצעים ומתן חוסן לגוף. כאפה דושה נותנת לגוף כוח, יציבות ומרץ.

ברובד הפסיכולוגי, עודף של כאפה אחראי לתחושות של הצמדות, האחזות יתרה וחמדנות. כאפה מאוזנת מתבטאת בסלחנות, רוגע ואהבה.

 

יחדיו, שלושת הדושות מושלות בפעילות המטאבולית של הגוף. הכאפה מייצגת את העקרון האנאבולי של בניית הגוף, היצירה והגדילה של תאים חדשים ותיקון של תאים. הפיטה מייצגת את העקרון המטאבולי, עיכול ברמות שונות. הואטה מייצגת את העקרון הקאטאבולי, תנועה שגורמת לתהליך פירוק של רקמות ותאי הגוף.

הואטה, עקרון התנועה, מזיזה את הפיטה והכאפה בגוף. כשהואטה יוצאת מאיזון, היא משפיעה ומפריעה לתפקוד הדושות האחרות. לכן במחלות רבות נמצא שחוסר איזון של הואטה הוא המקור לבעיה.