טיפול במצבי ליחה בקרב ילדים באמצעות תזונה חלק א'

אחת התלונות השכיחות ביותר בקליניקה בטיפול בתינוקות וילדים היא עודף של ליחה. עודף זה יכול לבוא לידי ביטוי במגוון גדול של מחלות וסימפטומים – שלשול, עצירות, כאבי בטן וגזים, פליטות, הקאות, נזלת, שיעול לח ושופע, שיעול נבחני, קוצר נשימה ואסטמה, בלוטות לימפה נפוחות, אדנואיד מוגדל (שקד שלישי), נוזלים באזניים וירידה בשמיעה, דלקות אזניים חוזרות, דלקות גרון חוזרות, עייפות, כבדות, חוסר ריכוז ובלבול.
ילדים שסובלים מליחה נמצאים במעגל של מחלות חוזרות וההורים לאחר שהעמיסו על ילדם תרופות, ללא הועיל לטווח הארוך, מגיעים למצב של ייאוש ותוהים כיצד ניתן לעזור לילד לשבור את רצף המחלות ולפתח תנגודת ועמידות משופרת למחלות?

מהן לחות וליחה? איפה ואיך הן נוצרת? 
לחות הינה מרכיב חשוב מנוזלי גופנו. הלחות מאפשרת לחלוח, הזנה וסיכוך של רקמות הגוף השונות. לחות טבעית זו נמצאת במצב של התחדשות ותנועה דינמית כחלק מתהליך חילוף החומרים שמתבצע במערכת העיכול, בדם וברקמות השונות.
לחות עודפת נוצרת כאשר נוזלי הגוף אינם נעים ומתחדשים. תקיעות זו של נוזלים עשויה להגרם בעקבות חולשה של מערכת העיכול בביצוע חילוף החומרים (עיכול, התמרה ושינוע) של נוזלי הגוף, או בעקבות אכילת כמויות גדולות של מזון ושתיה סמיכים, כבדים ועשירים בלחות (לדוגמה: בוטנים, בננות, חלב). לחות שתקועה בגוף לאורך זמן מתחממת, מתייבשת והופכת צמיגה ודביקה, מצב זה מוגדר כליחה.

ניתן לסכם ולומר שליחה היא התוצאה הסופית של מזון שלא התעכל כהלכה, מפאת:

  1. חולשה של מערכת העיכול
  2. בגלל שהמזון היה קשה לעיכול (לדוגמה מזון כבד או קר או דביק או רטוב מאוד או קשה מאוד וכדומה)
  3. בגלל הרגלי אכילה שגויים (לדוגמה אכילה לפני שהארוחה הקודמת עוכלה או נשנוש מתמיד או שתיית מים מרובה בסמוך לארוחה או אכילה של ארוחה מגוונת ומורכבת כמו בחג או ערב שבת וכדומה)

    כיצד המזון משפיע על תינוקות וילדים?
    למזון יש השפעה חזקה על תינוקות וילדים, השפעה היכולה להוציא אותם מאיזון בקלות ובמהירות. תינוקות וילדים רגישים יותר לסוגי המזון אליו הם נחשפים. אפשר לסווג באופן כללי את ההשפעה שיש למזון לשתי קטגוריות עיקריות: אפקט יותר מקרר ומלחלח (Yin) או אפקט יותר מחמם ומייבש (Yang).
    כל מערכות הגוף של האדם נמצאות במצב דינמי של שינוי ושואפות לאיזון בין ה- Yin וה- Yang: חימום וייבוש לעומת קירור ולחלוח. הכוח שמאפשר למערכות הגוף לבצע את האיזון הדינמי בין התנועות הללו נמצא במזון.
    יש מזונות בעלי השפעה מחממת או מקררת, מייבשת או מלחלחת. תינוקות וילדים מאוד רגישים לאיכויות הללו.
    תינוקות וילדים מפתחים דפוסים דומים לאיכויות המזון שהם מקבלים לאכול.
    לדוגמה, ילד שאוכל בקביעות מזונות לחים כמו גלידה ובמבה סביר שיסבול מנזלת ושיעול. ילד שאוכל בקביעות מזונות מחממים כמו בשר בקר, ביצים, מזון מטוגן ותבלינים חריפים יפתח דפוסי מחלה של חום ודלקות, עם נטייה לחוסר מנוחה ועצבנות.
    להשפעה של המזון יש אפקט דומה גם כשהוא מגיע בצורה לא ישירה אל התינוק – בהנקה.

מאפייני מערכת העיכול על פי הרפואה הסינית
באופן מטאפורי ניתן לומר שתהליך העיכול מקביל לתהליך של בישול. החום דרוש על מנת ללוש את המזון, לבשלו בקיבה, לפרקו לחלקים קטנים, לספוג את החומרים החיוניים מן המזון אל הגוף וגם על מנת לסלק את הפסולת של המזון מן הגוף. ללא חום חיוני זה, תהליך העיכול נפגע, וכתוצאה מכך כל מערכות הגוף נחלשות, כי אינן מקבלות אנרגיה מספקת לתפקודן התקין. בנוסף למחסור באנרגיה, עיכול חלש וקר יוצר עודף של לחות וליחה במערכת העיכול. לחות וליחה אלו מסתננים לגוף ויוצרים מחלות ובעיקר נוטים להצטבר במערכת הנשימה ולגרום למצבים החל  מנזלת קלה ועד מחלות כרוניות קשות כמו אסטמה.
מסיבה זו, מאז ומעולם מזון מבושל נחשב מזון מחזק ואילו מזון חי וקר נחשב מתאים לילדים בריאים בעונת הקיץ. דוגמה מקובלת היא שלאדם חלש מבשלים מרק עוף מהביל ולא נותנים לו סלט פירות.

המאפיינים הפיסיולוגים המיוחדים של ילדים
אצל ילדים יש חשיבות מכרעת לשמור על חוסן מערכת העיכול ממספר סיבות:
1. ילדים נולדים עם מערכת עיכול לא בשלה באופן טבעי ונורמלי, לכן מלכתכילה יש להם עיכול חלש, שבא לידי ביטוי בפליטות, כאבי בטן וגזים, שינויים ביציאות, נזלת, הצטננויות תכופות, שיעול ועוד מחלות ילדים רבות ושכיחות, כולן בגלל עיכול חלש והיווצרות ליחה.
2. ילדים נולדים עם מערכת חיסון לא בשלה. מערכת החיסון זקוקה לעיכול חזק על מנת לקבל את האנרגיה הדרושה להתפתחותה.
3. התפתחות וצמיחה של התינוק תלויים בעיכול חזק וספיגה אופטימלית בשביל לקבל את אבני הבניין לצמיחה.

ביטויים של עודף לחות וליחה במערכת הנשימה
1. אף נוזל – ככל שהנזלת צהובה יותר או ירוקה, המצב מתקדם יותר ומעיד על מעורבות של ליחה חמה.
2. שיעול – שיעול פרודוקטיבי (מטרתו להוציא לחות רבה התקועה במערכת הנשימה). שיעול יבש מעיד על ליחה צמיגה שתקועה במערכת הנשימה.
3. נשימה מחרחרת או קוצר נשימה.
4. דלקות אוזניים חוזרות – ילדים עם דלקת אוזניים, גם אם אינם מנוזלים, סובלים בד"כ ממצב מתקדם של ליחה.

ארבעת קבוצות המזון הבסיסיות שגורמות להיווצרות לחות וליחה הן:
1. חלב ומוצרי חלב.
2. שמנים ושומנים.
3. קמחים למיניהם.
4. סוכר ומתוקים.

דרך טובה לזכור רשימה חשובה זו היא – "עוגת גבינה" כי היא מכילה חומרים מארבעת הקבוצות היוצרות ליחה – גבינה, חמאה, סוכר וקמח.

לחלק ב' של מאמר זה, הטיפול בליחה – המלצות עשה והמנע, לחץ כאן.
המידע הנ"ל אינו מהווה ייעוץ רפואי.